Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 en nef, raw, jpg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 en nef, raw, jpg

    Kan er iemand me vertellen waarom, als je het raw formaat kiest op de D70 er telkens ook een jpg van zo'n 700K wordt opgeslagen? De enige reden die ik kan bedenken is dat de jpg dient voor de voor de preview op het toestel. Anders lijkt het me plaatsverlies.

    Tweede vraagje: waarom heeft het raw formaat van de D70 een *.nef extensie en niet gewoon *.raw?
    Ik ben niet echt een handleidinglezer, dus moest het ergens in de handleiding staan (ik heb wel even gezocht, hoor!) dan is de pagina ook al ok!
    thanks
    dirk panier
    www.travelling.be

  • #2
    NEF = Nikon Elecronic Format. Ik dacht dat bij Canon je ook een eigen extentie had. Er zijn m.a.w. verschillende soorten raw .. de NEF van een D70 is bv. niet 100% identiek aan die van een D100 of een D2H. (C1 maakt discrimineert daar toch ;o)

    de ingebakken JPG is voor je gebruiksgemak, om snel je foto's te bekijken zonder ze steeds te moeten "ontwikkelen" in C1, Nikon Capture of dergelijke

    Comment


    • #3
      Euh... je kan dat instellen

      JPG

      NEF

      NEF + JPG, en dan is de JPG inderdaad uitsluitend als preview bedoeld, niet voor het toestel, maar voor de gebruiker... Wel slechts in basic quality, als ik me goed herinner...

      Dus als je die JPG plaatsverlies vindt, menu's opentrekken en hem op RAW zetten, zonder JPG

      Comment


      • #4
        Originally posted by Koen_vervoort
        Dus als je die JPG plaatsverlies vindt, menu's opentrekken en hem op RAW zetten, zonder JPG
        Bij Canon zijn ze daar nog steeds niet achter gekomen...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          bedankt!
          dirk panier
          www.travelling.be

          Comment

          Working...
          X