Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Austerdalsbreen - Noorwegen + update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Austerdalsbreen - Noorwegen + update






    Hieronder een update met wat meer contrast.





    Een foto waar een verhaaltje aan vasthangt dat ik wel de moeite vond om erbij te plaatsen.
    Op weg naar de start van de wandeling naar Brenndalsbreen waren we langs de stoffige tolweg een eenzame fietser voorbij gereden.
    We hadden al tegen elkaar gezegd dat je toch wel een beetje gezond gek moet zijn om bepakt en bezakt op zo'n wegen te rijden met de fiets.
    Toen we aankwamen op de parkingplaats waar we helemaal alleen waren, kwam de fietser tot bij ons gereden om een babbeltje te doen.
    Bleek dat hij bezig was aan een 30.000 (dertigduizend !!!) km lange tocht ten voordele van kankeronderzoek.
    Chris Gruar was zijn naam en hij had een 'rustdag' ingelast om de wandeling te maken naar Austerdalsbreen.
    Na wat gepraat te hebben vroeg hij op een bedeesde manier of hij zijn waardevolle spullen niet in onze auto kon leggen om dan samen de wandeling te doen.
    Op die manier zou hij met geruster gevoel de wandeling kunnen doen.
    Geen probleem voor ons en zo kwam het dat we een paar uur met deze interessante jonge Australische wereldreiziger op stap zijn geweest.

    De wandeling zelf was fantastisch mooi en avontuurlijk met een pad dat op veel plaatsen onder de sneeuw verborgen lag
    en waar we een aantal keer van afgeweken zijn met natte voeten en met sneeuw gevulde wandelschoenen als gevolg.
    Helemaal op het einde van de vallei na een goeie tweeëneenhalf uur stappen word je beloond met het uitzicht op een fantastisch mooie gletsjer die hier deze foto te zien is.
    Ik heb onderweg ook een aantal mooie foto's genomen in de vallei maar je kan nooit het gevoel van stilte en verlatenheid weergeven in een foto,
    dus voor iedereen die ooit eens in die omgeving zit... het is een echte aanrader deze wandeling.

    Na de terugtocht hebben we nog een foto genomen van onze compagnon voor één dag
    en hem wat van onze voorraad eten gegeven zodat hij zich daarover de volgende dagen geen zorgen hoefde te maken.
    Sindsdien volgen we zijn reilen en zeilen op zijn website http://www.cycling4cancer.com
    waar trouwens ook heel wat mooie foto's uit Noorwegen te bewonderen zijn. (op één ervan zijn we zelf ook te zien )

    Last edited by mortierke; 14 juli 2012, 14:08.
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

  • #2
    Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

    Leuk verhaal ! Bedankt ! Dat vraag ik mij ook vaak af, als ik zo'n eenzame fietser, gepakt en gezakt steil de bergen zie op rijden, waar we dan met de auto al meer dan een uur geleden is dat je een laatste huis of auto tegen gekomen bent.

    Respect voor deze mensen !!

    Jouw foto is heel mooi, en geeft die gletsjer heel mooi weer.

    Ik vraag me echter wel af of je iets aan jouw set-up of manier van processen veranderd hebt, want die wow-effecten blijven de laatste tijd weg...
    Ik zie meer en meer dat jouw shadows en highlights te dicht bij elkaar komen, en dat crispy contrast uit jouw foto's weg is, waardoor alles wat vaal en vlak overkomt.

    Vroeger lagen jouw foto's zo heel dicht bij de perfectie, maar nu merk ik steeds die ruimte voor verbetering...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
      Ik vraag me echter wel af of je iets aan jouw set-up of manier van processen veranderd hebt, want die wow-effecten blijven de laatste tijd weg...
      Ik zie meer en meer dat jouw shadows en highlights te dicht bij elkaar komen, en dat crispy contrast uit jouw foto's weg is, waardoor alles wat vaal en vlak overkomt.

      Vroeger lagen jouw foto's zo heel dicht bij de perfectie, maar nu merk ik steeds die ruimte voor verbetering...
      'k Denk dat het vooral met de lichtomstandigheden van het moment te maken heeft. 'k Heb niet echt iets veranderd aan mijn manier van werken.
      Ik besef heel goed dat het moment waarop deze en veel andere foto's in Noorwegen verre van ideaal is qua licht maar soms moet je het doen met de omstandigheden die je voor handen hebt.
      Ik probeer er zonder al te veel aan te bewerken toch het maximum uit te halen. Misschien kan dat hier en daar nog iets beter maar dan zit je al snel met te hevig bewerkte foto's en dan geeft dat de werkelijkheid niet echt meer weer.
      Maar 'k ga je geen ongelijk geven Danny, 'k heb zelf ook een beetje dat gevoel. 't Is niet dat ik de foto's niet grondig bekijk en aftast wat de mogelijkheden zijn maar soms valt er niet meer uit te halen denk ik... misschien moet ik eens een andere manier proberen... ik zie wel

      Als je tijd hebt moet je eens op die jongen zijn website kijken en de film bekijken die hij gepost heeft die de eerste 5000km van zijn tocht samenvat.
      'k Heb net zitten kijken en mijn bewondering is enkel toegenomen
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

      Comment


      • #4
        Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

        Prachtige foto zeg. . Deze gletsjer is inderdaad schitterend, je had niks teveel gezegd.
        Nog een reden om nog eens terug te gaan.
        Mooi verhaal ook erbij, inderdaad diep respect hoor.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

          Prachtige foto en verhaal, fijn dat je op die manier sponsorde.

          Comment


          • #6
            Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

            zeer knap!! zowel foto als het bijhorende verhaal!
            Photography is a way to see the world in detail.
            Fotograaf op rust

            Comment


            • #7
              Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

              Licht had inderdaad beter gekund, maar het is nog steeds een mooi scene. Jammer van dat uitgewaaierde vliegtuigspoor, dat wel.

              Ik ben ooit van Amsterdam naar Noord-Spanje gefietst en dat vond ik al heel wat, maar dat valt in het niet bij waar deze jongen mee bezig is. Leuk verhaal.

              Marsel
              Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

              Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

              Comment


              • #8
                Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

                knappe foto en verhaal
                chapeau vr die man per fiets
                groetjes Ingrid

                Comment


                • #9
                  Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

                  heel mooi
                  alleen dat vliegtuigspoor vind ik ook wat storen, maar daar kan je niks aan doen natuurlijk...
                  facebook

                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

                    'k Heb een update geplaatst met wat meer contrast en hier is een link naar een verkleinde versie van de foto zoals hij uit de camera kwam.
                    vriendelijke groeten, Kurt
                    Mijn foto's
                    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

                      Ja, update vind ik hier nog beter.
                      Hele pure/eerlijke foto zonder extreme bewerking zo te zien als je het origineel er naast zet.
                      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                      MIJN WEBSITE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

                        Yep, die update is het. Knap ! Bedankt

                        De gletsjer zelf komt nu wel hard over, misschien had ik die gevrijwaard voor de constrastaanpassing.


                        Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
                        'k Heb een update geplaatst met wat meer contrast en hier is een link naar een verkleinde versie van de foto zoals hij uit de camera kwam.
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Re: Austerdalsbreen - Noorwegen

                          Zo moet een gletsjer er uit zien.
                          Hier stroomt hij echt uit de bergen en je kan er nog op ook.

                          Je hebt hem alle eer aan gedaan

                          Zoveel foto's van deze gletsjer cirkuleren er niet

                          Comment

                          Working...
                          X