Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poorten Naar De Hemel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Poorten Naar De Hemel



    >Klik hier voor grote versie<

    Van alle nationale parken die ik in de VS heb bezocht, is Arches NP zonder twijfel de meest iconische. Miljoenen foto's zijn er al gemaakt, en om hier nog iets origineels te schieten is bepaald niet eenvoudig. Maar dat betekent niet dat je het niet moet proberen, sterker nog, persoonlijk vind ik die uitdaging juist heel leuk om ideeën te bedenken om nieuwe manieren te vinden om iconische onderwerpen te fotograferen.

    Double Arch is zo'n iconisch onderwerp. Als je onder dit imposante natuurfenomeen staat, is het moeilijk om niet onder de indruk te raken van de grootte en de schoonheid van deze dubbele rotsboog. Uit mijn onderzoek voorafgaand aan mijn bezoek aan Arches, bleek dat 99,9% van alle foto's min of meer vanaf hetzelfde standpunt zijn gemaakt. Een van de redenen hiervoor is ongetwijfeld dat je de nodige afstand moet nemen om alles binnen het kader te krijgen - als je recht onder de bogen staat dan gaat dat niet lukken. Tenzij je een 14mm lens op een full frame camera hebt. Maar zelfs dan is het een behoorlijke klus om een standpunt te vinden waar alle openingen en lijnen op de juiste plaats terechtkomen. In mijn geval vond ik dat alleen een verticale oplossing werkte. En dat was prima, want vrijwel alle foto's die hier zijn genomen zijn horizontaal.

    Ook besloot ik om de boog 's nachts te fotograferen en het licht zelf te maken met een zaklamp. Dat had vele voordelen. Een ervan is dat er nauwelijks nachtfoto's van deze boog bestaan, en een ander is dat ik met een zaklamp de belichting zelf in handen heb - ik ben niet gelimiteerd in mijn creatieve mogelijkheden. Een groot voordeel was uiteraard ook dat er sterren te zien zouden zijn, en sterren zijn altijd +1. In dit geval wilde ik graag een deel van de Melkweg in de foto, hetgeen ervoor zorgde dat ik op een vast tijdstip de foto moest nemen om te voorkomen dat ie net buiten beeld liep. Maar de meest belangrijke beslissing was om een menselijk element te gebruiken om de schaal van de boog te laten zien en nog indrukwekkender te laten worden. Vergelijk wat dat betreft ook mijn foto van Skogafoss uit IJsland. De meeste natuurfotografen houden er niet van om mensen in hun foto's te laten zien, en dat komt goed uit als je iets origineels wilt schieten.

    Deze foto heb ik drie jaar geleden gemaakt tijdens mijn eerste bezoek aan Arches NP. Het is een dubbele belichting; eentje voor de lucht en Daniella in de boog (zonder additioneel licht), en eentje voor de belichting met de zaklamp. Op de Arches Under The Stars workshop van vorig jaar hebben we hier met de groep nog een poging gedaan, maar de weergoden werkten helaas niet mee. Een dag later viel er sneeuw, dus dat maakte het meer dan goed.

    Marsel
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Poorten Naar De Hemel

    Indrukwekkend mooi Marsel, maar ik had dan ook niks anders van je verwacht.
    http://www.bertbeckers.be
    http://www.facebook.com/Bert.Beckers.Photography

    Comment


    • #3
      Re: Poorten Naar De Hemel

      Zeer bijzondere foto! De persoon zorgt voor een prima schaalgevoel en de sterrenhemel geeft nèt dat beetje extra!
      Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: Poorten Naar De Hemel

        Oorspronkelijk geplaatst door BertB Bekijk bericht
        (...) maar ik had dan ook niks anders van je verwacht.
        Daar moet ik helaas mee leren leven. Dank!
        Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

        Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

        Comment


        • #5
          Re: Poorten Naar De Hemel

          Holy Milky Way, prachtige foto zeg. Als ik zie hoe klein de persoon is in vergelijking met de rotspartij, dan lijkt het me haast onmogelijk om dat met een zaklamp te belichten. Knap gedaan.

          Comment


          • #6
            Re: Poorten Naar De Hemel

            Tja, wat valt er nog te zeggen.
            Prachtig mooi.
            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
            MIJN WEBSITE

            Comment


            • #7
              Re: Poorten Naar De Hemel

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonide Bekijk bericht
              Als ik zie hoe klein de persoon is in vergelijking met de rotspartij, dan lijkt het me haast onmogelijk om dat met een zaklamp te belichten. Knap gedaan.
              Het is een behoorlijke zaklamp. Bovendien heb ik dit, uit mijn hoofd, op ISO 1600 geschoten, en dan is de sensor erg gevoelig voor licht. Je moet het uiteraard wel goed timen, want de sluitertijd is niet langer dan 30 seconden. Binnen die tijd moet je dus alles een keer beschenen hebben.
              Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

              Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

              Comment


              • #8
                Re: Poorten Naar De Hemel

                deze is echt super mooi!!!
                en volgens mij zelfs een HOF waardig.

                grt
                steve

                Comment


                • #9
                  Re: Poorten Naar De Hemel

                  Ja hallo kroket !! 't Is weer een knaller van formaat !!!

                  En die compo ! Toppie !
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Poorten Naar De Hemel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                    Ja hallo kroket !!
                    Nou, daar heb ik nu best trek in.
                    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                    Comment


                    • #11
                      Re: Poorten Naar De Hemel

                      Super
                      Indrukwekkend mooi
                      Mvg,
                      Eddy
                      Smaken verschillen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Poorten Naar De Hemel

                        Prachtig! Amen en uit!
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                        Comment


                        • #13
                          Re: Poorten Naar De Hemel

                          Tja... zoals meestal bij je beelden : bijzonder fijn afgewerkt en alles klopt, alles valt netjes in elkaar...
                          Een schitterende stano met erg attractieve contrasten !
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Poorten Naar De Hemel

                            Chique...bijzonder shot

                            Comment


                            • #15
                              Re: Poorten Naar De Hemel

                              Hier kan inderdaad menig superlatief voor te kort schieten
                              D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                              500px FaceBook

                              Comment

                              Working...
                              X