Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nut master vs aansturen via body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nut master vs aansturen via body

    Vraagje voor strobisten?
    Ik heb momenteel een sb700 die zowel in slave als masterstand kan staan.
    Ik vraag mij nu af wat eigenlijk het nut is van een masterstand.
    Met mijn (nikon)toestel kan ik ook gewoon mijn groepen aansturen.
    Als ik de ingebouwde flitser gebruik (maar zorg dat hij niet flitst) kan ik perfect mijn sb700 en/ of sb 600 aansturen.
    Wat is dan de meerwaarde van een masterflits?

    Bijkomende vraag: ik wou dus eerst de sb910 aanschaffen (prijs 400 euro) maar, indien ik toch geen master zou nodig hebben kan ik evengoed twee keer Metz Mecablitz 44 AF-1 Nikon aanschaffen (kom ik nog goedkoper uit)...
    Bedenkingen/Hulp?

  • #2
    Re: nut master vs aansturen via body

    Ook al schakel je de ingebouwde flitser uit, in "commander mode" zal hij tóch flitsen.
    Als commandant gebruikt hij namelijk flitslicht (in combinatie met een infrarood signaal) voor de correspondentie met zijn ondergeschikten.

    Die zogenaamde voor-flitsen (pre-flashes) gebeuren met zwak licht, kort voor het openen van de sluiter. De cyclus (i-TTL metering en triggering) duurt enkele fracties van een seconde en is voor het menselijk oog niet waarneembaar.
    In bepaalde omstandigheden kunnen zij echter invloed hebben op de belichting van het onderwerp. Lees dit oude topic: Klein ongemak bij het CLS van Nikon?

    Dan kan je beter een speedlight als commander gebruiken. Monteer hem op de camera en draai de flitskop weg van het onderwerp. Zo ben je zeker dat de voorflitsen geen roet in het eten zullen gooien.

    Oorspronkelijk geplaatst door BaileyRock Bekijk bericht
    ... Met mijn (nikon)toestel kan ik ook gewoon mijn groepen aansturen.
    Als ik de ingebouwde flitser gebruik (maar zorg dat hij niet flitst) kan ik perfect mijn sb700 en/ of sb 600 aansturen. ...
    Perfect is niet het juiste woord, want de SB700 is niet voor alle functies in die groepen geschikt.
    Lees de gebruiksaanwijzing van jouw toestel (in de Engelse versie blz. 188).
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: nut master vs aansturen via body

      Is dat niet voor wanneer je een camera hebt zoals een D3 die geen ingebouwde flitser heeft? Een D3 heeft dan ook geen commander mode. Dan zet je een SB900 op de camera als master waarmee je dan je andere SB's kunt sturen.
      Last edited by pogi; 23 juli 2012, 21:49.

      Comment


      • #4
        Re: nut master vs aansturen via body

        Bij een instapmodel als D3000 serie ontbreekt CLS mogelijkheid met de ingebouwde flitser.
        De SB-700 kan in CLS "commander"stand twee groepen aansturen (A en B), terwijl de SB-910 er drie aankan (A,B en C). In CLS "remote" stand kan de SB700 wel als groep C (derde groep) functioneren
        Een camera als bv D80/D300 kan met de ingebouwde flitser twee CLS groepen aansturen. Een SB-700 zou hier niets aan toevoegen.

        Groet Hans.

        Comment


        • #5
          Re: nut master vs aansturen via body

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Dan kan je beter een speedlight als commander gebruiken. Monteer hem op de camera en draai de flitskop weg van het onderwerp. Zo ben je zeker dat de voorflitsen geen roet in het eten zullen gooien.
          Maar wel in de richting van de aangestuurde flitser, oogje van de flits moet de dtuurflitsen zien. Een goedkopere en goede oplossing is een SG 3IR. die al het zichtbare licht van je pop-up blokkeert en nog een onNikonprijs heeft.

          PS je hebt geen last van de pre-flashes, deze doen de meting en instelling voor de sluiter open is, maar je ziet de sync. flits die aangeeft wanneer de andere flitsen af moeten gaan. Kun je goed zien als je de sluitertijd op 10 sec zet en dan de flits op 2de gordijn, dan heb je na 10sec nog een flitsje.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X