Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips avondfeest huwelijk....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips avondfeest huwelijk....

    Ik ben gevraagd voor 2 trouwfeesten om tijdens het avondfeest foto's te nemen....

    Ik ben een amateur maar heb wel een korte cursus digitale fotografie achter de rug en krijg regelmatig complimentjes over mijn foto's....
    Nu, zo'n avondfeest is niet evident denk ik (weinig licht, dansende mensen....)

    Mijn materiaal die ik heb:

    Canon eos 1000D
    Standaardlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
    Standaardlens Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS
    Externe flitser

    Zou ik voldoende hebben met mijn kleinste lens (18-55) ?
    Of is het aan te raden een nog lichtsterkere lens bij aan te schaffen ?
    Dan dacht ik aan deze: Canon EF 50mm f/1.8 II
    Omdat deze binnen mijn budget ligt.....

    Ook qua instellingen, best op manueel fotograferen ?

    Hopelijk enkele tips van de meer ervaren fotografen !!!

  • #2
    Re: Tips avondfeest huwelijk....

    1 sterkte.

    2 hmm iso zal omhoog moeten (800/1600 => limit camera?)
    snelle lenzen heb je nuj ook niet.

    met jou gear zou ik passen.
    50 1.8 kan een optie zijn, maar veel gaat die niet kunnen bieden denk ik.

    test meer eerst es uit in uw woonkamer bij valavond, of't net voor het volledig donker is.
    dan zie je wel wat er lukt
    Last edited by david_ve; 9 juli 2012, 18:44.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Tips avondfeest huwelijk....

      goh ik heb er zo al een paar gedaan voor geld, maar het is eigenlijk telkens aanpassen aan nieuwe (vaak niet meewerkende) omstandigheden. Ik bounce mijn flits vaak op plafond of muren, maar kan zijn dat het plafond dan zeer hoog is en er niet veel terug komt. OF dat het gewoon slecht lukt om voor mij onbekende redenen en dat ik dan maar moet gaan proberen met andere settings. Sowieso is het voor mijn niet zo leuk om allemaal staande/zittende mensen te fotograferen omdat het qua compositie flut is en de belichting/dof niet meezit (ik ga niet zeggen dat ik een topfotograaf ben ook niet ))..
      De openingsdans lijkt me dan zelfs gemakkelijker omdat er dan 1 koppel staat en de rest hoeft niet scherp of belicht te zijn. Dat kan je met langere sluitertijd en 2degordijnsflash doen als je ze wat bewegend wilt doen overkomen, of een bounceflash omhoog/tegen muur, of de strobist-methode is de flits off-camera aan de andere kant vh koppel te zetten, maar die moet ik zelf nog proberen.
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

      Comment


      • #4
        Re: Tips avondfeest huwelijk....

        Ik heb 'r recent één gedaan, met alle respect, met uw materiaal zou ik er niet aan beginnen. Zelfs met mijn f2.8 lenzen kwam ik tekort, ik ben moeten overschakelen op mijn f1.4! Ook een langere lichtsterke lens is aan te raden tenzij je voortdurend tussen tafels wil wringen en "op" mensen wil gaan staan. De mooiste beelden zijn de kandits van nonkel frans die een zotte dans doet, of oma gertrude die 'r kleinkind op schoot heeft zitten ...

        Huren is een uitkomst hier ...
        Webstek in opbouw

        Comment


        • #5
          Re: Tips avondfeest huwelijk....

          is allemaal niet echt moeilijk en je hebt daar niet echt veel materiaal voor nodig.
          je stelt je camera zodanig in (manueel) dat je belichting ongeveer overeenkomt met je omgevingslicht bvb iso 200, 1/10s f 5.6 (je hebt hier wel wat speling maar zorg voor lage sluitersnelheid)
          je flitser gebruik je als invul, voldoende om personen op te lichten, maar zekers niet te fel, je mag zekers licht van spots of wat dan ook niet wegflitsen.
          je laat je flitser afgaan op 2de sluitergordijn
          je gebruikt 18-55mm bedoeling is dat je ook de sfeer toont.

          dit geeft zeer mooie effecten vooral van dansende mensen, je behoudt de tinten van aanwezig licht, is plezant als er gekleurd spotlight gebruikt wordt, je ziet beweging door lage sluitertijd, maar dat stoort totaal niet, integendeel geeft dynamiek aan de foto, en het flitslicht bevriest (1/800s) bvb de dansende mensen.
          Je moet in het beging enkel het evenwicht zoeken tussen sluitertijd, omgevingslicht en flitslicht, maar je leert dat snel.

          Comment


          • #6
            Re: Tips avondfeest huwelijk....

            iso omhoog ( bv 800 ) Stel uw toestel manueel in tussen 1/10 en 1/20. stel uw diafragma zo groot mogelijk in ( klein getal )
            Flits op het 2e gordijn en richt uw flitskop naar boven en trek dat wit plastiekje er uit om het licht daar een beetje op te laten weerkaatsen. Werk enkel in groothoek ( door in groothoek te werken zal alles redelijk scherp zijn en heb je geen snelle sluitertijd nodig ).
            Dit is de technische kant... Veel belangrijker is om de sfeer weer te geven !
            Meng u tussen de dansende mensen. Als ze een treintje vormen dan loop je gewoon eens mee. Door met uw armen te zwieren geef je aan dat de mensen dat ook moeten doen voor de foto waardoor uw foto's veel meer zwier en zwaai hebben. Hou het koppel in de gaten en maak foto's als ze luidkeels mee zingen. Hou de vader in de gaten als hij op zijn stoel staat te dansen.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Tips avondfeest huwelijk....

              Jongens toch, wat is de wereld veranderd.

              Tientallen huwelijksfeesten gefotografeerd voor gans de familie. Van de eerste tot de laatste minuut.
              Wat hadden we destijds: een simpele analoge reflex en een eenvoudig zoomlenske van 35-70 lichtstekte 3.5 tot 4.5 filmpje destijds 100 iso.
              Nooit problemen mee gehad. Toestel op manueel op het avondfeest, 1/30ste diafragma 5.6 of 8 en de flits op automatisch.

              En nu moeten dat ineens lichtsterke lenzen zijn en 800 iso is al niet meer genoeg.

              Moest ik destijds het materiaal en de mogelijkheden gehad hebben die de TS hier aangeeft.....
              Last edited by lucvr; 5 september 2012, 11:15.

              Comment


              • #8
                Re: Tips avondfeest huwelijk....

                Ja, we zijn allemaal prutsers als ik het zo hoor.
                Jammer dat je deze geweldige feest beelden van vroeger niet met ons kan delen.
                Er zullen er veel zijn die met gemengde gevoelens jou laatste post lezen.
                Het is bij deze geenszinds de bedoeling kritiek op jou of "U" te uiten maar toch dit.
                Als ik een avondfeest foto maak, binnen in een donkere zaal met enkel kunstlicht wel te verstaan,
                is het wat mij betreft de bedoeling dat ik van voor tot vanachter in de zaal kan kijken op die foto.
                En niet enkel de eerste 2 a 3 geflitste meters.
                En ja dan is iso 800 niet genoeg. doe mij maar iso 3200 of 4000 en f2,8 tot 4
                Enkel zo krijg ik de sfeer op mijn foto's die ik in werkelijkheid zag op het feest.
                Ik hoop echter dat mijn klanten dat ook zo ervaren.
                Maar goed ik ben natuurlijk een bescheiden fotograaf van de nieuwe generatie.
                Al heb ik ook analoog gefotografeerd hoor maak je geen zorgen.
                Maar dan niet op donkere feestjes, dat kon ik niet.
                Gegroet Eljakim.
                Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                Comment

                Working...
                X