Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

    Hallo,
    Ik heb sedert een paar weken mijn bestelde 5D MKIII ontvangen. Op fotografisch gebied is deze body super.
    Na alle Video DSLR poeha erover, wil ik hem ook gebruiken voor video opnames. Vooral dan van treinen en take-off en landing van vliegtuigen.
    Ik heb recent een aantal tests gedaan ivm de beeldkwaliteit. Ik ben teleurgesteld van de resulterende kwaliteit.
    Getest werd met volgende lenzen: EF 50mm f:1.4 , EF 24-105mm f:4 L IS USM , EF 100mm f:2.8 L IS USM , EF 70-200mm f:2.8 IS II USM.
    Opnames werden gemaakt in alle varianten 1080i 25 en 30fps, datarate 85Mbps en 35Mbps. 720P 25 en 30 fps aan 85Mbps en 35 Mbps.
    Dit alles zowel in AF en MF mode. IS off , soms eens aan ter vergelijking.
    Bij alle opnamemodi laat de scherpte van het beeld serieus te wensen over. Bij 720P mode is het zelfs zo erg dat het beeld op een Full HDTV
    overkomt alszou het slechts Standaard Definitie zijn!
    Een 5 jaar oud Canon HDV consumer camcordertje HV30 levert zichtbaar scherper materiaal af
    Nog niet gesproken van een recente Panasonic HC-X900 ( high end consumer), waarvan het vergelijkend resultaat is zoals het hoort te zijn: de definitie, contrast en scherpte vliegen eraf. Het beeld van de 5D MKIII niet te vergelijken met dat van de Pana HC-X900.
    Sommigen zullen zeggen dat de beelden van de 5D MKIII dienen "nagescherpt" te worden in de software, maar in het geval van de 5D zijn de beelddetails reeds zo verwassen dat ze met eender welke software niet kunnen gereconstrueerd worden. Ik ben dus erg teleurgesteld van de videoprestaties van mijn exemplaar van de 5D MKIII.
    Graag had ik misschien ervaringen van andere gebruikers ter vergelijking.
    Eén van mijn testvideo's staat op: https://vimeo.com/45192530
    Liefst in 1920-1080 Full Screen afspelen. Enkel zo kan je de ware (on)scherpte beoordelen.
    Last edited by thelasman; 5 juli 2012, 13:28.

  • #2
    Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

    Ja, alle 5D mk3's hebben dit probleem, er zijn enorm veel pro's die hier zeer kwaad over zijn. Volgens mij hebben ze zoveel anti ruis (standaard) op de video dat het zelfs zeer onscherp is op lage iso's. Is idd bijna onbruikbaar zonder nasherping (wat wel zeer lang kan duren) en dan nog kan je hem nooit zo scherp krijgen als een D800, wat er echt fantastisch uitziet! En ik denk dat het 1080p is en niet 1080i als ik het goed heb.

    Dit is dus geen probleem dat enkel bij u plaatsvindt, ze zijn allemaal zo.

    Phillip Bloom heeft op vimeo een uitgebreide videotest tussen de 5D en D800 gedaan en de verschillen in video waren enorm. Nikon wordt beter dan de videogigant Canon , Canon heeft er serieus naastgegrepen met de 5D mk3, enkel op iso's groter dan 6400 is de 5D beter dan de D800, wat ook weinig mensen ooit gebruiken voor video (en dan kan op de D800 nog steeds NR worden toegevoegd zonder te veel verlies aan scherpte, dit op een 5D toepassen en je hebt kwaliteit dat dicht bij 480p komt op 1080p).

    Je zal ermee moeten leven of er gewoon geen video op doen .

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

      Bedankt voor de reactie. Met een onscherp beeld kan ik niet leven. Iedereen moet ook al zoveel "valse, geupscalede" HD slikken via HDTV.
      Ik had die recensie van Ph Bloom ook al gezien. Ook al andere reviews en testvids. Echter zijn het overgrootste deel van de reviews toch positief over de videoprestaties van de 5D MkIII. Voor mij totaal onbegrijpelijk, als het over een algemeen ruis- of LowPass filter probleem gaat die de scherpte 75% wegneemt. Zijn die reviewers dan half blind? Ik zie het onscherpte probleem al na 2 seconden. Een 1080i (de 5D MKIII kan geen 1080p!) HD beeld op zo een camera zou toch moeten een minimum aan HD feeling geven. Totaal niks ervan, ik word al misselijk wanneer ik er een paar seconden moet naar kijken. Ik heb me na een paar dagen al een nieuw Panasonic HC-X900 camcordertje aangeschaft, en wow dat is pas een HD beeld. Uitermate scherp; contrast, hyper definitie, kleuren alles fantastisch. En dat bij een AVCHD 1080p aan 30 Mbps en een miniatuur sensor! De 5D slaat op aan 85Mbps, maar dan is het scherptekalf al verdronken!
      Intussen heb ik via mijn dealer aan Canon een Blu-Ray disc bezorgd met een pak test opnames van de 5D MKIII in vergelijking met HDV cam en pocketcamera Sony HX20. Die Sony komt er in vergelijking met de 5D in 1080 nog zeer goed uit.
      Ik wacht nu de reactie van Canon af.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

        Ik weet wel dat de 7D en de 5DmkII beter video afleveren dan onze full hd sony videocamera .Als dit bij de mkIII slechter is dan is dat een trieste zaak. Dit met veel interesse gelezen , en is zeker geen reklame voor canon.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

          Oorspronkelijk geplaatst door thelasman Bekijk bericht
          Bedankt voor de reactie. Met een onscherp beeld kan ik niet leven. Iedereen moet ook al zoveel "valse, geupscalede" HD slikken via HDTV.
          Ik had die recensie van Ph Bloom ook al gezien. Ook al andere reviews en testvids. Echter zijn het overgrootste deel van de reviews toch positief over de videoprestaties van de 5D MkIII. Voor mij totaal onbegrijpelijk, als het over een algemeen ruis- of LowPass filter probleem gaat die de scherpte 75% wegneemt. Zijn die reviewers dan half blind? Ik zie het onscherpte probleem al na 2 seconden. Een 1080i (de 5D MKIII kan geen 1080p!) HD beeld op zo een camera zou toch moeten een minimum aan HD feeling geven. Totaal niks ervan, ik word al misselijk wanneer ik er een paar seconden moet naar kijken. Ik heb me na een paar dagen al een nieuw Panasonic HC-X900 camcordertje aangeschaft, en wow dat is pas een HD beeld. Uitermate scherp; contrast, hyper definitie, kleuren alles fantastisch. En dat bij een AVCHD 1080p aan 30 Mbps en een miniatuur sensor! De 5D slaat op aan 85Mbps, maar dan is het scherptekalf al verdronken!
          Intussen heb ik via mijn dealer aan Canon een Blu-Ray disc bezorgd met een pak test opnames van de 5D MKIII in vergelijking met HDV cam en pocketcamera Sony HX20. Die Sony komt er in vergelijking met de 5D in 1080 nog zeer goed uit.
          Ik wacht nu de reactie van Canon af.

          De Canon 5DMKIII movie gebeurd wel in 1080 Progressief .. waar haal je de onzin van 1080i ?
          Dit op zich zet al een hele twijfel over je verhaal.

          Ik denk ook nog is dat je de scherptediepte verwart met scherpte (vergelijk met de kleine sensor van sony)

          Al die reviewers zijn natuurlijk blind volgens jou en kunnen er niks van

          Beter eerst het probleem uitzoeken en leer misschien ook met de camera omgaan alvorens hem voor de helft af te breken.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            De Canon 5DMKIII movie gebeurd wel in 1080 Progressief .. waar haal je de onzin van 1080i ?
            Dit op zich zet al een hele twijfel over je verhaal.

            Ik denk ook nog is dat je de scherptediepte verwart met scherpte (vergelijk met de kleine sensor van sony)

            Al die reviewers zijn natuurlijk blind volgens jou en kunnen er niks van

            Beter eerst het probleem uitzoeken en leer misschien ook met de camera omgaan alvorens hem voor de helft af te breken.
            Er is wel degelijk een serieus probleem met de scherpte, de meeste vergelijken ze ook niet met andere camera's (op zicht zie je het minder duidelijk, op een hd-tv komt het pas echt duidelijk). Bekijk eens het beeld, dit is niet aangepast op vimeo (youtube comprimeerd ze wel allemaal).
            Die 1080i vind ik ook vreemd, er zijn wel wat foutjes in de nederlandse vertaling op de camera, maar ik denk niet dat ze dat fout hadden . De meeste reviewers praten ook enkel over de extra mogelijkheden en iso prestaties (en vergeten de scherpte te bespreken, waar de meeste ook niet naar kijken de eerste momenten dat ze dit toestel in hun handen hebben).

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

              Ik wil hier even dit opmerkelijk artikel delen:
              "Cameraman James Miller heeft het laagdoorlaatfilter van zijn EOS 5D Mark III verwijderd in een poging scherpere beelden te verkrijgen. Miller heeft via Twitter en Vimeo verslag gedaan van het uit elkaar halen van de camera."
              Er staan ook 2 foto's: bij met en zonder laagdoorlaatfilter

              http://tweakers.net/nieuws/81067/cam...-mark-iii.html

              (Zelf heb ik 0 ervaring met EOS5d)
              http://nap0.wordpress.com

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                De Canon 5DMKIII movie gebeurd wel in 1080 Progressief .. waar haal je de onzin van 1080i ?
                Dit op zich zet al een hele twijfel over je verhaal.

                Ik denk ook nog is dat je de scherptediepte verwart met scherpte (vergelijk met de kleine sensor van sony)

                Al die reviewers zijn natuurlijk blind volgens jou en kunnen er niks van

                Beter eerst het probleem uitzoeken en leer misschien ook met de camera omgaan alvorens hem voor de helft af te breken.
                Ho zeg Funcky, kalm aan met je ongepaste opmerkingen en snelle verwijten.
                Is dat de teneur als je op dit forum naar voor treedt?
                Over de 5D MkIII video, mag ik nog even verklaren? Wat er ook van is, de door de camera opgenomen mov files zijn in 1080 ofwel 25 fps ofwel 30 fps. In 720 mode zijn ze 50 of 60 fps. Dit staat trouwens duidelijk in het video selectie menu. Natuurlijk dat de 1080 als "progressive" doorgaat in 24, 25 of 30 fps. Ik heb me in theorie misschien wat verkeerd uitgedrukt door 1080i te gebruiken, ik laat me echter leiden door de praktijk. Feit is dat in een 6-tal software players, een 5-tal hardware players en 3 edit progs de 1080 mov's van mijn 5D ALTIJD als 1080 interlaced worden gekenmerkt. Daar waar ze in 720 mode ALTIJD als Progressive worden gelabeld. Onbegrijpelijk? misschien. Of is theorie iets anders dan praktijk. Er is over dit onderwerp al veel geschreven en ik ga er geen verdere discussie over voeren. Ik hanteer al 7 jaar HD video, en heb al met menig ..i'tje of ..p'tje gewerkt. Het gaat hem over de uiteindelijke beeldkwaliteit en over niets anders.
                Hoe kom je er trouwens bij om hier de wijsneus te komen spelen ivm " scherpte en scherptediepte" en mijn globale vastellingen in twijfel te trekken? De feiten zijn de feiten en het is zeer spijtig dat Canon hier niet beter doet. Ik werk al sedert 1978 met Canon apparatuur en sta volledig achter hun producten. Deze keer ben ik echter teleurgesteld. En ja, ik weet echt hoe een DSLR werkt....
                Heb je mijn demovideo niet aangeklikt op Vimeo? Is hier sprake van" scherptediepte"? De beelden zijn met een EF 50mm f: 1.4 gemaakt, moest je ook hierover twijfels hebben.
                Het autostrade onderwerp is niet beter scherp te stellen, noch in de voorgrond, noch in de achtergrond. Het hele plaatje staat in focus. En toch zijn de opnames zijn globaal niet erg scherp, niet alleen de voorgrond, achtergrond of het midden, maar het volledige beeld. Dan begin je toch niet te zagen over de instellingen. Denk je dat jij alleen op de hoogte bent van de eigenschappen van de scherptediepte met een full frame of met een kleine sensor? Het gaat hem hier niet over een discussie over "scherptediepte", of kunnen omgaan met een camera, lenzen, diafragma, snelheid of iso of eender wat, het gaat hier om het resultaat dat tegenvalt met alle juiste instellingen. Sorry hoor voor het ongemak. Ik wou met dit draadje alleen het feitelijk probleem aankaarten.
                Last edited by thelasman; 5 juli 2012, 21:19.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door thelasman Bekijk bericht
                  Ho zeg Funcky, kalm aan met je ongepaste opmerkingen en snelle verwijten.
                  Is dat de teneur als je op dit forum naar voor treedt?
                  Over de 5D MkIII video, mag ik nog even verklaren? Wat er ook van is, de door de camera opgenomen mov files zijn in 1080 ofwel 25 fps ofwel 30 fps. In 720 mode zijn ze 50 of 60 fps. Dit staat trouwens duidelijk in het video selectie menu. Natuurlijk dat de 1080 als "progressive" doorgaat in 24, 25 of 30 fps. Ik heb me in theorie misschien wat verkeerd uitgedrukt door 1080i te gebruiken, ik laat me echter leiden door de praktijk. Feit is dat in een 6-tal software players, een 5-tal hardware players en 3 edit progs de 1080 mov's van mijn 5D ALTIJD als 1080 interlaced worden gekenmerkt. Daar waar ze in 720 mode ALTIJD als Progressive worden gelabeld. Onbegrijpelijk? misschien. Of is theorie iets anders dan praktijk. Er is over dit onderwerp al veel geschreven en ik ga er geen verdere discussie over voeren. Ik hanteer al 7 jaar HD video, en heb al met menig ..i'tje of ..p'tje gewerkt. Het gaat hem over de uiteindelijke beeldkwaliteit en over niets anders.
                  Hoe kom je er trouwens bij om hier de wijsneus te komen spelen ivm " scherpte en scherptediepte" en mijn globale vastellingen in twijfel te trekken? De feiten zijn de feiten en het is zeer spijtig dat Canon hier niet beter doet. Ik werk al sedert 1978 met Canon apparatuur en sta volledig achter hun producten. Deze keer ben ik echter teleurgesteld. En ja, ik weet echt hoe een DSLR werkt....
                  Heb je mijn demovideo niet aangeklikt op Vimeo? Is hier sprake van" scherptediepte"? De beelden zijn met een EF 50mm f: 1.4 gemaakt, moest je ook hierover twijfels hebben.
                  Het autostrade onderwerp is niet beter scherp te stellen, noch in de voorgrond, noch in de achtergrond. Het hele plaatje staat in focus. En toch zijn de opnames zijn globaal niet erg scherp, niet alleen de voorgrond, achtergrond of het midden, maar het volledige beeld. Dan begin je toch niet te zagen over de instellingen. Denk je dat jij alleen op de hoogte bent van de eigenschappen van de scherptediepte met een full frame of met een kleine sensor? Het gaat hem hier niet over een discussie over "scherptediepte", of kunnen omgaan met een camera, lenzen, diafragma, snelheid of iso of eender wat, het gaat hier om het resultaat dat tegenvalt met alle juiste instellingen. Sorry hoor voor het ongemak. Ik wou met dit draadje alleen het feitelijk probleem aankaarten.

                  Je globale vaststellingen zijn idd twijfelachtig...
                  In camera-scharpening staan standaard te laag.. +6 verscherping in camera proberen (in video-mode) en kijken of dat je bevalt. (wereld van verschil)
                  Video is 1080P.. wat je ook beweert.

                  Nog iets.. je beweert dat de beelden met een 50mm 1.4 gemaakt zijn terwijl op je Vimeo-filmpje vermeld staat "24-105"... van twijfelachtig gesproken
                  Last edited by Funcky; 6 juli 2012, 08:03.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                    Ok wat de titel van de testvideo heb je gelijk, ik had deze gekopieerd van een vorige videopost met de 24-105, en vergeten het lenstype aan te passen. Ik pas de titel aan, bedankt voor je opmerking. De in camera sharpening heb ik reeds in alle standen gezet, voor de vimeo testvid staat ie op +5. Er is natuurlijk een verschil als je die aanpast. In neutrale stand is het nog minder scherp.
                    Ik snap niet waarom je de feiten niet onder ogen wil zien. Er zijn een aantal sites waar over hetzelfde fenomeen geklaagd wordt. Waarschijnlijk zijn ook die verhalen twijfelachtig. Je gelooft wat je wilt, maar ik stop hier dan ook "de twijfelachtige" discussie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                      Als je normaal (met een 5D mk2/D7000) video wil doen, dan MOET je je sharpening op 0 zetten! Anders krijg je zeer vreemde artifacten in je beeld. Hieraan mag de werkelijke scherpte eigelijk NIET lijden, het zou er bijna even scherp uitzien, maar dan wel zonder de ruis van de verscherping.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door thelasman Bekijk bericht
                        Ok wat de titel van de testvideo heb je gelijk, ik had deze gekopieerd van een vorige videopost met de 24-105, en vergeten het lenstype aan te passen. Ik pas de titel aan, bedankt voor je opmerking. De in camera sharpening heb ik reeds in alle standen gezet, voor de vimeo testvid staat ie op +5. Er is natuurlijk een verschil als je die aanpast. In neutrale stand is het nog minder scherp.
                        Ik snap niet waarom je de feiten niet onder ogen wil zien. Er zijn een aantal sites waar over hetzelfde fenomeen geklaagd wordt. Waarschijnlijk zijn ook die verhalen twijfelachtig. Je gelooft wat je wilt, maar ik stop hier dan ook "de twijfelachtige" discussie.
                        Je schrijft eerst zelf dat het overgrote reviewers positief is over de videokwaliteiten van de Mk3, waarna je deze reviewers verwijt dat die Blind zijn e.d.
                        En dan mij verwijten dat ik de feiten niet onder ogen zie.
                        Je bekijkt het maar verder he kerel
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                          Als je normaal (met een 5D mk2/D7000) video wil doen, dan MOET je je sharpening op 0 zetten! Anders krijg je zeer vreemde artifacten in je beeld. Hieraan mag de werkelijke scherpte eigelijk NIET lijden, het zou er bijna even scherp uitzien, maar dan wel zonder de ruis van de verscherping.
                          Ik heb al ruim één jaar ervaring met filmen met Canon (5D II en III) en zoals Henri zegt moet je de sharpness uitzetten (op nul dus).
                          Ben dat eens 1 dag vergeten bij opnames korte speelfilm en dat is veel minder mooi als je sharpness in midden laat staan.
                          Het beeld is voor mij veel mooier maar het is niet gemakkelijk zeker weten. Niet bedoeld voor reportage.
                          http://www.stich.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Je schrijft eerst zelf dat het overgrote reviewers positief is over de videokwaliteiten van de Mk3, waarna je deze reviewers verwijt dat die Blind zijn e.d.
                            En dan mij verwijten dat ik de feiten niet onder ogen zie.
                            Je bekijkt het maar verder he kerel
                            Ik verwijt niemand iets, Ik begrijp je blijvend gezaag niet, dat volledig naast de kwestie is. Je schijnt echt niks van de essentie te begrijpen en gaat alleen op in je eigen idee-fixen.
                            De FEITEN zijn dat de scherpte niet is wat ze zou moeten zijn. En dat verre van. In ieder geval bij mijn exemplaar. Maar ik ben het echt beu om op uw blabla nog te antwoorden. En ik maak nu een einde aan de dwaze discussie met Funcky'tje.
                            Veel plezier verder.........

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D Mark III Super DSLR video? Ervaringen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                              Ik heb al ruim één jaar ervaring met filmen met Canon (5D II en III) en zoals Henri zegt moet je de sharpness uitzetten (op nul dus).
                              Ben dat eens 1 dag vergeten bij opnames korte speelfilm en dat is veel minder mooi als je sharpness in midden laat staan.
                              Het beeld is voor mij veel mooier maar het is niet gemakkelijk zeker weten. Niet bedoeld voor reportage.
                              Bedankt voor je respons en ook die van henry108. Ik zet normaal altijd de Sharpness op 0. Door de teleurstelling heb ik alle instellingen, variaties en combinaties reeds geprobeerd.
                              Axat, heb jij je al een idee hoe het zit met de scherpte van jouw MkIII exemplaar?

                              Comment

                              Working...
                              X