Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infrarood filter is erg paars

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Infrarood filter is erg paars

    Ik heb een Infrarood filter R72 van het merk Hoya, maar als ik daar foto's mee maak met mijn G3 dan worden de foto's allemaal paars.
    Zie voorbeeld:

    Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb op automatisch geprobeerd en in de nachtstand, maar niets helpt.

    Groetjes van Jane
    Canon 450D + EFS 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS + 420EX + Canon G3

  • #2
    Ik zie je foto momenteel niet, maar paars is toch de typische kleur van een R72 foto, of niet? Zet eventueel je toestel in zwartwit modus voor een ander effect, alhoewel kleur eigenlijk mooier is als je het mij vraagt. Als je echt donker en roodachtig wil, moet je een ander type filter gebruiken dat minder zichtbaar licht doorlaat. Ik ben de exacte cijfertjes even kwijt, maar op het net vind je wel wat info over infraroodfotografie en de verschillende filters daarvoor.

    EDIT: ik zie de foto nu, en die is wel heel erg paars. Witbalans instellen, zal al een stuk beter resultaat geven, vermoed ik, maar er zit toch maar weinig nuance in het paars. Mogelijks werkt het filter niet zo goed samen met deze camera. Zoals Sonyke al zei: experimenteren tot je iets vindt dat goed is.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      De R72 van Hoya is nu niet direct een aangewezen filter voor elke digitale camera. Ik zit nu niet op mijn normale PC en kan je dus nu geen links geven uit mijn favorieten. Niet iedere goede IR-filter is geschikt voor iedere camera en ik kan je dus ook mijn IR-filter een B+W voor u niet aanraden, die is wel goed op de Sony en waarschijnlijk niet voor uw camera. Het heeft ook te maken met de laagbandfilter...
      Probeer ervaringen van andere gebruikers die een zelfde toestel als het uwe hebben te weten te komen. Anders zal het niet anders kunnen dan experimenteren met verschillende filters.....
      Op het net zal je wel informatie vinden. Zelf gebruik ik daarbij ook nog een ND-filter

      Comment


      • #4
        Ik heb het filter bij Lensmate gekocht, misschien moet ik eens vragen hoe ze deze foto gemaakt hebben:

        Sonyke: welk ND filter gebruik je erbij? Die verkopen ze ook bij Lensmate namelijk. Is er misschien een andere G3/G5 fotograaf bezig met IR fotografie en kan me daarbij helpen?
        Ik zal eens proberen in de zwart-wit mode, het is nu toch mooi weer kan ik het even proberen.

        Groetjes van Jane
        Canon 450D + EFS 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS + 420EX + Canon G3

        Comment


        • #5
          De B+W 093 IR. Maar ik fotografeer in nightshotmode (filter klapt dan weg) met de Sony. Bij te veel licht gebruik ik dan nog een ND-filter van B+W naargelang de hoeveelheid licht. De nightshotmode geeft me een relatief korte sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen in bv de bladeren van de bomen.
          Een paar IR-foto's staan in mijn album, zie hieronder.

          Comment


          • #6
            Waarom zou je een Neutral Density Filter gebruiken bij infra-rood fotografie? Als je die nodig hebt, dan is dat waarschijnlijk een teken dat je een IR filter hebt gekozen die nog erg veel 'zichtbaar' licht doorlaat... En snijdt je ND filter ook niet te ver mee in het infra-roodgebied?

            Comment


            • #7
              Dat de foto zo paars is, heeft te maken met de witbalans: die moet je handmatig instellen aan de hand van een wit blad, mét de filter op de camera uiteraard.
              Ik heb overigens diezelfde Hoya R72 op m'n G3 maar ik moet zeggen dat de resultaten me wat tegenvallen (maar ik heb ook nog niet al te veel geëxperimenteerd); de G1 en G2 zijn daar veel beter voor geschikt.
              EOS 80D

              Comment


              • #8
                Originally posted by bisebaer
                Dat de foto zo paars is, heeft te maken met de witbalans: die moet je handmatig instellen aan de hand van een wit blad, mét de filter op de camera uiteraard.
                Ik heb overigens diezelfde Hoya R72 op m'n G3 maar ik moet zeggen dat de resultaten me wat tegenvallen (maar ik heb ook nog niet al te veel geëxperimenteerd); de G1 en G2 zijn daar veel beter voor geschikt.
                De fabrikanten van ccd's en camera's bestrijden voor cameratoepassingen tot op zekere hoogte de gevoeligheid voor infrarood. Het zal dus steeds moeilijker worden om met recentere 'gewone' camera's korte sluitertijden in het nearly infra red gebied te halen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Koen_vervoort
                  De fabrikanten van ccd's en camera's bestrijden voor cameratoepassingen tot op zekere hoogte de gevoeligheid voor infrarood. Het zal dus steeds moeilijker worden om met recentere 'gewone' camera's korte sluitertijden in het nearly infra red gebied te halen.
                  Bij een SLR is het zelfs lens-afhankelijk. Althans, dat lees ik toch op DPReview - ik ben er nog niet toe gekomen om het zelf te proberen. Ik zou het namelijk met de 17-40 willen doen, maar je weet wat een 77mm (near)IR-filter kost...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Ga een kijken op http://www.naturfotograf.com/index2.html
                    Daar is er veel info te vinden over IR en UV fotografie met digitaal.
                    (enkel engels)

                    Comment


                    • #11
                      G.I.Jane,
                      Toch mooie voorbeelden vind ik zelf, en vooral, beelden zijn opgenomen met de G3.
                      Met een B+W 093.
                      http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/570/display/611791
                      En nog eentje met de Hoya IR72.
                      Lees zeker de uitleg van deze personen - zeer interessant !
                      http://www.fotocommunity.de/pc/pc/channel/6/extra/new/display/1175205
                      Groetjes, fredje

                      Comment


                      • #12
                        Is dit niet goed dan?

                        Sorry dat ik je foto nam, maar als je deze omzet in PS nar zwart-wit en dat contrast wat aanpast heb je toch een mooie IR foto?

                        Meeste IR foto's hebben nog een verkleuring die je achteraf moet aanpassen...

                        Nikon D300 & een beetje glas...
                        Iets kleiners als carry everywhere

                        Comment


                        • #13
                          Iedereen bedankt voor zijn antwoord. Ik heb op meerdere websites gekeken en ook de witbalans afgesteld met het filter ervoor en nu is het mij gelukt om IR foto's te maken! Ik heb zelfs eentje ingestuurd voor de Challenge. Geen paarse foto's meer en als ik een polarisatie of skylight filter er ook nog voor deed dan werd het alleen maar beter (uiteraard wel de witbalans veranderd). Hierbij een voorbeeld:



                          Groetjes van G.I. Jane
                          Canon 450D + EFS 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS + 420EX + Canon G3

                          Comment

                          Working...
                          X