Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge vragen

    Zijn er hier mensen die nog analoog werken? Ik heb een oude filmcamera liggen die ik eens zou willen gebruiken.

    Dit is het spul die ik heb:
    - Sicor MC AF 75-200 f4.5
    - Minolta AF 50 1.7
    - Minolta AF 28 2.8

    en als camera een Minolta AF 5000.

    Nu is de vraag: wat is dit +- waard? alles werkt nog...
    En vooral: welke film zou ik het beste gebruiken? Er zijn zoveel soorten dat ik het bos door de bomen niet meer zie. Ik ben op zoek naar een type film met een goeie kleurweergave, geschikt voor afdruk. ISO rond de 200 ofzo, maar maakt eigenlijk niet veel uit.
    I will harness all available light with super-fast aperture lenses

  • #2
    Re: Analoge vragen

    Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
    Zijn er hier mensen die nog analoog werken? Ik heb een oude filmcamera liggen die ik eens zou willen gebruiken.

    Dit is het spul die ik heb:
    - Sicor MC AF 75-200 f4.5
    - Minolta AF 50 1.7
    - Minolta AF 28 2.8

    en als camera een Minolta AF 5000.

    Nu is de vraag: wat is dit +- waard? alles werkt nog...
    En vooral: welke film zou ik het beste gebruiken? Er zijn zoveel soorten dat ik het bos door de bomen niet meer zie. Ik ben op zoek naar een type film met een goeie kleurweergave, geschikt voor afdruk. ISO rond de 200 ofzo, maar maakt eigenlijk niet veel uit.
    Ik koop mijn filmkes in de colruyt (fujifilm) en laat ze dan bij het kruidvat ontwikkelen en op CD-rom zetten. dan kan je erna nog veel kanten mee op als het contrast of de kleuren beter kunnen
    Van de waarde van analoog materiaal moet je je niet veel voorstellen, de lenzen zijn misschien compatibel met dslrs van minolta en/of sony dat zou dan de 2dehands-prijs gunstig zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Analoge vragen

      Ok, en hoe zit dat bij film met:
      - Witbalans?
      - kleurdiepte (verschil per filmtype?)
      - Dynamisch bereik?
      I will harness all available light with super-fast aperture lenses

      Comment


      • #4
        Re: Analoge vragen

        Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
        Ok, en hoe zit dat bij film met:
        - Witbalans?
        - kleurdiepte (verschil per filmtype?)
        - Dynamisch bereik?
        1: De film is meestal gemaakt voor daglicht, aanpassen doe je dan mbv filters, er is ook kunstlichtfilm te koop.
        2: kleurdiepte en dynamisch bereik: stel je van kleurenfilm in vergelijking met een top-dslr maar weinig voor.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Analoge vragen

          Ik neem aan dat we dan spreken over 5000K?

          Ik ben gisteren in een fotozaak geweest en ze hebben met daar Kodak Gold ISO 200 / 36 exp meegegeven. Gezien ik gebruik zou maken van off camera flash is de witbalans weten dus wel noodzakelijk om te kunnen correct flitsen, vandaar de vraag

          Zoveel vragen, zoveel nieuwe zaken om te leren Analoog bevalt me nu al, en ik heb nog geen enkele foto gemaakt
          I will harness all available light with super-fast aperture lenses

          Comment


          • #6
            Re: Analoge vragen

            Kodak Tri-X (altijd ISO400) zwart-wit! It rocks!
            En jouw films kan je in balansbrengen door CT-filters te gaan gebruiken
            Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
            SITE

            Comment


            • #7
              Re: Analoge vragen

              Flitslicht wijkt meestal niet zoveel af van daglicht. Gebruik ze dus gewoon. Je hebt nu één rolletje gekocht, maak enkele foto's met daglicht maak er enkele met kunstlicht en met flits en laat ontwikkelen? Vergelijk dan je resultaten. Hoop maar niet dat je met film zo snel gaat wegkomen als met digitaal. Digitaal heb je steeds onmiddellijk resultaat, analoog moet je de ontwikkeling afwachten. Digitaal moet je niet kijken op een fotootje meer of minder, als je echter slechts over 36 opnamen beschikt moet je degelijk weten wanneer je afdrukt.
              Succes maar ik ga zeker niet terug naar analoog al is het misschien wel een stuk uit gemakzucht maar dat had je al aan mijn nickname gemerkt.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Analoge vragen

                Vergeet niet de instellingen en de situatie even op te schrijven per opname om na de ontwikkeling nog te kunnen na gaan hoe de instellingen waren en wat beter kon.

                Comment


                • #9
                  Re: Analoge vragen

                  Dat laatste is een hele goeie tip Inmiddels al een foto of 10 gemaakt, allemaal wereldfoto's natuurlijk

                  vanaf nu ga ik dus mijn instellingen opschrijven om zo bij te leren. Je kunt namelijk moeilijk in de exif kijken

                  wel benieuwd naar het flitslicht. Ik heb inmiddels zo goed en zo kwaad mogelijk proberen kleurfilters op de flitsen te zetten en zo het aanwezige licht te evenaren. Meestal dus 1/4e of 1/2e CTO op straat.

                  We zullen zien
                  I will harness all available light with super-fast aperture lenses

                  Comment

                  Working...
                  X