Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter voor 18-70 kit lens d70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filter voor 18-70 kit lens d70

    ik zou een filter willen plaatsen, eigenlijk gewoon ter bescherming van mijn 18-70 lens
    had gedacht een gewone UV filter.
    welk merk en type neem ik het beste zonder afbreuk te doen aan de lens.
    Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
    Lidmaatschap : BD0225BE
    franky@rosscom.be

  • #2
    B+W MRC UV 010. Een slim-versie is niet nodig.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      en is dat dan gewoon om 't glas van de lens te beschermen ?
      als de zonnekap erop staat kan 't glas toch nergens tegen botsen ?
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        nee dat niet, maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje...
        Met vriendelijke groeten,
        Ronald
        www.konings.biz

        Comment


        • #5
          Indien een ongeluk gebeurt, is de lens niet zelden er helemaal aan, UV filter of niet. Voeg daaraan toe dat UV filters niet goedkoop zijn, en in normale omstandigheden de fotokwaliteit zeker niet verbeteren.

          De enige reden waarom ik er een zou gebruiken is omdat ik dan de filter kan schoonmaken ipv de duurdere lens.

          Samengevat: ik gebruik er geen. Een zonnekap is nuttiger.

          Koen
          Koen
          http://stuutekeer.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dirtyharry71
            en is dat dan gewoon om 't glas van de lens te beschermen ?
            als de zonnekap erop staat kan 't glas toch nergens tegen botsen ?
            Het gaat verder dan dat. Ik veeg zelden of nooit het glas van mijn lenzen af; enkel de filters die ervoor zitten. Met een filter erop heb je nooit vingerafdrukken, vloeistofdruppels, krasjes enz. op je lens. Als het al gebeurt, zit het op je filter. Die kan je regelmatig schoonwrijven (met microvezel en warme adem) en, in geval van ernstige beschadiging, vervangen. Een filter kost misschien 50 euro; het frontelement van je lens wellicht een stuk meer.

            Overigens is beschadiging van het frontelement vrij relatief. Ik heb ooit een 80-200L gebruikt met een flinke kras dwars over het midden van het frontelement en zelfs op 80mm f16 kon je daar niks van merken (DOF hé ) Het enige zichtbare nadeel volgens de eigenaar van de lens was dat ze wat aan contrast had ingeboet sinds het "voorval". Met een lens die contrast op overschot heeft, is dat nog een kleine prijs om te betalen...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              allen bedankt
              ik ga er toch een aanschaffen
              ik gebruik dit al jaren op mijn analoog toestel en ik voel er me toch veiliger mee


              @pieter g bedankt voor het type
              Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
              Lidmaatschap : BD0225BE
              franky@rosscom.be

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pieter G.
                B+W MRC UV 010. Een slim-versie is niet nodig.
                op top foto hetvolgende gevonden
                B+W 67E UV (010) MRC kan ik daar mijn lensdeskel nog op plaatsen
                Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
                Lidmaatschap : BD0225BE
                franky@rosscom.be

                Comment


                • #9
                  Het gaat 'm niet om 'tegenbotsen', maar met een UV filter voor de lens, hoef je nooit op de coating van de lens te wrijven, ze af te blazen, te ontvetten, zeezout (ongelofelijk als de wind landinwaarts staat hoeveel zout er op je optiek gaat kleven, Ik draag een bril en dat wordt echt een sterfilter als ik een paar uur langs de kustlijn loop ), spinnenwebbenkleefstof, vogelpoep, spatwater- en kalkvlekjes weg te poetsen en zo... Die hangen allemaal op je UV filter, en als je die coating beschadigt, dan kost vervanging je pakweg 25 seconden en 30a40 euro in plaats van een lensglas te laten vervangen, met calibratieproblemen, kosten, lange hersteltijd enz... vandien.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dirtyharry71
                    en is dat dan gewoon om 't glas van de lens te beschermen ?
                    als de zonnekap erop staat kan 't glas toch nergens tegen botsen ?

                    ik heb nog geen flitser en met de interne flitser moet de zonnekap eraf om gans het zoombereik te kunnen gebruiken
                    Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
                    Lidmaatschap : BD0225BE
                    franky@rosscom.be

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Koen_vervoort
                      Het gaat 'm niet om 'tegenbotsen', maar met een UV filter voor de lens, hoef je nooit op de coating van de lens te wrijven, ze af te blazen, te ontvetten, zeezout (ongelofelijk als de wind landinwaarts staat hoeveel zout er op je optiek gaat kleven, Ik draag een bril en dat wordt echt een sterfilter als ik een paar uur langs de kustlijn loop ), spinnenwebbenkleefstof, vogelpoep, spatwater- en kalkvlekjes weg te poetsen en zo... Die hangen allemaal op je UV filter, en als je die coating beschadigt, dan kost vervanging je pakweg 25 seconden en 30a40 euro in plaats van een lensglas te laten vervangen, met calibratieproblemen, kosten, lange hersteltijd enz... vandien.
                      ik kon het niet beter zeggen
                      Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
                      Lidmaatschap : BD0225BE
                      franky@rosscom.be

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by frankydm
                        B+W 67E UV (010) MRC kan ik daar mijn lensdeskel nog op plaatsen
                        Ja, geen probleem. Enkel de "slim" filters hebben geen schroefdraad aan de voorzijde. De lenscap klikt gewoon in de schroefdraad zoals dat op de lens zelf ook gebeurt. Bij de "slim" filters van B+W krijg je trouwens een plastic slip-on kapje, maar dat komt doorgaans makkelijker los dan de originele.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          B+W 67E UV (010) MRC
                          zou er iemand weten waar ik veel kans heb dat deze filter op stock is of toch een korte levertijd.
                          Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
                          Lidmaatschap : BD0225BE
                          franky@rosscom.be

                          Comment


                          • #14
                            De kitlens heeft maar een lichtgevoeligheid van f3.5 .. ga je door zo een filter niet nog meer licht nodig hebben?

                            Alé 't is maar een vraagske

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by The E@sterbunny
                              De kitlens heeft maar een lichtgevoeligheid van f3.5 .. ga je door zo een filter niet nog meer licht nodig hebben?

                              Alé 't is maar een vraagske
                              naar mijn bescheiden mening niet
                              is dat niet meer van toepassing bij grijs, skylight, enz... filters of heb ik het verkeerd.
                              Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
                              Lidmaatschap : BD0225BE
                              franky@rosscom.be

                              Comment

                              Working...
                              X