Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Colorful powerplant

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Colorful powerplant

    Deze keer geen waterval maar iets anders typisch voor Ijsland:

    een geothermische krachtcentrale.

    Dit is een kleinere centrale rond het Myvatn meer...
    Ik vond de kleuren en de wolkjes hier wel mooi...

    Laat maar horen!



    Update: wat minder verzadigd





    Origineel:



    Last edited by Cytochrome; 30 juni 2012, 09:52.
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Colorful powerplant

    Kleurtjes zijn zeker heel mooi, vooral het prachtige blauw van het water.
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

    Comment


    • #3
      Re: Colorful powerplant

      Voor mij mogen de kleuren iets minder hevig, het blauw van het water is idd van een heel speciale soort, maar dit is té.

      Topic OFF

      A propos (ik kan het weer niet laten) : in de oranje berg, juist achter de stoomwolk bevinden zich de putjes waar de plaatselijke bevolking hun fameuze "hverabraud" maakt. Hverabraud betekent "vuurbrood", het zit in oude melkbrikken verpakt en blijft voor 24 uur in de grond.
      Ik ben een aantal keren gevraagd om te gaan spreken over IJsland (+ foto's en heel de reutemeteut) en ik heb telkens voor in de pauze hverabraud meegebracht. Ongelofelijk succes, de laatste keer zat er een bakker in de zaal en die kon er niet over zwijgen. Heeft gezaaaaaaagd tot ik het recept gaf . Als bakkerszoon kon ik niet weigeren
      Nu heb ik hier in de tuin wel geen vulkaantje maar het kan zeer goed worden nagemaakt in een gewone oven. Voor wie eens zijn foto's wil tonen met iets typisch IJslands erbij.

      Er is daar nog zoiets maar dat heb ik nooit gezien of geproefd en ze willen me het recept niet geven : eieren die maanden onder het lavagruis blijven tot de dooier groen ziet.
      Ik denk dat ze bang zijn dat ik mezelf ga vergiftigen
      Wie interesse heeft PM't me maar

      Topic ON

      Myvatn is een paradijs voor fotografen, des te verwonderlijker is dat er een aantal prachtige locaties zijn die totaal ongekend zijn en waar omzeggens geen foto's van bestaan, toch niet op het internet.

      Comment


      • #4
        Re: Colorful powerplant

        Heel mooi maar is dat blauw van het water écht zo hevig? (ben er natuurlijk niet geweest en ik ben altijd verbaasd met welke verrassingen de natuur me weer kan verwonderen)
        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: Colorful powerplant

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Voor mij mogen de kleuren iets minder hevig, het blauw van het water is idd van een heel speciale soort, maar dit is té.
          Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
          Heel mooi maar is dat blauw van het water écht zo hevig? (ben er natuurlijk niet geweest en ik ben altijd verbaasd met welke verrassingen de natuur me weer kan verwonderen)
          Bedankt voor de comments!
          Het is inderdaad wel een speciaal blauw in dat meertje, zoals Paul al aanhaalde (en die kent Ijsland vanbuiten ). Ik heb uiteraard de RAW file iets verzadigd in kleur, maar ik heb eigenlijk niks speciaals gedaan met het water...Ik heb de foto in zijn geheel wel iets meer verzadigd dan ik normaal doe omdat de kleuren hier een groot deel van de foto maken...
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: Colorful powerplant

            mooi die kleuren
            eos 600 d
            lens 18-135 canon 10-22canon

            Comment


            • #7
              Re: Colorful powerplant

              Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
              Bedankt voor de comments!
              Het is inderdaad wel een speciaal blauw in dat meertje, zoals Paul al aanhaalde (en die kent Ijsland vanbuiten ).
              Bekijk het anders, Matthias.
              Met de stommiteiten die ik al heb begaan in IJsland kan ik een boek volschrijven.
              Eén ervan was : proberen zwemmen in deze lagune, ondanks de verbodstekens.
              Niet verstandig.

              Maar echt wel een soort blauw dat je niet voor mogelijk acht.

              Comment


              • #8
                Re: Colorful powerplant

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Bekijk het anders, Matthias.
                Met de stommiteiten die ik al heb begaan in IJsland kan ik een boek volschrijven.
                Eén ervan was : proberen zwemmen in deze lagune, ondanks de verbodstekens.
                Niet verstandig.

                Maar echt wel een soort blauw dat je niet voor mogelijk acht.
                Loool paul
                Er staan inderdaad genoeg bordjes nogtans eh ;-)
                Nu ik vraag me wel af wat het probleem is met dat water? Te warm? Teveel zwavel? (want dat meer stinkt voor 1000 rotte eieren
                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Colorful powerplant

                  Wow, die powerplant lijkt wel een plantje

                  Felle kleurtjes, ook al lijken ze toch iets té om er echt uit te zien.
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Colorful powerplant

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                    Loool paul
                    Er staan inderdaad genoeg bordjes nogtans eh ;-)
                    Nu ik vraag me wel af wat het probleem is met dat water? Te warm? Teveel zwavel? (want dat meer stinkt voor 1000 rotte eieren
                    Niet de temperatuur. Op het schiereiland Reykjanes ligt een gelijkaardige lagune maar die is koud. De reden ligt bij de grote hoeveelheid mineralen in het water. De stoom uit de boorputten kan niet rechtstreeks worden gebruikt om de turbines aan te blazen, daarvoor is hij chemisch te reactief. Ze werken met warmtewisselaars, dit water komt dus van heel diep. In de buurt van de kust hebben ze erg veel silicaten, hier niet. Dat is de reden waarom de bodem van de Blue Lagoon bestaat uit dat witte slib (dat ze verkopen) en de Green Lagoon (hier aan de andere kant van de straat) niet. Daar is er grof zwart zand. In Reykjanes ligt het slib in dikke lagen aangekoekt.

                    Voor zover ik weet is dit de eerste geothermische centrale op IJsland en wellicht ter wereld. Ze hebben enorm veel problemen gehad met de mineralen in het water maar blijkbaar is dat nu opgelost, ze hebben een heleboel expertise in IJsland. Maar toch, een eind verderop tussen de Krafla centrale en de Viti-krater hebben ze ooit de fout gemaakt om te boren tot in het magma. De boel is ontploft en er zijn stukken teruggevonden 2 km verderop (gelukkig was iedereen al naar huis) Deze "prestatie" doet nog de ronde als "själv skapad viti" lees "zelf geschapen hel"

                    Betreft de geur : dat is H2S en is inherent aan vulkanische activiteit. Je zal gemerkt hebben dat alle warm water (douches, afwaswater, ...) op IJsland deze geur heeft. Warm en koud water (om mee te koken) zijn 2 gescheiden circuits in ieder huis, de oorsprong is volledig anders. Het warme water smaakt afschuwelijk. De meeste zwembaden werken dan ook met warmtewisselaars in de bodem.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Colorful powerplant

                      @ Paul: idd: een douche nemen in Myvatn is iets dat je bijblijft omv de geur... Bedankt voor je uitleg alvast. Ik was van plan om voor mezelf een fotoalbum te maken van onze reis naar Ijsland en was nog op zoek naar wat randinfo. Met jouw comments komt dat laatste ook zeker in orde Merci voor de info!

                      @PaulM, Danny en Parrotman: Bij deze ook een update geplaatst die wat minder verzadigd is...
                      facebook

                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Colorful powerplant

                        Merci ! I like !
                        Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                        ...@PaulM, Danny en Parrotman: Bij deze ook een update geplaatst die wat minder verzadigd is...
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Re: Colorful powerplant

                          Zo is het écht.

                          Comment

                          Working...
                          X