Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

    Vaak neem ik staande foto's, maar als ik deze online wil plaatsen dan worden deze 90°c gedraaid. Dus zoals ik m'n camera (EOS 450D) vasthou.
    Probleem is dat m'n Mac de foto's automatisch liggend laat zien, waardoor ik niet weet welke foto's liggend en staande zijn.

    Vandaar mijn vragen:

    1. Is er een programma (Mac) dat foto's niet laat kantelen maar automatisch liggend plaats indien ze staand gefotografeerd werden?
    2. Is er een functie op de camera waar ik geen weet van heb, zodat foto's op de pc niet gekanteld worden?

    Nu los ik het probleem op door de foto's eerst op een Windows te kantelen.

    Alvast bedankt!
    Devlaminck T.

  • #2
    Re: Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

    Ik weet niet direct van een programma op Mac (ik importeer mijn jpg's in iPhoto en mijn RAWs in Adobe Bridge) om dat op te lossen, maar je moet zorgen dat je op je 450D de optie "Automatisch Roteren" hebt geactiveerd. Ik heb even een online manual (weliswaar in het Engels) geconsulteerd, en daar vind ik hoe je dat moet doen op p.112. In principe zou je achteraf op je Mac daar geen last meer van mogen hebben.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

      Ik ben eindelijk begonnen met mijn NEF's op Mac (het werd tijd)
      Hij zet ze 99,9% goed maar af en toe mist hij er één.
      Ik weet ook niet goed waarom juist

      Comment


      • #4
        Re: Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

        En met welk programma werk je? Zoals gezegd, gebruik ik iPhoto voor m'n JPGs, en Adobe Bridge voor mijn RAWs - in LR4 (vroeger 3) importeer ik enkel die RAWs die ik via LR wil converteren en bewerken; voor andere ga ik naar Aperture of zelfs naar DxO. Ik houd graag alle mogelijkheden open, en 'speel' eigenlijk graag met software.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

          Programma? Ik download de foto's rechtstreeks van m'n camera via EOS Utility. Ik bewerk ze niet en plaats ze van daaruit rechtstreeks online.

          Comment


          • #6
            Re: Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

            Alle foto's worden liggend opgeslagen, maar met een Orientatie in de Exif gegevens. Sommige software leest die gegevens en gebruikt die, andere software doet er niets mee en toont de foto gewoon liggend.

            Wat je kan doen is die Exif info eruit halen, of, zoals hierboven al gezegd, Automatisch Roteren in je camera desactiveren.

            Comment


            • #7
              Re: Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

              Heb het automatisch roteren al gedeactiveerd, dan zie ik de foto's liggend en staand in m'n folder op Mac, zoals dat op Windows altijd het geval was.
              Bij Windows kun je eenvoudig roteren door rechtermuisknop, maar bij Mac niet..?

              Comment


              • #8
                Re: Staande foto's naar liggend (Canon + Mac)

                Oorspronkelijk geplaatst door timothyd Bekijk bericht
                Vaak neem ik staande foto's, maar als ik deze online wil plaatsen dan worden deze 90°c gedraaid. Dus zoals ik m'n camera (EOS 450D) vasthou.
                Probleem is dat m'n Mac de foto's automatisch liggend laat zien, waardoor ik niet weet welke foto's liggend en staande zijn.

                Vandaar mijn vragen:

                1. Is er een programma (Mac) dat foto's niet laat kantelen maar automatisch liggend plaats indien ze staand gefotografeerd werden?
                2. Is er een functie op de camera waar ik geen weet van heb, zodat foto's op de pc niet gekanteld worden?

                Nu los ik het probleem op door de foto's eerst op een Windows te kantelen.

                Alvast bedankt!
                Devlaminck T.
                Je neemt foto's in portretstand (lange zijde verticaal), en je wil deze liggend (lange zijde horizontaal) bekijken en ook zo online plaatsen?
                Ik begrijp niet waarom je dat wil doen, maar soit...
                Volgens mij is de enige makkelijke optie om je camera in te stellen zodat ie ze niet automatisch gaat draaien.
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment

                Working...
                X