Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn er alternatieven voor de 18-70mm kitlens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn er alternatieven voor de 18-70mm kitlens?

    Hallo,

    ik weet dat de kitlens helemaal geen slecht lenske is! Het bereik en de snelle autofocus staan me enorm aan
    Maar heeft er iemand ervaring met andere lenzen (hetzelfde bereik) die lichtgevoeliger zijn? Zoom lenzen zoals de 80-200 is bijvoorbeeld een f2.8. Dacht dat des te kleiner het # mm des te makkelijker het is om een lens met kleine f te maken?

    Alé wil gewoon eventuele alternatieven overwegen alvorens de kit te kopen

  • #2
    Volgens mij zit je met die laatste redenering toch wat fout. Het is wel zo dat bvb een nikkor afs 12-24/f4.0 een stuk goedkoper is dan een nikkor afs 600/f4.0. Maar qua prijscategorie zitten we wel iets hoger dan een d70 kitlens.
    Maar in het algemeen ga je voor een lichtsterkere lens binnen eenzelfde range (of het nu wide/all-round of tele is) meer betalen.

    Bij zowel Nikon, Sigma en Tamron vind je wel wat lichtsterkere lenzen die bij 17/18mm beginnen maar die stoppen ook bij 35mm zodat je maar de helft van de range hebt van de kitlens.
    Als wide niet belangrijk is heb je bvb ook nog de Sigma's 24/28-70 met f2.8.

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      @sam jae
      ik zie dat jij een lowepro orion trekker hebt
      is dat voldoende voor een d70, 18-70 en 70-300 + een canon g5 en twee flitsers
      Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
      Lidmaatschap : BD0225BE
      franky@rosscom.be

      Comment


      • #4
        Je zou kunnen gaan voor de 17-55 nikkor welke 2.8 is, maar ja
        Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

        Comment


        • #5
          Originally posted by monsi
          Je zou kunnen gaan voor de 17-55 nikkor welke 2.8 is, maar ja
          Met de crop factor is dat een schitterend bereik dat in de buurt komt van de degelijke midrange zooms op 35mm: net tussen de 28-70 en de 24-85. Bovendien is de kwaliteit van deze lens van heel hoog niveau - uiteraard een paar klassen beter dan de 18-70. Als ik een Nikon had, zou dit mijn standaardlens worden.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            er zijn weinig alternatieven als je rekening houdt met de opening tot 18mm, zoom tot 70mm en AF-S.

            Als je onderaan een beetje wil prijsgeven :

            - Nikkor AF-S 28-70 f/2.8 ED
            - Nikkor AF-D 24-85 f/2.8-4 ED
            - Nikkor AF-S 24-85 f/3.5-4/5 G
            - Nikkor AF-S 24-120 f/3.5-5.6 G VR
            - Tamron SP 28-75 f/2.8 XR Di

            Wil je bovenaan wat prijsgeven :

            - Nikkor AF-S 17-35 f/2.8 ED
            - Nikkor AF-D 18-35 f/3.5-4.5 ED
            - Tamron SP 17-35 f/2.8-4 XR Di

            En het meest in de buurt (en een killer lens)

            - Nikkor AF-S 17-55 f/2.8 ED DX


            Wat de kitlens net uniek maakt is de algemene en het meest gebruike gebied dat we in 80% v.d. tijd gebruiken bij doordeweekse beelden : namelijk 28-105mm naar analogie met de kleinbeeldcamera. In DX formaat (digitaal) wordt dit bij benadering dus 18-70mm en dit is duidelijk de focus van deze lens geweest. Neem daarbij de AF-S en een redelijke afwerking, en voor de prijs is de "kitlens" een prima objectief om allround mee te werken.

            Ik ervaarde ze zelf als goed scherp (stopped down) en met net wat teveel vertekening op 18mm (vanaf 24mm geen probleem meer). Het bokeh is met 7 lamellen goed maar niet prachtig, de zoom kon iets smoother.

            Ik denk dat de enige lens die een alternatief biedt om het zelfde bereik te benaderen de AF-S 17-55 is, een droomlens, gelijk op niveau van de alom begeerde 17-35 en 28-70 lenzen, deze 17-55 evenaart deze lenzen kwa scherpte (volopen) en is subliem van afwerking, finish, en makelij. (volledig magnesium, het is een prolens voor de digitale Nikon bodies). Ze kost dan ook 1500 euro, I love her !

            Tenslotte nog een klein woordje over de 12-24, een leuke lens, maar ook met wat schoonheidsfoutjes, heb ze nu eens degelijk kunnen testen en ik ben resoluut voor de 17-55 gegaan, toch nog een andere league, de 12-24 is niet echt mijn ding, ze zal er nooit komen, wil ik breder dan 17mm dan koop ik een prime. Maar ja, wie ben ik

            Comment


            • #7
              Alvast bedankt voor jullie advies omtrend mijn nieuw glasservies!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Phille

                Tenslotte nog een klein woordje over de 12-24, een leuke lens, maar ook met wat schoonheidsfoutjes, heb ze nu eens degelijk kunnen testen en ik ben resoluut voor de 17-55 gegaan, toch nog een andere league, de 12-24 is niet echt mijn ding, ze zal er nooit komen, wil ik breder dan 17mm dan koop ik een prime. Maar ja, wie ben ik
                Als die 17-55mm er al geweest was vorig jaar had ik misschien de 12-24mm niet gekocht.Gewoon al voor het gebruiksgemak daar ik nu vaak moet wisselen van de 12-24mm naar de 24-85mm.

                Met de schoonheidsfoutjes van de 12-24mm kan ik best leven hoor.Ik vrees dat in die range van extreme breedhoek vooral aan de korte zijde je altijd wat water bij de wijn zal moeten doen.En met de Nikkor valt dat best mee.

                En je kan moeilijk 12mm uiteinde vergelijken met 17mm uiteinde vind ik.Met de extreme groothoeken ga je altijd wat meer vervorming op hun breedste zijde hebben dan met een 17-55mm.Dat is nu juist de kunst van het maken van zo'n extreme groothoek.

                Maar die 17-55mm kriebelt me toch ook.(dat is weer gevaarlijk )
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  dus ik ben niet de enige die moet kwijlen bij de 17-55,
                  Monsi, Phille, roadrunner?

                  ...









                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by NataliaNL
                    dus ik ben niet de enige die moet kwijlen bij de 17-55,
                    Monsi, Phille, roadrunner?

                    ...










                    Gearlust heet dat zeker??
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11
                      maybe

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by NataliaNL
                        maybe
                        Pestkop,heb je er eentje in bestelling Zogezegd voor je vriend die toch het verschil niet ziet tussen een 17-55mm en een 24-85mm of zo.
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          nee, niet voor Peter. Qua groothoek zou hij de 19-35 Voigtlander of de Sigma 17-35 kunnen gebruiken, hoewel ik betwijfel of groothoek "zijn ding" is. De Bigma heb ik inderdaad voor Peter gekocht, en de keren dat we samen op stap gingen was 't toch wel even moeilijk om te zien dat hij zijn Bigma ook echt gebruikte.
                          De 17-55 is voor MIJ. Ik heb geprobeerd me in te houden (ja toch, Monsi?), maar waarom zou ik eigenlijk? Ik leef maar 1x en dan moet ik 't maar goed doen. 't Wordt wel tijd om eens aan een extra verzekering te gaan denken.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by frankydm
                            @sam jae
                            ik zie dat jij een lowepro orion trekker hebt
                            is dat voldoende voor een d70, 18-70 en 70-300 + een canon g5 en twee flitsers

                            Ik denk het wel. Bij mij steekt er de D70, de Kitlens, een Sigma 70-200 + 1,4 convertor, een 50mm/f1,8, extra batt+lader. Daar zullen toch nog wel een G5 en twee flitsers bijkunnen. Ikzelf zal een nog een SB-600 en een xdrive in kwijt kunnen, dat zal ongeveer evenveel plaats innnemen als twee flitsers.

                            Bovendien heb je vooraan nog een vrij groot opberggedeelte, wel niet zo goed beschermd.

                            Greetz

                            Sam Jae

                            Comment

                            Working...
                            X