Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filminstellingen gebruiken Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke filminstellingen gebruiken Nikon D5000

    Ik ben gevraagd om iemand te gaan helpen met het filmen van zijn eindwerk,
    ik ben van plan om mijn Nikon D5000 te gebruiken, maar kan iemand me helpen met wat
    de beste instellingen zijn om te filmen? Ik heb niet zo veel verstand van de filmfunctie op mijn camera (aangezien in die bijna nooit gebruik)
    en het zijn erg leuk zijn moest iemand me de goede instellingen kon geven zodat ik niet te erg faal op de set.

    Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, alvast bedankt!

  • #2
    Re: Welke filminstellingen gebruiken Nikon D5000

    Fotografeer je in M? Of altijd in automatisch? Of tussenfunctie (P,S,A)?

    1: altijd filmen op 1/50 als je video doet in 25fps of 24fps, 1/60 voor 30fps.
    2: Gebruik een diafragma van 5.6 of hoger als je met de hand filmt, om te maken dat het mogelijk is om manueel te focussen (wat aan te raden is).
    3: Probeer zo veel mogelijk je iso onder de iso 800 te houden, daarboven wordt ruis zeer merkbaar tijdens video.

    Ik raad aan om als beginneling in video op dslr te beginnen in S, je geeft je sluitertijd van 1/50 in en diafragma wordt bepaald, zet iso rond de 200 zodat je camera wat kan spelen met het diafragma. Of je kan ook iso automatisch laten bepalen in S, maar dan moet je de max iso zetten op iso 400 (hangt af van situatie). Doe eerst wat tests en bekijk regelmatig op pc-scherm, want een onder/overbelicht videobeeld is moeilijk te beoordelen op de achterkant van dslr (geloof mij, al eens een hele shoot gedaan waarbij ik telkens minstends 1 stop overbelicht zat fixen is niet makkelijk).

    Als beeldinstellingen (=picturecontrol) moet je de scherpte op 0 zetten en het contrast 1 tikje naar beneden om optimaal resultaat te krijgen vanuit de camera. Als je echter een (zeer) goede nabewerker bent en je de in's en out's van editprogramma's kent, dan kan je best dezelfde instellingen nemen, maar dan het contrast 3 tikjes naar beneden en de saturatie ook 2 tikjes naar beneden, zo behoud je het meeste beeld om zo veel mogelijk te kunnen nabewerken (maar beeld is onbruikbaar zonder nabewerking).

    Een videoshoot gaat nooit in 1,2,3 dus reken maar 30min a 2 uur filmen per minuut in het eindfilmpje (hangt af van soort filmpje, actie duurt veel langer nog dan 2 uur en documentaire kies je zelf hoe veel je overhoud) , plan ook zeker goed op voorhand en maak al tekeningetjes van shot's dat je zeker erin wil hebben. Maak een (klein) script, waarbij je alle gebeurtenissen beschrijft zodat je niets "vergeet" te filmen!

    Zorg ervoor dat je op z'n minst een monopod hebt, zodat je kan stabilizeren, bewogen beeld trekt meestal de aandacht van het onderwerp!

    Veel plezier met het filmen! (probeer ook zeker alles van 3 verschillende standpunten te filmen zodat je veel opties hebt wanneer je bewerkt, dit wordt bijna altijd vergeten door beginners).

    Laat eens weten hoe je precies je foto's neemt, dan kan ik je precies vertellen hoe je de overschakeling naar video het best doet!

    Comment


    • #3
      Re: Welke filminstellingen gebruiken Nikon D5000

      Het fijne aan heel het verhaal is dat de D5000 geen manuele filminstellingen heeft.. Dus bovenstaande post kan voor de helft geschrapt worden.
      Al is het wel nuttig voor moest je manueel kunnen instellen. Maar dus niet met de D5000.


      Wat het toestel dus gaat doen is altijd automatische belichting, waardoor het beeld in helderheid wordt opgetrokken wanneer je naar een iets donkerder deel richt en wat dus heel merkbaar en storend is.
      Wat jij kan doen is het AE-L/AF-L knopje zo instellen dat als je er 1x op duwt dat de belichting 'gelocked' wordt.
      En dat het dus ook zo blijft wanneer je je vinger er af haalt.
      Dan is het gewoon een kwestie van trial en error, een paar keer proberen een goede belichting te krijgen en dan te locken.

      Focus manueel, of automatisch vooraleer in opname te gaan.
      Ik zou het niet aanraden om een D5000 te gebruiken, maar in ieder geval toch succes er mee.

      Comment


      • #4
        Re: Welke filminstellingen gebruiken Nikon D5000

        Ik dacht wel dat je 1 of 2 van de factoren kon bepalen (iso en sluitertijd) en dat hij daarmee dan je diafragma berekend, je moet idd opletten dat je zeker dan die AE-L/AF-L knop gebruikt!
        (ik heb 2 jaar geleden 1 dag met een D5000 kunnen filmen en ik vond het zo tof dat ik mij enkele maanden later een D7000 gekocht heb, wat een upgrade was voor mijn D80, vooral voor de video en iso)

        Comment

        Working...
        X