Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

    hallo allemaal

    ik vertrek binnen een paar dagen op reis naar Hongarije en buiten de digitale camera's wil ik ook een analoog meenemen. nu mijn goede analoog durf ik niet mee te nemen dus heb ik een onderwatercamera van kruitvat mee. nu die staat vast ingesteld op 400 ISO en het enige wat je kan doen is op de sluiterknop drukken en het filmpje verder spoelen. ik heb alleen nog filmpjes van 100 ISO (b&w) of 200 ISO (kleur) liggen. mijn vraag is nu kan ik die filmpjes van 100 en 200 gebruiken met die camera? zijn de foto's dan onder of over belicht? krijg ik dan nog goede foto's uit de camera?

    gr Leen

  • #2
    Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

    volgens mij ga je overbelichte foto's krijgen, filmpje krijgt 3 stops te veel licht binnen.

    Comment


    • #3
      Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

      Als je met ontwikkelen rekening mee kan houden kan dat best. Ik gebruikte in het verleden vaak Kodak 3200 iso op 6400 iso en kraste dan de dx-code weg en schreef er 6400 op.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

        Oorspronkelijk geplaatst door thijske Bekijk bericht
        volgens mij ga je overbelichte foto's krijgen, filmpje krijgt 3 stops te veel licht binnen.
        de film (100 asa), krijgt drie stops TE WEINIG licht binnen want "de body" (en dus sluitertijd en diafragma) is ingesteld op een hooggevoelig filmpje (korte sluitertijd, klein diafragma)
        3 stops zwart-wit is (voor mij) het randje om de ontwikkeling op aan te passen. het 200 asa filmpje in kleur zal hier over het algemeen zeer weinig last van ondervinden. 1 stop ga je in kleur negatief haast niet merken. Zeker als je al "wegwerpcamera-foto's" gewend bent zal je er weinig last van ondervinden.
        die 200 asa zou ik gewoon DOEN!!!

        fijne reis,

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

          Nu lees ik hier al 2x dat er met 3 stops overbelicht zal zijn. Waarom 3 stops? Mis ik iets, want bij mijn weten is van ISO 100 naar ISO 400 nog altijd maar 2 stops verschil. Ik wil altijd wel iets bijleren, dus daarom deze vraag.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #6
            Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

            Wij zijn dikke stommerikken die de tekst niet tegoei lezen het is idd maar 2 stops verschil!!! maar toch, voor zwart-wit vind ik het nipt om te gaan corrigeren met de ontwikkeling. onderbelicht dus overontwikkelen... kan serieuze korrel geven. Voor kleur zou ik het gewoon DOEN!!
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

              vragen aan labo om de film (negatief) te pushen, dan verlengt men de ontwikkeltijd van de film, men moet bvb 1 stop pushen om van 200 naar 400 ISO te gaan.
              je film gaat wel meer korrel vertonen zekers om van 100 naar 400 te gaan, 100 ISO film zou ik vergeten.

              Comment


              • #8
                Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                Onderbelicht of overbelicht zal niet afhangen van het filmpje die erin zit maar van de hoeveelheid LICHT waarin je fotografeert.

                Zo'n cameratjes (ik vermoed zoiets ongeveer) staan niet ingesteld op een iso, je kan gewoon niets instellen. Er zit misschien enkel zo'n 400 filmpje in of misschien wordt het aanbevolen maar.... vele van de plastiek "vaste sluitertijd en diafragma cameras" werken met een sluiterstijd van rond de 1/125sec (om bewegingsonscherpte te voorkomen) en een diafragma van rond de f11-f16, om een zo groot mogelijke scherptediepde te hebben, (je kan namelijk niet scherpstellen, normaal alles scherp vanaf 1.20m ongeveer). Dus bij licht bewolkt weer, en redelijk zonnig zal iso 100 volgens mij willicht geen probleem zijn, bij zwaarder bewolkt weer kan je iso 200 gebruiken. De iso 400 film zal willicht bedoeld zijn om effectief onder water mee te fotograferen omdat daar (onder water) minder licht is. (sunny 16 rule)

                Over dat laten puchen en zo: geen enkel labo zal zich daar mee bezig houden, alles gaat volautomatich.

                Ik zou erop gokken (een beredeneerde gok omdat ik plastiek en speelgoedcameras verzamel en nu en dan eentje uittest) om de iso 100 te gebruiken bij mooi weer, de 200 bij bewolkt en de 400 onderwater of heel slecht weer (maar ik hoop dat je daarvan gespaard blijft op vacantie).

                Let wel: verwacht geen foto's als van een canon 5DMKII of III hé.
                Last edited by Erven; 12 juli 2012, 07:07.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #9
                  Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                  Los van het technische aspect van ISO enzo, maar waarom zou je je goede analoog camera niet mee durven nemen naar Hongarije ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                    Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                    Los van het technische aspect van ISO enzo, maar waarom zou je je goede analoog camera niet mee durven nemen naar Hongarije ?
                    Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt waarom men speelgoedmateriaal gaat kopen, als men degelijk materiaal heeft...
                    En al zeker niet wanneer men er bij verteld dat men wèl gewoon hun digitale camera meeneemt.
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt waarom men speelgoedmateriaal gaat kopen, als men degelijk materiaal heeft...
                      En al zeker niet wanneer men er bij verteld dat men wèl gewoon hun digitale camera meeneemt.
                      "lomo" effect? ;-)
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt waarom men speelgoedmateriaal gaat kopen, als men degelijk materiaal heeft...
                        En al zeker niet wanneer men er bij verteld dat men wèl gewoon hun digitale camera meeneemt.
                        God's wegen zijn ondoorgrondelijk ook die van een fotograaf. . Dit kan verschillende redenen hebben. Bovenstaande (lomo-effect) is er één van, ...het gaat hier om een onderwatercamera dus dit kan een andere zijn. Een digitaal toestel kan je makkelijker vervangen (is toch vlug verouderd) waardoor men zorgzamer kan omspringen met een goed analoog toestel. Dus als men toch analoog wilt fotograferen men terugvalt op een goedkoop toestelletje. Is ook compacter dan een spiegelreflex.

                        Misschien is de topicstarter al op reis vertrokken maar anders nog deze tip: Indien het niet per sé een onderwatertoestel moet zijn, loop eens over een rommelmarkt en voor 1 tot 5€ vind je willicht wel een analoog compacttoestelletje die volledig automatich werkt en met een redelijk goede lens. (zo'n kruidvatcamera heeft een redelijk slechte lens).
                        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                        Comment


                        • #13
                          Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                          Reserveer 10 euro van uw vakantie budget en u kan meer 400 ISO film kopen dan dat je in die paar dagen kan volschieten. Wat over blijft en wat u nog hebt gebruik u gewoon voor uw goede analoge camera in de rest van het jaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dioptrie Bekijk bericht
                            Reserveer 10 euro van uw vakantie budget en u kan meer 400 ISO film kopen dan dat je in die paar dagen kan volschieten. Wat over blijft en wat u nog hebt gebruik u gewoon voor uw goede analoge camera in de rest van het jaar.
                            en waar koop jij je 400 asa film? voor minder dan 3 euro vind ik niks... en per dag 2 films, daar moet ik niet veel moeite voor doen hoor!!
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: filmpje 100 ISO in camera 400 ISO???

                              ondertussen ben ik terug van vakantie.
                              ik heb het 200 asa filmpje helemaal vol geschoten, aan het zwart-wit ben ik helaas niet toegekomen.

                              ik heb nog wel een vraagje. zou ik mijn filmpje laten ontwikkelen als een 400 asa of als een 200 asa (lees quote hieronder)
                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Als je met ontwikkelen rekening mee kan houden kan dat best. Ik gebruikte in het verleden vaak Kodak 3200 iso op 6400 iso en kraste dan de dx-code weg en schreef er 6400 op.

                              bedankt iedereen voor de tips

                              Comment

                              Working...
                              X