Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze maken tussen enkele DSLR's!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze maken tussen enkele DSLR's!

    Hallo,

    Mijn naam is Nick en ben 24 jaar oud. Ik wou al een lange tijd starten met fotografie maar telkens kwamen er dingen tussen waardoor ik nooit de stap heb gemaakt om een toestel aan te kopen en ermee te starten. Nu ben ik afgestudeerd en komen er dus financiële middelen te beschikking waardoor ik me dan toch ga verdiepen in de wereld van de fotografie en ga ik cursussen volgen.

    Nu ben ik, zoals iedereen ooit begonnen is, op zoek naar een eerste DSLR. Mijn voorkeur ging eerst naar de D90, maar dit is al een ouder toestel en in de meeste winkels zelfs niet meer beschikbaar. Gisteren ben ik dan langs gegaan in een winkel te Mechelen waar hij mij de Nikon D5100 en de canon 600D liet zien. Hij zei me dat canon een warmere kleurtint geeft en gebruiksvriendelijke is door de aanwezigheid van de verschillende knoppen zodat je niet steeds in het menu moet gaan duiken. Allemaal leuk en wel maar nu moet ik gaan kiezen.

    Heb al wel wat vergelijkingen bekeken tussen de verschillende toestellen en daaruit blijkt dat de D90 precies nog steeds superieur is ten opzichte van de andere 2. Dus mijn vraag is eigenlijk wat jullie hiervan denken. De verkoper zei me eveneens dat de canon 650D een optie kan zijn maar dat de meerprijs voor dit toestel vooral te danken is aan het touchscreen.

    Zoals met veel dingen: Als ik in de tijd kon kijken en te weten zou komen dat ik van fotografie een serieuze hobby of zelfs bijverdienste kan maken, zou ik meteen voor de Nikon D7000 gaan, maar dit is een toch al een andere prijsklasse.

    Samenvatting: Keuze tussen de Nikon D90, Nikon D5100, canon 600D of eventueel de 650D indien deze zijn meerprijs echt waard is.

    Ik bedank alvast de mensen die hier hun goede raad komen neerschrijven!

    Grtz,
    Nick
    Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

  • #2
    Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

    Beste Nick, welkom op het forum. Ga voor de D90, een prima toestel voor ene meer dan prima prijs. Het is een toestel die je zeker de eerste jaren plezier zal geven.

    Comment


    • #3
      Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

      De canon's ken ik helemaal niet dus zwijg ik daarover. De D5100 heb wel in handen gehad maar nooit foto's mee gemaakt buiten een paar klikjes in de winkel, ik vond dat die naar bediening erg overeenkomt met de D3000 die ik had. Als je met zo een toestel begint mis je die extra instel knopjes niet direct, je went aan het systeem dat je gebruikt, maar nu ik (sinds 1.5 maand) een D90 heb zou ik dat extra instel wieltje en de andere knopjes wel missen. De body van de D90 is toch wat professioneler dan de D5100 en van prestaties in slechte licht omstandigheden hoor je mij niet klagen. Door de ingebouwde schrepstelmotor is het lenzen aanbod (nieuw en 2dehands) groter voor de D90 dan de D5100. Wat je eventueel wel zal missen tov de D5100 is het uitklapbaar schermpje.

      Oorspronkelijk geplaatst door stiffmijster Bekijk bericht
      Zoals met veel dingen: Als ik in de tijd kon kijken en te weten zou komen dat ik van fotografie een serieuze hobby of zelfs bijverdienste kan maken, zou ik meteen voor de Nikon D7000 gaan, maar dit is een toch al een andere prijsklasse.
      In het weekend sprak in nog met een fotograaf (in bijberoep) op een festival die had een D700 met een Telelens op en een D90 met 35mm op rond zijn nek hangen als 2de body. Dus ook een D90 is geen slecht begin als je er ooit geld mee wil verdienen.

      Mijn conclusie De D90 is volgens mij (prijs/kwaliteit) het beste wat je nu nieuw van Nikon kan kopen als beginner.

      Comment


      • #4
        Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

        Nikon ken ik niet , maar er zijn veel tevreden gebruikers . De 600D kan interessant zijn als je een kantelbaar scherm wil ( mis ik niet) dan is de 550 een goed alternatief .Over de D90 heb ik al veel positiefs gehoord.

        Comment


        • #5
          Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

          Dus de D90 is nog steeds kwalitatief beter dan de nieuwere modellen zoals de Nikon D5100 of de canon 600D?

          Een kantelbaar scherm is voor mij zeker geen must.
          Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

          Comment


          • #6
            Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

            Hier vind je een gelijkaardig topic.

            Nee, D90 is niet zonder meer beter. Het toestel heeft een paar voordelen, en net zo goed een paar nadelen.
            Beide zullen goede foto's maken. D90 heeft wat meer knoppen voor rechtstreekse bediening, de D5100 heeft de betere sensor (wat niet verwonderlijk is: D90 is ondertussen zowat 4 jaar oud): DxO-mark
            Je eigen voorkeur is het belangrijkste om uit te maken wat nu voor jou het beste toestel is.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

              Canon toestellen ken ik niet (ongetwijfeld prima toestellen maar het is geen Nikon hé ) maar de D90 is een heel goed toestel. Hier is menig fotograaf tevreden van het toestel en zo zal jij ook zijn bij het kopen van dit toestel.
              Mocht Mariakerke (bij Gent) niet te ver zijn kan je eens langs gaan bij Art&Craft die je een gedegen en onpartijdige uitleg zullen geven.

              Comment


              • #8
                Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                Aan de foto zal je niet zien of die gemaakt is met camera type x dan wel y. Tenzij je heel specifieke omstandigheden opzoekt waarbij dat iets grotere bruikbare dynamische beriek of de net wat lagere ruis bij 6400 ISo van type y zichtbaar wordt.

                Kijk, wat betreft camera's wat goed in jouw handen past wat betreft knoppen. e.d.

                Bedenk wel dat elke merk leemtes heeft in het objectievenprogramma. Zo kent Canon een zeer populaire 70-200 4.0 IS en een 300 mm 4.0 IS, Nikon heeft die niet. Omgekeerd heeft Nikon objectieven die Canon weer niet heeft.
                Wat dat betreft zou ik eerst over objectieven gaan nadenken. Dat heeft met onderwerp en fotografiestijl te maken. Pas daarna keuze maken van body en niet andersom!

                De Canon 650D heeft AF bij video. En deze AF zou tevens snel zijn. Ik heb de 650D echter nog niet in mijn handen gehad.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                  Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  De Canon 650D heeft AF bij video. En deze AF zou tevens snel zijn. Ik heb de 650D echter nog niet in mijn handen gehad.
                  De Nikon's hebben deze functie al enkele jaren... En volgens velen is af in video nutteloos omdat het zoveel mist en zoekt.
                  Nikon heeft wel een prachtige 35mm 1.8G dat niet duur is en waarmee je fantastische resultaten kan halen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                    als je het nieuwste wenst dan koop je een D3200 van nikon 24mp, expeed3, ...

                    wil je een degelijk goed start toestel, een D90 absoluut.
                    heb er zelf 1ne, ferm content van.
                    alleen begint em na 2 jaar goed gebruik wa slijtage tonen (barstje boven lensmount moet ergens een duw gehad hebben) niks te zien met het toestel zelf.

                    als het niet dringend is eventueel photokina afwachten in september, gaat nog wel wa nieuws afkomen denk ik!
                    is meestal zo, of kort erna extra korting op bestaande modellen om stock te ruimen, ...

                    canon geen ervaring mee
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                      Al bedankt allemaal voor de reacties!

                      Wachten tot na september is in principe geen optie aangezien ik de eerste week van september start met een eerste cursus fotografie.
                      Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

                      Comment


                      • #12
                        Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                        In veel winkels weten ze niet waarover ze het hebben ...

                        De jpegs die uit een Canon komen zijn ms 'warmer' dan die van een Nikon, maar als je in RAW werkt, heb je dat allemaal zelf in de hand ...

                        t Belangrijkste is dat het toestel goed in je hand ligt en je snel weg bent met alle instellingen.

                        Gewoon allebei eens proberen ! Er zijn geen slechte toestellen.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                          Een tijd geleden heb ik mezelf ook een D90 aangeschaft. Heb toen vergeleken met een 5100 en de canon body die jij opnoemt. Heb ze allemaal in mijn handen gehad. Canon lag mij minder goed in de hand(toch ook wel van belang), dus die viel al snel af.

                          Wat de doorslag gaf waarom ik uiteindelijk heb gekozen voor een d90 en niet de 5100: body lag iets beter in de hand, bedieningsgemak, de extra instelknoppen waardoor je minder in de menu's moet duiken. Geloof me, je gaat er blij mee zijn. Ook de scherpstelmotor in de body vond ik een pluspunt. Het kantelbaar schermpje en de betere sensor van de 5100 wogen voor mij niet door.

                          In de cursus die ik onlangs gevolgd heb was er iemand bij met een 5100. Het was duidelijk dat ie er langer over deed om alles ingesteld te krijgen dan ik.

                          Het is vooral een persoonlijke keuze, bekijk ze in de winkel. Hou ze allemaal eens in je hand
                          , neem wat foto's en beslis dan.

                          Ook al is de D90 een ouder toestel en nauwelijks nog te vinden(bij Konijn hebben ze hem nog in ieder geval) ik heb het mij absoluut nog geen seconde beklaagd... Als je daarbij nog kan en wil afwijken van de standaard kitlensjes(waarmee ik die niet meteen wil afbreken) dan ben je meteen gelanceerd ;-)

                          Succes!

                          Comment


                          • #14
                            Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                            De D90 is eveneens nog beschikbaar bij kamera express in wilrijk waar hij eveneens het goedkoopst is: 559€ voor de body.
                            Als ik voor een nikon kies, zou ik als eerste lens gaan voor de volgende: 35mm 1.8G.

                            Is dit een goede keuze of niet want dit is wat ze mij hebben aangeraden op een internationaal forum ipv een kitlens erbij te nemen.
                            Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

                            Comment


                            • #15
                              Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

                              Oorspronkelijk geplaatst door stiffmijster Bekijk bericht
                              De D90 is eveneens nog beschikbaar bij kamera express in wilrijk waar hij eveneens het goedkoopst is: 559€ voor de body.
                              Als ik voor een nikon kies, zou ik als eerste lens gaan voor de volgende: 35mm 1.8G.

                              Is dit een goede keuze of niet want dit is wat ze mij hebben aangeraden op een internationaal forum ipv een kitlens erbij te nemen.
                              Als je nog nooit eerder een camera gehad hebt, dan zou ik toch voor een kitlens gaan. De 35mm 1.8 is natuurlijk een goede lens, maar als je nog echt een beginner bent, dan is een beetje zoombereik toch ook wel fijn. Een prime kun je dan altijd nog in een later stadium kopen
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X