Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dslr en video

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dslr en video

    Hoi allen,

    Ben bezig met fotografie sinds 2006, een tijd waarin foto -en videografie 2 verschillende werelden waren.

    Maar sinds dat de dslr's videokwaliteit afleveren, bijna gelijk aan professioneel materiaal, begint het hier toch hard te kriebelen om te upgraden.

    Nu hier wringt het schoentje, sinds ik begon in fotografie heb ik altijd een zwak gehad voor Nikon, in die tijd was dit omdat Nikon 2 handig geplaatste instelwielen had.

    Maar als ik nu naar de videoperformance kijk van Nikon moet ik concluderen dat Nikon simpelweg niet meekan met Canon.

    Wanneer ik zou overschakelen naar Canon zou de aankoop een 5D mkII in de planning staan, met het nadeel dat ik al mijn materiaal opnieuw moet gaan aankopen.

    Moest ik bij Nikon blijven zou het de Nikon D7000 worden (D800(E) is vrijwel onbetaalbaar), met het behoud van mijn materiaal.

    Dus hier mijn vraag:
    Wat zouden jullie doen?

    Overschakelen naar Canon met als gevolg dat je al je materiaal kwijt bent.
    Of bij Nikon blijven en "leren leven" met minder kwaliteit (dit tov de 5D) maar met behoud van mijn materiaal.

    - bijkomende vraag:
    Wanneer ik de 5D zou halen, ben ik dan "genoodzaakt" om L-materiaal aan te schaffen?
    Ik weet dat deze betere kwaliteit afleveren, maar is dit de meerprijs waard?
    Last edited by ~B~; 9 juli 2012, 14:30.
    flickr
    facebook

  • #2
    Re: Dslr en video

    Ik ken niets van video, maar misschien is het handig mocht je even opsommen welk nikon materiaal je al hebt. Zo zullen de kenners je beter advies kunnen geven.

    Comment


    • #3
      Re: Dslr en video

      Mijn excuses, dacht dat mijn onderschrift zichtbaar was

      Huidig materiaal:
      - Nikon D80 + batterijgrip
      - Tamron 28-75 f2.8
      - Sigma 10mm f2.8 fisheye
      - Tokina 11-16 f2.8
      - Nikon 50mm f1.8
      - Nikon 85mm f1.8
      - Nikon SB-700
      flickr
      facebook

      Comment


      • #4
        Re: Dslr en video

        Bestaat er geen adapterring van nikon naar canon , dan zou je je lenzen kunnen behouden.

        Comment


        • #5
          Re: Dslr en video

          Ga hier eens zien , misschien zijn er hier op het forum die er ervaring mee hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Dslr en video

            als je video wil gebruiken met boven vernoemde toestellen moet je wel met een aantal praktische zaken rekening houden.
            -je hebt geen lichtmeting en geen of gebrekkige AF functie tijdens video
            -manueel focussen kun je ook niet nauwkeurig zonder extra scherm
            -DSLR voor video is altijd een compromis, als je je wil toeleggen op video ben je beter af met video camera

            als je zinnens bent opnames te maken van snelle beweging is aantal fps ook niet onbelangrijk bvb 1080 50p (niet 50i, dit wil zeggen interleaced en komt in feite overeen met 25fps)

            als je behoudt van snelle AF en ook automatische lichtmeting tijdens video wenst zou ik eens naar de sony a57 a65 of a77 kijken deze toestellen ondersteunen ook AVCHD codec (gelijkaardig aan codec gebruikt voor blue ray)
            je kunt ook je zoeker blijven gebruiken tijdens video, handig bij fel zonlicht
            1080 50p (50 volle frames per seconde)
            mogelijkheid om manueel te focussen tijdens video met behulp van ingebouwde peaking functie (onderwerp in focus wordt omlijnt)

            een ander handige oplossing zijn de sony nex toestellen (nex5n en nex7 ), de NEX toestellen gebruiken de E-mount voor hun objectieven deze wordt ook gebruikt door professionele video toestellen.
            de 18-200mm NEX (e-mount) objectief bevat actieve OSS, een stabilisatie systeem voor video
            via adapter kun je al je nikon lenzen ook gebruiken op de NEX toestellen

            Comment


            • #7
              Re: Dslr en video

              Bedankt allen voor de tips al.

              Ik zou zowel foto -als videografie willen doen. Dus een upgrade voor mijn fotografie is ook mooi meegenomen, en daar is de 5D mkII ook sterk in.

              Ik was niet op de hoogte dat je geen lichtmeting had tijden het schieten van film.. Of is dit enkel bij gebruik van Nikon lenzen?
              flickr
              facebook

              Comment


              • #8
                Re: Dslr en video

                Over de technische kenmerken kan ik niet zo veel zeggen , maar wat ik weet is dat mijn video uit zowel de 7D als de 5DmkII veel beter zijn dan onze sony full HD videocamera met 64gB intern geheugen.

                Comment


                • #9
                  Re: Dslr en video

                  Ik heb redelijk wat films gedraaid met Canon 5D2 tot grote tevredenheid maar alleen te gebruiken als je "tijd" krijgt bij de opnames (bvb speelfilm - docu...)
                  Om goed te werken moet je echter wel redelijk wat extra accessoires kopen (bvb Z-finder Zacuto) eventueel ook follow-focus en controlemonitor.
                  Ook de instellingen (zeer belangrijk) moeten in orde zijn (ff Googlen).
                  Maar het beeld is echt mooi en voor mij beter dan Broadcast professionele topvideocamera's...
                  Je kan dus met relatief weinig geld professionele look verkrijgen.
                  http://www.stich.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dslr en video

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    .......
                    -DSLR voor video is altijd een compromis, als je je wil toeleggen op video ben je beter af met video camera
                    helemaal mee eens.
                    tis net als een HDR opname maken achteraf, is ook maar behelpen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dslr en video

                      Het is niet dat ik me wil focussen op video, het is een mooi meegenomen iets wanneer je kortfilm kan schieten met je huidige lenzen en camera.

                      Wanneer je gaat werken met tussenringen om Nikon lenzen te monteren op Canon (dit tijdelijk) verlies ik dan ook kwaliteit, of enkel mijn AF en lichtmeting?

                      En dan even nog een vraag die ook in mijn beginpost stond:
                      Ben ik "genoodzaakt" om L- glas te kopen?

                      Zal het verschil tussen een 50mm f1.8 en 50mm f1.2 L de meerprijs goedpraten (buiten het snellere diafragma gerekend)?
                      flickr
                      facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dslr en video

                        Ik veronderstel van wel , de laatste kost 15X meer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dslr en video

                          De voornaamste vraag is eigenlijk: "Wat wil je doen/maken?"
                          Voor reportage heb je geen DSLR (al kan het met hulpmiddelen wel) nodig en is een videocamera interessanter.
                          Kies je voor kortfilm (speelfilm) of een moderne clip dan is een DSLR zeker aan te raden.
                          Wil je professioneel werken heb je redelijk wat lenzen en hulpmiddelen nodig.
                          Wat je wil maken bepaalt wat je best gaat kopen/huren.
                          http://www.stich.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dslr en video

                            Fotografie is vrij allround.
                            Van automotive (statisch) tot "extreme sporten". Personen tot architectuur.

                            Video zou ik gebruiken om kortilmpjes te maken van auto's, skateboarding, BMX, ....

                            Dus reportagewerk alvast niet.

                            Van lenzen zou ik dus mijn huidige lenzen +- opnieuw aankopen ( breedhoek, enkele primes).

                            Rechtuit:
                            Gaan niet L-lenzen de kwaliteit van een 5D zo ver naar beneden halen dat het gerechtvaardigd is om het hogere bedrag voor L-glas neer te leggen?
                            flickr
                            facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dslr en video

                              Oorspronkelijk geplaatst door ~B~ Bekijk bericht
                              Fotografie is vrij allround.
                              Van automotive (statisch) tot "extreme sporten". Personen tot architectuur.
                              Video zou ik gebruiken om kortilmpjes te maken van auto's, skateboarding, BMX, ....
                              Dus reportagewerk alvast niet. Van lenzen zou ik dus mijn huidige lenzen +- opnieuw aankopen ( breedhoek, enkele primes).
                              Rechtuit: Gaan niet L-lenzen de kwaliteit van een 5D zo ver naar beneden halen dat het gerechtvaardigd is om het hogere bedrag voor L-glas neer te leggen?
                              Auto's: DSLR niet zinvol
                              Skateboard-BMX: GoPro en video
                              Niet L-lenzen gaan volgens mij niet op 5D
                              Pols eens voor Canon 650 of 60 daar gaan de lenzen wel op.
                              L-lenzen zijn vooral nuttig in lowlight conditions maar de ruisonderdrukking (software) wordt alsmaar beter
                              http://www.stich.be

                              Comment

                              Working...
                              X