Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Potholes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Potholes

    Potholes zijn ontstaan door het ijs en water wat in de meer dan 1000 jaar tijd zijn weg heeft gesleten. Hierdoor onstaan enorme gaten en kloven in het landschap.
    Dit is wel zo een natuurfenomeen wat zeer indrukwekkend is om te zien, sta je echter met je camera vind ik het zeer moeilijk dit goed weer te geven.

    Update: Uitgangspunt versie van Codon.


    Last edited by jos82; 7 juli 2012, 06:53.
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

  • #2
    Re: Potholes

    Ik versta iets niet goed...
    Potholes of kolkgaten onstonden tijdens het smelten van het ijs toen er enorme waterstromen vrijkwamen die in bepaalde omgevingen harde keien vingen in een kolkbeweging te midden van zachter gesteente. Met de jaren slepen die keien mooie ronde gaten uit, in veel gevallen ligt de kei er nog in maar er zijn ook voorbeelden waar ze zich doorheen een overhangend deel hebben geslepen (vb Dödafallet in Zweden).
    In de omgeving van Dombas zijn er zo massa's van die kolkgaten te vinden (het Noors ontschiet me nu maar in het Zweeds is het jättegrytor het Noors trekt erop) maar de grootste vind je in Espedalen. Ze noemen het Helvete (de hel).
    Dit soort typisch rond uitgeslepen structuren mis ik hier, terwijl ik zeker weet dat ze eenvoudig te fotograferen zijn, zelfs de grootste. Ik mis hier alles wat aan een kolkgat doet denken ??????

    Comment


    • #3
      Re: Potholes

      Je hebt helemaal gelijk Paul, de titel slaat hier inderdaad kant noch wal, aangezien er op de foto niet het specifieke gesleten gat te zien is.
      Ik heb wel op deze plaats foto`s waar je dit goed ziet, maar vind ze dan als foto om hier te plaatsen minder bijzonder.
      Thanks voor het stukje extra uitleg, kan aan alles merken dat je echt een Scandinavie kenner bent. Deze foto is trouwens genomen in Epedalen.
      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
      MIJN WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Potholes

        Voor mij klopt de belichting niet. Lijkt mij veel te veel opgelicht in de donkere partijen.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Potholes

          vind 'em mooi qua compo, maar de voorgrond oogt wat flets. Mss het harde licht of zoals Dama aanhaalt, de donkere delen wat teveel opgehaald?
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: Potholes

            Danny, Mathias, Bedankt voor het reageren.
            Is een blend van 3 belichtingen, en heb de foto 3x over gedaan voor het naar mijn zin was, vond het geen gemakkelijke. Heb nadien idd nog wel de schaduwen wat opgekrikt zal dit eens terugdraaien.
            Update zal nog volgen.
            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
            MIJN WEBSITE

            Comment


            • #7
              Re: Potholes

              Compo kan ik zeker hebben, maar ik volg wat belichting betreft. Update is beter maar ik denk dat je door even naar je curves te kijken toch een beter beeld er uit kunt halen. Ik heb even voor mezelf geprobeerd wat ik zou doen (curve aangepast voor de donkere waarden) en deze achter deze link gezet. Laat maar weten als je die liever weg hebt.
              D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
              500px FaceBook

              Comment


              • #8
                Re: Potholes

                Vind de update (ik vermoed de onderste?) al veel beter dan de eerste. Er zit al meer contrast in en de lege ruimte links in het histogram is meer benut. Maar (sorry ik ben mss moeilijk hoor ), maar vind hem nu iets te hard. Wat voor mij persoonlijk het beste werkt (uiteraard puur persoonlijk), is de versie van Codon met de "blacks" (in ACR, vermoed dat LR hetzelfde is) op 10. Zo is het je histogram maximaal benut zonder dat de plaat er hard gaat uit zien. Ok er zitten dan wat onderbelichte stukken in, maar in de schaduw van de rotsen mag dat wel vind ik.
                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Potholes

                  LOL, de bovenste was de update.
                  Update had ik de curve aangepast op basis van de versie van Benjamin, heb de blacks nog wat naar links getrokken nu tot het histogram mooi links aansluit.

                  Ter info in LR4 en de nieuwste ACR werken de blacks andersom, negatief geeft nu juist meer zwarting.
                  Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                  MIJN WEBSITE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Potholes

                    Je hebt toch wel erg je best gedaan om het fenomeen goed weer te geven.
                    Je up vind ik goed geslaagd.
                    Het toont de enorme diepte.

                    groetjes

                    moniq
                    groetjes, moniq (BD1321BE)

                    A picture paints a thousand words

                    Comment


                    • #11
                      Re: Potholes

                      Laatste up de beste vind ik!
                      facebook

                      500px

                      Comment

                      Working...
                      X