Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 1 / Systeemcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 1 / Systeemcamera?

    Hey BDers.

    Net een tripje naar Amsterdam gedaan (uiteraard mét de camera) maar daar viel een en ander tegen (aan de camera).
    Ik heb een D90 met grip + een reeks lenzen (ik had er 3 bij) wat dus al begint door te wegen als je een hele dag in de stand rond loopt.
    Ik was ook van plan om veel te fotograferen maar ik had niet verwacht dat de stad zo druk ging zijn dus ik voelde me niet echt op m'n gemak met mijn grote camera in de hand dus die heeft meestal wel in de tas gezeten.

    Daarom dacht ik eventueel aan een, eventueel goedkopere, systeemcamera zoals de Nikon 1 series, of iets anders in die aard.
    Ik heb hier 0% verstand van aangezien ik nog nooit met een compact/systeem gewerkt heb + niet de allernieuwste nieuwtjes op de voet volg.

    De camera zou dan dienen voor 'snapshots' en dus niet voor de perfect uitgewerkte architectuurfoto's, ...
    Ik had al gekeken naar de Nikon 1 V1/J1 en de Panasonic GX1.
    Alle hulp is welkom bij mijn keuze!

    Jens

  • #2
    Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

    Ook al gekeken naar de Sony NEX?
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

      Of de RX-100, even grote sensor als de V1 (4x groter als een compact), maar nog iets compacter.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
        ik voelde me niet echt op m'n gemak met mijn grote camera in de hand dus die heeft meestal wel in de tas gezeten.
        Het is in grote steden al bijna raar om iemand te zien "zonder" grote camera aan zijn/haar nek... iederéén loopt gewoon rond met een slr... Daar zou ik nu toch niet mee inzitten hoor... Eender welke compact achtige je koopt, je zal zwaar teleurgesteld zijn, ik spreek van ondervinding.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

          Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
          Het is in grote steden al bijna raar om iemand te zien "zonder" grote camera aan zijn/haar nek... iederéén loopt gewoon rond met een slr... Daar zou ik nu toch niet mee inzitten hoor... Eender welke compact achtige je koopt, je zal zwaar teleurgesteld zijn, ik spreek van ondervinding.
          Ik heb inderdaad veel mensen gezien met een SLR à la 1000D met 18-55 of andere kitlens wat dus over een totaal ander budget gaan dan een D90+11-16 of 70-200...
          Het is ook eerder de last van het gewicht op de schouders (een hele dag)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

            Koop een 35mm 1.8G en doe die grip eraf, zalig licht en SUPER kwaliteit. Het blijft even compact als een systeemcamera met een zoomlens, maar veel beter! Je leert hier ook zeer snel mee en je kan dan eindelijk echt spelen met je diafragma, aangezien je een 1.8 hebt. Als ik de stad intrek met vrienden, is het D7000 zonder mijn grip een mijn 35mm f/2 D (heb deze gekocht zodat ik deze later op ff ook nog kan gebruiken, kwaliteit is iets minder dan 1.8G, maar geen probleem want hiervan maak ik toch geen grote prints)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
              Ik heb inderdaad veel mensen gezien met een SLR à la 1000D met 18-55 of andere kitlens wat dus over een totaal ander budget gaan dan een D90+11-16 of 70-200...
              Het is ook eerder de last van het gewicht op de schouders (een hele dag)
              2 jaar geleden nog een hele dag rond gelopen met D700 + 70-200 bij 37 graden en een hoge luchtvochtigheid en met een blackrapid nergens las van gehad(behalve dat die doorweekt was) en in een broekzak nog een 50/1.4.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

                Die blackrapids hebben mij ook al veel geholpen en pijn bespaard, zeker de moeite, ik voel ook niets na een dag D7000, grip en 70-200 2.8 vr2.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                  Hey BDers.

                  Daarom dacht ik eventueel aan een, eventueel goedkopere, systeemcamera zoals de Nikon 1 series, of iets anders in die aard.
                  Ik heb hier 0% verstand van aangezien ik nog nooit met een compact/systeem gewerkt heb + niet de allernieuwste nieuwtjes op de voet volg.

                  De camera zou dan dienen voor 'snapshots' en dus niet voor de perfect uitgewerkte architectuurfoto's, ...
                  Ik had al gekeken naar de Nikon 1 V1/J1 en de Panasonic GX1.
                  Alle hulp is welkom bij mijn keuze!

                  Jens
                  Testaankoop van deze week gaat erover

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

                    Voordeel van een 1 camera kan nog zijn dat je je AFS, HSM lenzen ert ook op kunt gebruiken met adapter en AF.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                      Ik heb inderdaad veel mensen gezien met een SLR à la 1000D met 18-55 of andere kitlens wat dus over een totaal ander budget gaan dan een D90+11-16 of 70-200...
                      Het is ook eerder de last van het gewicht op de schouders (een hele dag)
                      Voor uitstapjes, zet ik op mijn D 200 een oude 24/2.8 ingesteld op 3 meter ,grip eraf, scheeld weer wat in gewicht, reserve batterij in de broekzak.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                        Die blackrapids hebben mij ook al veel geholpen en pijn bespaard, zeker de moeite, ik voel ook niets na een dag D7000, grip en 70-200 2.8 vr2.
                        absoluut, met een blackrapid D700 en 24-70mm dagen door de woestijn getrokken... je voelt amper dat je een camera bij hebt...

                        anders voor snapshots... een Nikon p7100 of een 35mm f1.8 zonder grip op je toestel...

                        in een stad loop ik typisch met een 50mm op m'n D700... (dus een 35mm voor jou)
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

                          Ik heb dus inderdaad rondgelopen met de 35mm 1.8 aangezien de 11-16 toch wel te zwaar was. Dit zou nog wel te doen zijn maar wat ik niet verteld heb is dat de camera dan ook zou dienen voor op festivals (waar binnengeraken met een SLR al zeker no-no is).
                          Ik heb eens zitten kijken naar de Sony NEX-en, any good?

                          Comment


                          • #14
                            Had hetzelfde probleem met het gewicht van de camera en bijhorende lenzen ( Nikon D300 en grip en verschillende glaswerkjes in de tas). Rugzak heel de tijd meezeulen was voor mij de trigger om ook eens een compactere camera aan te schaffen. Het is een Sony nex 5n geworden, na enig marktonderzoek. Heb ik geen seconde spijt van. Dit weekend nog een Sony 18-200mm op de kop kunnen tikken, dus nu helemaal ready to shoot.
                            Als test heb ik ook nog een adapter aangekocht om bij wijze van amusement, de Nikon lenzen te gebruiken op de nex. Voor Macro fotografie is dit best handig ! Tot hier toe dus een zeer tevreden gebruiker !
                            My site : http://www.photografie.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 1 / Systeemcamera?

                              Er zijn wel ook enorm veel mensen dat die nex na een maand beu zijn en teruggrijpen naar hun dslr. Ik ben persoonlijk ook geen fan van die nex'en, maar als je niets om focussnelheid, beeldkwaliteit en iso-prestatie geeft, dan is een lichte nex goed voor u. Die nikon 1's zijn een beetje in dezelfde aard, maar die V1 met handgripje ligt fantastisch in de hand vs nex dat ver van handig is.

                              Comment

                              Working...
                              X