Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vuil op sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vuil op sensor

    Ik bezit mijn Nikon D7000 sinds juni 2011.
    In april 2012 moest ik de sensor voor het eerst laten reinigen (toestel werd opgestuurd naar Nikon, kostprijs 59 euro), en aangezien ik slechts één lens bezat, kon de reden absoluut niet zijn dat het kwam door het wisselen van lenzen. Op de teller stonden toen niet eens 1.000 genomen foto's.
    Nu zijn we 3 maanden verder en ik merk opnieuw een tweetal duidelijke vlekken en nog enkele minder zichtbare vlekken op mijn foto's.
    Ik heb in juni wel een tweede lens gekocht, maar heb amper een drietal keren de lens gewisseld.
    Kunnen er, behalve het wisselen van lenzen, nog andere redenen zijn waardoor er vuil op de sensor komt ?
    Ik ben niet van plan om jaarlijks 3 keer de sensor te moeten laten reinigen.
    Last edited by paddy8908; 14 juli 2012, 17:38.
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

  • #2
    Re: vuil op sensor

    Dat is inderdaad mogelijk, dat kunnen vettige vlekjes zijn op het laagdoorlaatfilter.
    Helaas dan toch nog een keer laten schoonmaken, komt vaker voor bij nog nieuwe camera's.
    Hopelijk heb je hier wat aan, houd vanzelf op na 1 of 2x schoonmaken.

    Gr Marianne

    Comment


    • #3
      Re: vuil op sensor

      zelfde hier hoor.
      wissel nooit van lens en toch censorvlekken op den duur.
      en dan zit er nog wel een 17-40mmL op.
      die zou spat en stof vrij moeten zijn.
      mee leren leven.
      de meeste vlekjes haal ik weg in PS tijdens de bewerking van mijn opnamen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: vuil op sensor

        Oorspronkelijk geplaatst door mvanversendaal Bekijk bericht
        Dat is inderdaad mogelijk, dat kunnen vettige vlekjes zijn op het laagdoorlaatfilter.
        Helaas dan toch nog een keer laten schoonmaken, komt vaker voor bij nog nieuwe camera's.
        Hopelijk heb je hier wat aan, houd vanzelf op na 1 of 2x schoonmaken.

        Gr Marianne
        Dat is al een beetje een geruststelling. Ik hoop dat het hierna niet zo vaak meer voorkomt.
        Ervaring is de som van je fouten.
        Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

        Comment


        • #5
          Re: vuil op sensor

          Tja, bij mij is het toch ook om de drie à vier maanden poetsbeurt voor de sensor hoor. Zelf doen (met de zoekfunctie of googelen vind je hier een hoop tips voor) is een pak voordeliger dan dit elke keer door Nikon laten doen, is maar een paar minuutjes werk tenslotte.
          Het is niet omdat je nooit van lens verwisseld dat er geen stofdeeltjes op je sensor kunnen komen. Zeker bij zoomobjectieven krijg je een "pomp-effect" wat blijkbaar nogal wat stof aantrekt.
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #6
            Re: vuil op sensor

            Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
            Kunnen er, behalve het wisselen van lenzen, nog andere redenen zijn waardoor er vuil op de sensor komt ?
            Ik ben niet van plan om jaarlijks 3 keer de sensor te moeten laten reinigen.
            Er zijn veel redenen waardoor er stof op de sensor komt, lenzen wisselen is er één van, de zoom van een lens gebruiken een andere, en het reeds aanwezige stof (en er zijn tal van voorbeelden van vervuilde sensor bij een gloednieuw toestel) verhuist continu, wat wil je met een spiegel die op en neer wappert.
            Reken er op dat je als je regelmatig wisselt van lens minstens elke maand aan een poetsbeurt zit, gezien de kostprijs is investeren in een Artic Butterfly niet eens overdreven, neem ook wat swabs en een flesje Eclipse, en je bent vertrokken om zelf dat soort onderhoud te doen.
            Zelf wissel ik per shoot minstens drie keer van lenzen, aan zee, in 't stad, wind of geen wind, als ik stofjes zie bij het verwerken van de foto's wordt er gepoetst, maar ik poets tegenwoordig gewoon voor ik vertrek ook.
            Gewoon de richtlijnen van de fabrikant volgen, gezond verstand gebruiken, en alles komt goed.

            En voor de volledigheid, er is ook de Scotch tape Groen methode, , ik heb ze niet gebruikt, maar ik ben er zeker van dat ook die correct en ongevaarlijk is. Zoek maar in het forum naar artic butterfly, reinigen sensor (en niet censor) of Scotch tape.

            Comment


            • #7
              Re: vuil op sensor

              ik zie geen vlekjes als ik door de zoeker kijk, maar nu stel ik vast dat ik ze wel zie in "live view", voordat de foto gemaakt wordt.
              Zit het vuil in dat geval niet op de sensor, maar op de lens ?
              Of toch op de sensor, want met een andere lens zie ik ze ook in "live view" ?
              Last edited by paddy8908; 14 juli 2012, 18:47.
              Ervaring is de som van je fouten.
              Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

              Comment


              • #8
                Re: vuil op sensor

                Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
                ik zie geen vlekjes als ik door de zoeker kijk, maar nu stel ik vast dat ik ze wel zie in "live view", voordat de foto gemaakt wordt.
                Zit het vuil in dat geval niet op de sensor, maar op de lens ?
                Of toch op de sensor, want met een andere lens zie ik ze ook in "live view" ?
                Bij 'Live view' is de spiegel opgeklapt. Je kijkt dus, via de sensor, naar een digitaal beeld.
                't Is aan jou om verdere conclusies te trekken.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: vuil op sensor

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Bij 'Live view' is de spiegel opgeklapt. Je kijkt dus, via de sensor, naar een digitaal beeld.
                  't Is aan jou om verdere conclusies te trekken.
                  Bedankt Jos, de conclusie is logisch : vuil op de sensor is zichtbaar op de "live view".
                  Ervaring is de som van je fouten.
                  Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

                  Comment


                  • #10
                    Re: vuil op sensor

                    50 1.4 lens kopen en die op 1.8 gebruiken dan ben je van het hele probleem van stof en vuil verlost.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: vuil op sensor

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      50 1.4 lens kopen en die op 1.8 gebruiken dan ben je van het hele probleem van stof en vuil verlost.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: vuil op sensor

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht


                        Als je een bokeh hebt zoals op deze of deze foto, dan zijn sensorvlekjes geen probleem.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: vuil op sensor

                          grote diafragma's laten geen stof oid zien...............................
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: vuil op sensor

                            Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
                            Ik bezit mijn Nikon D7000 sinds juni 2011.
                            In april 2012 moest ik de sensor voor het eerst laten reinigen (toestel werd opgestuurd naar Nikon, kostprijs 59 euro), en aangezien ik slechts één lens bezat, kon de reden absoluut niet zijn dat het kwam door het wisselen van lenzen. Op de teller stonden toen niet eens 1.000 genomen foto's.
                            Nu zijn we 3 maanden verder en ik merk opnieuw een tweetal duidelijke vlekken en nog enkele minder zichtbare vlekken op mijn foto's.
                            Ik heb in juni wel een tweede lens gekocht, maar heb amper een drietal keren de lens gewisseld.
                            Kunnen er, behalve het wisselen van lenzen, nog andere redenen zijn waardoor er vuil op de sensor komt ?
                            Ik ben niet van plan om jaarlijks 3 keer de sensor te moeten laten reinigen.
                            Het enige Nikon repaircenter dat ik ken is Procirep en daar kost een sensorreiniging van een cropcamera 30€, ik denk dus dat je voor iets speciaal aan het betalen bent...
                            D800 en een goed glasservies

                            Comment


                            • #15
                              Re: vuil op sensor

                              Dat klopt, grotere diafragma's laten geen stof zien. Hoe groter het diafragma hoe groter de vlek ( stofje uitvergroot)...maar dan wel doorschijnend. (zichtbaar bedoel ik) Vanaf F 5.6 is er van de vlek bijna niks meer te merken.
                              Helaas geen oplossing. Er zijn genoeg situaties dat je op kleinere diafragma's werkt om scherpte diepte te vergroten zoals bij macro waar ik op minstens F13 werk.
                              Een 50mm 1.4 is uiteraard ok en scherp op b.v f2 .... Een Canon 17-40 is dat niet. (enkele Nikon lenzen ook niet) Die is opperbest op f 8-11 om de hoeken scherp te krijgen.
                              Niet iedereen is gediend met een standaard 50mm ... Dus geen algemene oplossing voor stof.
                              Persoonlijk vind ik stof geen probleem. Stofvlekken worden automatisch verwijdert in DPP en indien nodig gebruik ik een sensor Swab. Ik ben dat nu zo gewoon en ik doe dit enkele jaren op deze manier. Probleemloos.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X