Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

    Hey!
    Mijn canon 1000D met 18-55 lens is dus 5 jaar oud en versleten. Ik gebruik hem nog maar zou graag een compactere camera hebben want mijn tas meesleuren gaat niet altijd (enkel opreis, met uitstappen,...). Ik heb wat rondgekeken maar snap er niet veel van. Graag wil ik dus een compacte camera, eventueel met verwisselbare lenzen (maakt niet uit) die dezelfde kwaliteit heeft als een reflex camera. Die bridge camera's lijken goed? Mijn budget is rond de 500 euro (mijn camera heeft 400 gekost) en wil dus iets degelijks. De digitale camera's tegenwoordig lijken beter van kwaliteit maar als ik er foto's van bekijk zijn ze toch over het algemeen slechter dan met een reflex camera. Iemand advies? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

    Volop mogelijkheden, een uurtje op bd of dpreview en je bent een stuk wijzer lijkt me. Qua prijs-kwaliteit is een Olympus pen niet zo gek. E-pm1 of zo.
    Last edited by Spanjaart; 8 juli 2012, 21:57.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Kijk ook eens naar de pana dmc-g3 . Heb ik zelf. Heel tevreden mee en past perfect binnen je budget!

      Comment


      • #4
        Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

        er zijn altijd compromissen om iets compact te maken.... dezelfde kwaliteit zal je nooit halen met een compact
        goeie kwaliteit, ja, maar niet vergelijkbaar met die van een dslr
        www.aeri-photography.be

        Comment


        • #5
          Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

          Heb juist hetzelfde probleem . Alleen is mijn toestel niet versleten (9500clicks)maar begon het te zwaar en te lomp vinden . Ik zat te kijken naar een drietal toestellen: powershot g12-fuji x10 & hs30exr. Momenteel gaat mijn voorkeur naar de 2 fuji's
          Of een kleine 35mm op mijn body zetten

          Comment


          • #6
            Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

            Ik heb al behoorlijke resultaten gezien van compactcamera's, maar ik heb het dan wel over normale omstandigheden. Bij weinig licht zal het kwaliteitsverschil tussen reflex en compact duidelijker of zelfs heel duidelijk worden.

            Comment


            • #7
              Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

              Oorspronkelijk geplaatst door rikdertien Bekijk bericht
              Heb juist hetzelfde probleem . Alleen is mijn toestel niet versleten (9500clicks)maar begon het te zwaar en te lomp vinden . Ik zat te kijken naar een drietal toestellen: powershot g12-fuji x10 & hs30exr. Momenteel gaat mijn voorkeur naar de 2 fuji's
              Of een kleine 35mm op mijn body zetten
              Er een 35 mm opschroeven is een heel goede oplossing. Bij mij komt die er zelfs
              niet meer af (ja, af en toe een 85 mm prime voor portretten, maar op al mijn uit-
              stappen is het onherroepelijk die 35 mm. Samen met mijn 50D is die niet veel
              groter dan een compact, de kwaliteit is voortreffelijk en het plezier in fotograferen
              is alleen maar toegenomen.

              Comment


              • #8
                Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

                Oorspronkelijk geplaatst door nikivis Bekijk bericht
                Graag wil ik dus een compacte camera, eventueel met verwisselbare lenzen (maakt niet uit) die dezelfde kwaliteit heeft als een reflex camera.
                Nex-5N + 18-55 geeft je op z'n minst de beeldkwaliteit van een reflex met gelijkaardige lens.
                De sensor is van het beste dat je tegenwoordig in aps-c-formaat vindt.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

                  Toevallig ben ik net met die vraag winkelwaards getrokken om me een extra cameraatje aan te schaffen. M'n Canon 1D met L-glas heb ik jarenlang overal rondgezeuld tot ik er bijwijlen een heel pijnlijke rug of nek aan overhield. De beeldkwaliteit van dat toestel (met bijpassende lenzen) is uiteraard subliem. Maar nu zit ik hier met die honderden zorgvuldig geselecteerde en geklasseerde beelden. Sommige worden geprint, sommige gaan op Flickr, sommige belanden in een videomontage, ... Maar de vraag die ik me recent stelde (u weet wel, in de aanloop naar de vakantie) was dan toch of het (weliswaar zeer mooie) sop de kool waard was. En ik heb daar voor mezelf een beslissing in genomen: de DSLR, glas, flitsers, statief, ... hou ik voor het specifieke en geplande fotowerk, voor de uitstappen met niets anders dan fotografie aan m'n hoofd; voor snapshots -en ander 'snel' werk- ben ik op zoek gegaan naar iets kleins.

                  Het is de Fujifilm X10 geworden; ben gevallen voor die onweerstaanbare retro-look (deed me zo denken aan m'n allereerste 'kodakske'). Stom natuurlijk, als doorwinterd amateur laat ik me doorgaans niet vangen door dat soort oppervlakkigheid. Maar toch heeft dat toestelletje me vanaf het eerste moment verbaasd. De kwaliteit van de beelden is zeer goed en dat dingetje trekt zich behoorlijk uit de slag bij weinig licht. OK, het is geen DSLR... maar daar heb ik dan ook niet voor betaald. (kost 1/3 van een goede L-lens; wat wil je?) Na ruim 7 jaar geen compact meer een blik waardig te hebben gegund, heb ik nu iets in m'n pollen waarmee ik me kan voorstellen creatief uit de hoek te kunnen komen. De proef op de som volgt binnen een paar weken; dan gaat het naar het Zuiden en hoop ik op een bescheiden, maar mooie 'oogst'. Als kersvers forumlid hoop ik dan hier een paar leuke resultaten te kunnen tonen. De D1 gaat uiteraard ook mee, maar ditmaal niet meer om mee rond te zeulen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

                    Heb wat rondgekeken en die van Fujifilm zien er goed uit. Nu weet ik niet hoe dat zit met lenzen. Ik lees bijvoorbeeld '35mm' maar wat is het bereik dan? Ben het gewoon met lenzen zoals 18-55mm ea. En ik zie bij dit soort camera's dat die in een soort hoesje kunnen, maar wat doe je dan met de lens? Het moet in een handtas kunnen (qua veiligheid bedoel ik dan, niet los erin steken!)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Nex-5N + 18-55 geeft je op z'n minst de beeldkwaliteit van een reflex met gelijkaardige lens.
                      De sensor is van het beste dat je tegenwoordig in aps-c-formaat vindt.
                      +1

                      (minstens 5 karakters lang...)
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van reflex naar compact: zelfde kwaliteit?

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Nex-5N + 18-55 geeft je op z'n minst de beeldkwaliteit van een reflex met gelijkaardige lens.
                        De sensor is van het beste dat je tegenwoordig in aps-c-formaat vindt.

                        Volledig mee akkoord, de NEX 5N blijft verbazen !
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment

                        Working...
                        X