Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perspectiefcorrectie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perspectiefcorrectie

    Ik ben hier eindelijk aan de CS5 geraakt, een hele aanpassing na Paintshop....

    In Paintshop had ik een stukje gereedschap waarmee je de vier kanten van een foto kon rechtzetten, het gaf een vierkant dat je kon vergroten en verkleinen en vervolgens de zijden gelijk zetten met de vertikalen. Beetje gelijk met rechttrekken van CS5 maar dan langs vier kanten.

    Ik lig hier met Kellby naast me en ontdek het ene na het andere maar ik vind alleen rechttrekken....
    Iemand schreef hier ooit : bewerken, transformatie,.... maar ik krijg dat niet opengeklikt.

    Het zal wel banaal zijn maar wie heeft er de gouden tip ? Het is een optie die ik erg veel gebruik in Urbex (gebouwen)

  • #2
    Re: Perspectiefcorrectie

    Je moet je laag unlocken. Sleep het slotje (rechts vd laag) naar de prullenbak of ALT + dubbelklik op de laag.

    Voor perspectiefcorrectie gebruik ik altijd 'distort'.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Perspectiefcorrectie

      Filter>Lens Correction...>Custom?

      Zelf gebruik ik graag DxO specifiek voor zoiets, maar in PS CS5 kun je met Lens Correction al een hele eind komen. Probeer maar!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Perspectiefcorrectie

        Bedankt beiden. Ik ben echt een beginner met CS5 en het begint nu al te schemeren voor mijn ogen.

        Maar ik geef niet op

        Comment


        • #5
          Re: Perspectiefcorrectie

          Paul, als je wil kom langs of kom jij tot bij mij en help je graag verder.
          groeten, Kristof
          Canon EOS 5D mkII

          Comment


          • #6
            Re: Perspectiefcorrectie

            Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
            Paul, als je wil kom langs of kom jij tot bij mij en help je graag verder.
            Heel vriendelijk, maar ik me toch eerst even meer bezighouden met de Mac en CS5; kwestie van de informatie beter te kunnen bevatten. Nu zou het zijn alsof ik info opvraag van een land waarover ik nog nooit een boek heb gelezen, ik maak het als informant zelf zo dikwijls mee op Reismarkt. Momenteel heb ik te weinig doelgerichte vragen om efficiënt te werk te gaan vind ik.
            Ik weet niet als je Jan Masyn (fotograaf voor Bloso) kent, hij woont ook in Beernem. Jan heeft me destijds een "kleine" demonstratie gegeven van CS5 op Apple (beiden splinternieuw voor me). Het gevolg was dat het begon te schemeren voor mijn ogen en dat ik het helemaal niet meer zag zitten voor een paar maanden

            Maar ik ga zeker eens aan je deur kloppen als ik concrete vragen heb die aan mijn specifieke noden voldoen (scripts maken voor batch, verkleinen in pixels als in bytes, perspectief veranderen enzomeer).
            Ik aanvaard je aanbod in dank. En het is niet ver hé ?

            Mvg

            PaulM

            Comment


            • #7
              Re: Perspectiefcorrectie

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Heel vriendelijk, maar ik me toch eerst even meer bezighouden met de Mac en CS5; kwestie van de informatie beter te kunnen bevatten. Nu zou het zijn alsof ik info opvraag van een land waarover ik nog nooit een boek heb gelezen, ik maak het als informant zelf zo dikwijls mee op Reismarkt. Momenteel heb ik te weinig doelgerichte vragen om efficiënt te werk te gaan vind ik.
              Ik weet niet als je Jan Masyn (fotograaf voor Bloso) kent, hij woont ook in Beernem. Jan heeft me destijds een "kleine" demonstratie gegeven van CS5 op Apple (beiden splinternieuw voor me). Het gevolg was dat het begon te schemeren voor mijn ogen en dat ik het helemaal niet meer zag zitten voor een paar maanden

              Maar ik ga zeker eens aan je deur kloppen als ik concrete vragen heb die aan mijn specifieke noden voldoen (scripts maken voor batch, verkleinen in pixels als in bytes, perspectief veranderen enzomeer).
              Ik aanvaard je aanbod in dank. En het is niet ver hé ?

              Mvg

              PaulM
              geen probleem Paul, op die scripts, verkleinen van pixels en bytes en perspectief kan ik al antwoorden, ik weet verre van alles van CS5, maar wel het broodnodige
              ik was ook niet van plan om je te overladen met info, ik weet dat dat het omgekeerde effect geeft, heb daar dagelijks mee te maken op het werk.
              ik werk wel op PC, geen ervaring met Mac, maar zo heel verschillend zal het allemaal wel niet zijn zeker?
              en nee tis waarschijnlijk niet ver, ik woon langs de steenweg over de autostrade.
              Last edited by Stoffograaf; 16 juli 2012, 17:44.
              groeten, Kristof
              Canon EOS 5D mkII

              Comment


              • #8
                Re: Perspectiefcorrectie

                Comment


                • #9
                  Re: Perspectiefcorrectie

                  Makkelijkste oplossing: camera rechthouden dan hoef je geen perspektief tecorrigeren.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Perspectiefcorrectie

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Makkelijkste oplossing: camera rechthouden dan hoef je geen perspektief tecorrigeren.
                    Denk dat het belangrijker is dan om geen breedhoek te gebruiken.
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Perspectiefcorrectie


                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Perspectiefcorrectie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                        Denk dat het belangrijker is dan om geen breedhoek te gebruiken.
                        Camera recht werkt ook met een groothoek.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Perspectiefcorrectie

                          Ha, bedankt, die ga ik eens goed bekijken

                          Comment


                          • #14
                            Re: Perspectiefcorrectie

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Makkelijkste oplossing: camera rechthouden dan hoef je geen perspektief tecorrigeren.
                            Hoe kan je iets dat hoger is dan jezelf fotograferen zonder hoogtewerker en zonder de camera te kantelen
                            En als je niet meer achteruit kan, hoe moet je dan zonder groothoek iets op de sensor krijgen ?

                            Voor landschappen en andere onderwerpen zonder orthogonale, rechte lijnen is dat geen probleem, binnenin gebouwen (Urbex) is dit ergerlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Perspectiefcorrectie

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Hoe kan je iets dat hoger is dan jezelf fotograferen zonder hoogtewerker en zonder de camera te kantelen .
                              Door soms gewoon de onderste helft van de foto weg te gooien
                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              En als je niet meer achteruit kan, hoe moet je dan zonder groothoek iets op de sensor krijgen ?
                              Dus met een groothoek en als het niet kan, dan kan het niet.

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Voor landschappen en andere onderwerpen zonder orthogonale, rechte lijnen is dat geen probleem, binnenin gebouwen (Urbex) is dit ergerlijk.
                              Als je de goede spullen hebt is het nooit een probleem, maar vaak is het probleem dat er niet echt opgelet wordt. En bij landschappen is het ook een probleem, zeker met bomen.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X