Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op de sensor - aiaiai

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof op de sensor - aiaiai



    Enfin, vandaag dus de eerste keer gekeken of er stof op m'n sensor zat; viel me dat effe tegen (het lijkt wel een record).
    Is dit nog te redden???
    http://www.razziphoto.com/

  • #2
    Ik heb al erger gezien, razzi. Tenzij dit een compact toestel met vaste lens is...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Awel Razzi, ik kom juist te weten dat ik met vegen op men ccd zat.
      Een zeer vriendelijk iemand heeft me daar op gewezen.

      Die kl*te tft hier thuis liet dat dus niet zien, totdat ik vanuit een iets schuinere hoek begon te kijken.

      Ik heb dus zojuist mijn CCD TWEEMAAL gekuist om zeker te zijn dat die weg zijn (enfin, ik zie ze zelfs vanuit schuine hoek niet meer dus ....).

      Stof is makkelijker weg te halen. probeer eerst eens met een blazertje, dan, als het nog niet weg is, met pecpads en eclypse reineiger. Peace of cake, maar wel voorzichtig doen hoor.

      Comment


      • #4
        Waarom niet ?
        Tot nu toe heb ik de sensor steeds kunnen clean houden met een blaaspeertje. Enfin, 't is wel een serieuze: ongeveer zo groot als een echte peer ! Kan e stevig mee blazen. Gekocht bij Bartok in Hasselt. Merk Giotto dacht ik...
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mar©
          Waarom niet ?
          Tot nu toe heb ik de sensor steeds kunnen clean houden met een blaaspeertje. Enfin, 't is wel een serieuze: ongeveer zo groot als een echte peer ! Kan e stevig mee blazen. Gekocht bij Bartok in Hasselt. Merk Giotto dacht ik...
          Voila, dat vind ik ook, ik begrijp niet waarom zo veel mensen hier gaan risoco's nemen met "contactreiniging", gewoon af en toe, maar niet te laat, eens lekker blazen, ofwel met een goede kwaliteit sputbus, mooi rechtop, ofwelmet een groot model blaaspeer.

          Comment


          • #6
            Morgen eens proberen met zo'n peertje ... enfin, dat niemand dat nog niet op m'n fotos opmerkte vind ik wel vreemd
            http://www.razziphoto.com/

            Comment


            • #7
              Originally posted by razzi
              Morgen eens proberen met zo'n peertje ... enfin, dat niemand dat nog niet op m'n fotos opmerkte vind ik wel vreemd
              eindelijk heb je 't gezien... We durvden al niks zeggen.
              Maar alé nu komt het in orde, Razzi gaat aan de lentepoets beginnen...

              Comment


              • #8
                de hamvraag: welk diafragma.

                Het meeste stof wordt pas zichtbaar bij f/11 of hoger, veel stofdeeltjes zie je niet meer vanaf F/8 en lager ...

                Als je ze ziet (jou vb) en het diafragma staat open, yep, dan is de sensor redelijk vuil. Haast elke sensor zal op f/22 en hoger 'altijd' wel iets onhullen ...

                Comment


                • #9
                  Rudy, als ge vegen hebt, dan moette wel contactreiniging doen.

                  Ik snap trouwens niet waarom veel mensen zo bang zijn van ccd/cmos reiniging. Er zit immers een filtertje tussen de ccd en het doekje.

                  Als je voorzichtig bent, dan kan er bijna niets misgaan. Toen ik men D2000 nog had, heb ik ook tweemaal de CCD moeten reinigen, daar zat zelfs geen filter tussen. Was rechtstreeks op de CCD te doen. Daar moest je pas voorzichtig te werk gaan.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Phille
                    de hamvraag: welk diafragma.

                    Het meeste stof wordt pas zichtbaar bij f/11 of hoger, veel stofdeeltjes zie je niet meer vanaf F/8 en lager ...

                    Als je ze ziet (jou vb) en het diafragma staat open, yep, dan is de sensor redelijk vuil. Haast elke sensor zal op f/22 en hoger 'altijd' wel iets onhullen ...
                    diafragma @ f16 - nu ja, meestal zie je het niet, maar gezien het nu terug een beetje interessant wordt om al eens een landschapsfoto te maken, ga je dat toch wel zien.
                    http://www.razziphoto.com/

                    Comment


                    • #11
                      Ik vind het straf dat ge dat nu pas opmerkt.Ik heb m'n D100 nu een half jaarke en ik heb die al ne keer of 3 gepoetst.Maar ik wissel wel erg veel van lenzen.Ik zet dan wel steeds het toestel af en hou het met de lensopening naar beneden.Maar dan nog
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        ik poets nix meer

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by NataliaNL
                          ik poets nix meer
                          Amai,dan zal het bij je thuis nogal gesteld zijn!
                          Danny's Photosite

                          Comment

                          Working...
                          X