Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 en exif data

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 en exif data

    Als ik met mijn Exif reader foto's van een D70 wil inlezen, krijg ik geen info over de ISO speed. Als ik een Canon EOS 10D foto inlees krijg ik daar wel informatie over. Hoe krijg ik deze ISO info uit mijn foto's gelezen?

  • #2
    NikonView 6.2.1 of 6.2.2 op de Nikonsite
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      ok tnx

      Comment


      • #4
        Nikon bewaart de ISO waarde in de "Maker Note" tag van de exif info. Deze tag bevat gecodeerde data en is niet zomaar uit te lezen. Je vindt via google wel enkele andere programma's die met de Nikon "Maker Note"-tag weten om te springen.

        Als je zelf wilt programmeren:
        http://www.tawbaware.com/990exif.htm

        Ik ben zelf op zoek naar een manier om de ISO waarde uit de Makernote-tag te halen en in de ISO-tag te zetten, maar heb helaas nog niets gevonden.
        D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

        Comment


        • #5
          Misschien nuttig om aan De Beukelaer de suggestie doen -met de Europese vergadering in het verschiet- dat ze dat bij hun firmware upgrade ook ineens op de correcte plaats zouden kunnen zetten. Dit is toch al te flauw dat er een EXIF-tag is voorzien voor de ISO setting, die dan door de fabrikant van de camera niet gebruikt wordt... Da's zoiets alsof de gemeente de snelheidsbeperkingen op de achterzijde van het verkeersbord zou zetten in plaats van in de daarvoor voorziene ruimte...

          Of zou de ISO-setting van de D70 afwijken van de officiële norm en daarom niet in het desbetreffende vakje geplaatst worden? Bijv. omdat ze het absoluut 200 willen noemen terwijl het 175 of 225 is...

          Comment


          • #6
            Ik vermoed dat die info niet in de ISO-tag staat omwille van de 2 speciale ISO modes van de D100: HI-1 en HI-2. Het kan zijn dat de ISO-tag op die naamgeving niet is voorzien.
            D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

            Comment

            Working...
            X