Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera: Olympus, Nikon of Canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera: Olympus, Nikon of Canon?

    Hallo allemaal,

    Kunnen jullie mij helpen? Ik ben op zoek naar een compact digitale camera die ik in mijn jaszak kan stoppen. Hoeft niet de allerkleinste te zijn maar zeker geen reflexformaat. Ik wil een zo groot mogelijk tele bereik, het liefst 10x optische zoom of meer. Ik wil op A3 formaat kunnen afdrukken, dus ik denk aan minimaal 5 mega pixels. De prijs mag niet hoger worden dan 1000 euro, wel minder. Ik heb op internet gezocht en kom dan uit bij camera’s met max 4 mega pixels of minder (Olympus C-770) of camera’s met een aparte telelens (Nikon 5400 of Canon powershot S1 IS). Nu lijkt het mij makkelijker als er al een 10x optische zoom op de camera zit dan wanneer ik met aparte lensjes moet gaan werken. Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten dan alleen het zoom bereik en het aantal pixels? Wat maakt een camera nu goed of uitstekend. Verder wil ik de mogelijkheid hebben om de camera op “automatisch” te zetten en dan toch nog goede foto’s te maken, maar ook om handmatig zaken in te kunnen stellen. Ik ben al bij een fotozaak geweest maar die adviseert eigenlijk alleen maar om een Nikon te nemen en dan maar niet zo groot af te drukken. Vooral omdat de kwaliteit van een Nikon uitstekend zou zijn.
    Ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven.

    Groetjes Yolanda

  • #2
    Welkom bij Belgium Digital.
    Nikon, Canon, Oly... Het zijn allemaal keigoede toestellen.
    Waar je vooral op moet letten is dat een toestel je ligt.
    Ik wou destijds naast m'n grote Oly E-20 ook een kleine handige om overal bij te hebben...
    Mijn keuze viel toen op de Canon Ixus 400. Lekker superklein.
    éénmaal in de winkel, toen ik dat toestel vasthad..., viel het eigenlijk ietsje tegen.
    Het was te klein voor mij. Met m'n grote vingers duwde ik twee knopjes tegelijk in.
    En het lag niet makkelijk in mijn hand, erg onstabiel zelfs.
    Toen de winkelier m'n twijfel zag, liet hij me verschillende andere kleine toestellen zien, Canon, Nikon, Olympus, Fuji, Sony...
    Mijn keuze was toen gevallen op de Canon S45 (nu de S50) Die is iets groter als de Ixus, maar voor mij veel handiger.
    Ik heb hem overal bij... en trek nu bijna meer foto's met dienne kleine als met mijne grote DSLR ...
    Ga naar een winkel en test verschillende toestellen van verschillende merken.
    En laat je door de winkelier niets wijsmaken als zou Nikon alleen maar kwalitatief goed zijn. Sony, Canon, Oly en Fuji zijn even goed.
    Stel een lijstje samen van wat je belangrijk acht. De grootte, zoom, pixels, welk soort geheugen, manuele instellingen, Iso, enz... Want dit is echt voor iedereen verschillend. Wat voor mij prachtig is, is voor jou misschien slecht. En wat ik een bijzaak vind, is voor jou een noodzaak... Hangt ervan af wat je met je toestel wil doen.


    Comment


    • #3
      Originally posted by Y.Huigen
      Hallo allemaal,

      Kunnen jullie mij helpen? Ik ben op zoek naar een compact digitale camera die ik in mijn jaszak kan stoppen. Hoeft niet de allerkleinste te zijn maar zeker geen reflexformaat. Ik wil een zo groot mogelijk tele bereik, het liefst 10x optische zoom of meer. Ik wil op A3 formaat kunnen afdrukken, dus ik denk aan minimaal 5 mega pixels. De prijs mag niet hoger worden dan 1000 euro, wel minder. Ik heb op internet gezocht en kom dan uit bij camera’s met max 4 mega pixels of minder (Olympus C-770) of camera’s met een aparte telelens (Nikon 5400 of Canon powershot S1 IS). Nu lijkt het mij makkelijker als er al een 10x optische zoom op de camera zit dan wanneer ik met aparte lensjes moet gaan werken. Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten dan alleen het zoom bereik en het aantal pixels? Wat maakt een camera nu goed of uitstekend. Verder wil ik de mogelijkheid hebben om de camera op “automatisch” te zetten en dan toch nog goede foto’s te maken, maar ook om handmatig zaken in te kunnen stellen. Ik ben al bij een fotozaak geweest maar die adviseert eigenlijk alleen maar om een Nikon te nemen en dan maar niet zo groot af te drukken. Vooral omdat de kwaliteit van een Nikon uitstekend zou zijn.
      Ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven.

      Groetjes Yolanda

      Yolanda, ik gebruik hiervoor Casio Exilim P600. 6 megapixel, 4 x zoom. Die kan in broekzak, groter wordt zeuren.
      Succes
      John

      Comment


      • #4
        Originally posted by mic
        Ik heb hem overal bij... en trek nu bijna meer foto's met dienne kleine als met mijne grote DSLR ...
        Hallo Mic

        Omdat ik overweeg van naar Reflex over te stappen en mijn compacte weg wil doen, heb ik veel interesse in de reden waarom je meer trekt met dien 'kleine'

        Is het omdat je te veel lenzen met klein bereik hebt? Of gewoon omdat het een grote body + lens is?

        Mijn zal ook als vakantietoestel dienst moeten doen .. en ben nog steeds niet overtuigd naar het gemak van een DSLR op vakantie

        Groet

        Comment


        • #5
          Mic heeft een E-20, en die heeft een vaste lens (heeft dus geen batterij lenzen ).

          Soms is het gewoon leuker om met een compactje rond te lopen, zeker als je candids wil maken. Een DSLR met zo'n knoert van een lens valt serieus op, en dan heb je niet zo veel mogelijkheden meer voor candids...

          Veel hangt af van hoe graag je fotografeert. Ik heb er geen problemen mee om een godganse dag met mijn fototas op mijn rug te lopen, en met m'n cam op m'n buik. En ik trek me niets aan van de blikken van mensen!... Maar het is niet gemakkelijk met 2 (bijna 3) kleine kinderen, en zeker niet als je een fetuurke moet duwen, maar dat neem ik erbij (of ik neem vrienden mee om te helpen duwen ).

          Als je teveel twijfelt, blijf dan bij een compact. Anders zit je met een duur ding opgescheept wat je veel te weinig gebruikt..
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            idd dat is het... Het is gewoon omdat ik die kleine Canon altijd in mijn vestzak heb steken, dat ik er meer foto's mee maak...
            Die grote Oly neem je alleen mee als je echt op fotoshoot gaat.
            Dat is echt groot, plus komt daarbij een tas met batterijen, voorzetlensjes, macro, Metz flitser, enz...
            Maar natuurlijk heb je meer mogelijkheden met een Dslr als met m'n kleine...
            Het is gewoon zo dat ik die kleine overal bij de hand heb, zelfs nu ligt hij hier langs m'n toetsenbord... en als ik snel effe iets op dit forum wil laten zien, pak ik hem vast en hupsakee het staat op 't net. Daarentegen moet ik rechtstaan, naar de kast lopen mijn fototas pakken en opendoen, het lensdopje van de Oly afhalen, opstarten, flits erop zetten... en dan pas kan ik met Oly een foto maken.
            Zo'n kleine digicam is handig voor point and shoot... Huis, tuin en keukengebruik, voor snel effe iets vastleggen en overal bijhebben.
            En de grote Oly is voor 't zware werk en shootings.

            Maar, Hikerboy om je kleine weg te doen voor een Dslr??? ik zou hem houden en er een grote bijkopen. Neem van mij aan, die grote ga je niet altijd overal bijhebben.. die kleine wel, zeker op vakantietochten.

            Maar dat is natuurlijk mijn mening. Ik ben verslaafd aan foto's nemen. Ik zal nooit weggaan zonder m'n fototoestel... ik zal nog eerder m'n GSM thuis vergeten dan mijne digicam.

            Comment


            • #7
              Heb je de Panasonic Lumix DMC-FZ10 misschien overwogen??? 12x optische zoom (35-420mm 35mm equivalent), 4 megapixel, leica (!) objectief, IS (!!!) wat zeeeeer handig is bij 12x zoom, goede beoordelingen en verhalen gehoord over deze cam, en de prijs ligt volgens mij rond de 6 a 700 euro als ik mij niet vergis....Is het overwegen zeker waard zeker gezien je criteria...

              succes

              p.s. http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz10.html

              Comment


              • #8
                Originally posted by Raymundo
                Heb je de Panasonic Lumix DMC-FZ10 misschien overwogen??? 12x optische zoom (35-420mm 35mm equivalent), 4 megapixel, leica (!) objectief, IS (!!!) wat zeeeeer handig is bij 12x zoom, goede beoordelingen en verhalen gehoord over deze cam, en de prijs ligt volgens mij rond de 6 a 700 euro als ik mij niet vergis....Is het overwegen zeker waard zeker gezien je criteria...

                succes

                p.s. http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz10.html
                Inderdaad een compact toestelletje............

                Comment


                • #9


                  Juist, is zelfs maar een beetje groter dan een G5
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Compact toestelletje!? Hij valt wel degelijk onder de prosumers en heeft hele aardige specs! Ikzelf heb trouwens een G5 waar ik erg tevreden over ben...

                    greetz

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb me nu een D70 gekocht, maar mijn Canon Ixus 400 doe ik nooit weg, en die gaat overal mee. Een echte aanrader.

                      Comment


                      • #12
                        Dank voor alle goede adviezen, het wordt steeds moeilijker. Die Panasonic Lumix DMC-FZ10 lijkt me inderdaad een heel goed toestel dat aan mijn verwachten voldoet wat lens en telemogelijkheden betreft. Vooral ook de stabilisator spreekt me erg aan. Alleen het gewicht en de omvang lijkt me een probleem. Ik zal in de winkel moeten kijken hoe het in werkelijkheid aanvoelt. Is het aantal pixels (4m) genoeg om foto's op A3 formaat af te drukken?
                        Ik maak heel graag telefoto's van natuur en mensen. Het lieft als de mensen niet weten dat ze gefotografeerd worden. Ik heb nu een APS reflexcamera van Nikon. Prima apparaat, maar met fotorolletjes en groot en zwaar. Daarnaast heb ik een kleine camara ook APS, de Olympus zoom 75. Die gebruik ik eigenlijk altijd, de Nikon ligt voornamelijk in de kast.
                        Meer advies is altijd welkom, want ik ben er nog lang niet uit.
                        Groet Yolanda

                        Comment


                        • #13
                          ik ga voor de olympus c765

                          zo goed als gelijk aan de c770


                          mooi, compackt, super lens, 10x zoom,super fotos
                          FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                          Canon EOS600d

                          Comment


                          • #14
                            Als je graag onopvallend foto's wil trekken, is de nieuwe Canon PS S1 ook te overwegen gezien het een kantelbaar Lcd-schermpje heeft. Wel 3.2 Mp.

                            De Panasonic FZ10 is kwalitatief zeker een betere koop, maar zijn formaat (bijna de grootte van een reflex) bevalt je dan misschien minder.

                            Als compactheid en 4Mp je belangrijkste criteria zijn, zul je je tot het Olympus-gamma moeten wenden. Mogelijk ook de Minolta Z2 maar die lijkt me iets minder compact gezien zijn speciale vorm.


                            Comment


                            • #15
                              Het is gelukt, de keuze is gemaakt. Ik heb een Canon Powershot S1 IS aangeschaft. Voornaamste reden is de 10 x optische zoom en de stabilisator. Tot nu toe zo'n 200 foto's gemaakt met gebruik van de telemogelijkheden op automatische instelling. Ik ben erg tevreden over het gemak van fotograferen en de kwaliteit van de foto's. Jammer van die 3,2 pixels maar met een beetje hulp van Photoshop is er misschien nog wel een afdruk op A3 formaat te maken. Zo vaak komt dat nu ook weer niet voor.
                              Dank voor de adviezen en groetjes Yolanda

                              Comment

                              Working...
                              X