Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

handelsbanken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • handelsbanken

    Nog 1 uit Oslo, nieuw modern plein in de stad, grappig hier is dat niet alles recht staat.
    Ben maar een halve dag in Oslo geweest, maar denk dat je voor architectuur gerust wat langer hier kunt vertoeven.

    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

  • #2
    Re: handelsbanken

    Mooie opname, lijkt me een super locatie. Ga eens een city-tripje plannen denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: handelsbanken

      De hoogte van de gebouwen trekken je ogen in de foto naar boven, waardoor de kijker geen aandacht meer heeft voor het pleintje dat je zo prominent in beeld gebracht hebt. Dan kan je je afvragen of zoveel stenen op de voorgrond wel iets bijdragen tot de foto.

      Comment


      • #4
        Re: handelsbanken

        Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
        De hoogte van de gebouwen trekken je ogen in de foto naar boven, waardoor de kijker geen aandacht meer heeft voor het pleintje dat je zo prominent in beeld gebracht hebt. Dan kan je je afvragen of zoveel stenen op de voorgrond wel iets bijdragen tot de foto.
        Fundamenteel verkeerd, de indruk van grootsheid komt er pas in relatie tot de omgeving. Dit werd hier goed benut.

        Comment


        • #5
          Re: handelsbanken

          indruk van grootsheid
          Ik vind die indruk van grootsheid teniet gedaan worden door de gebouwen op een onaangename plaats 'af te knippen'. 't Is een beetje mossel noch vis, de helft grond de helft gebouw; geen enkel gebouw staat er als geheel interessant op. De som der delen enzo.

          De foto scoort m.i. beter als sociaal document dan als architectuurfotografie.

          Comment


          • #6
            Re: handelsbanken

            Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
            De hoogte van de gebouwen trekken je ogen in de foto naar boven, waardoor de kijker geen aandacht meer heeft voor het pleintje dat je zo prominent in beeld gebracht hebt. Dan kan je je afvragen of zoveel stenen op de voorgrond wel iets bijdragen tot de foto.
            Iets dat prominent in beeld is heeft/krijgt toch altijd aandacht, of niet?
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: handelsbanken

              Mind-boggling en zelfs een tikje paradoxaal, ik begrijp het. Maar de goede verstaander (of hij die wil) begrijpt meteen dat het mijn mening is dat de fotograaf erg veel nadruk heeft willen leggen op de voorgrond, terwijl de blik van de kijker, of althans van mij, eerder naar de gebouwen gericht is. De voorgrond verliest hierdoor wat waarde. De gebouwen vind ik iets te laag 'afgesneden', waardoor de foto geen sterk architecturaal aandachtspunt heeft. De voorgrond had kunnen werken als de gebouwen er meer in hun volledigheid hadden opgestaan.

              De TS heeft bewezen dat hij betere architectuurfoto's uit zijn mouw kan schudden, deze vind ik persoonlijk minder.

              Comment


              • #8
                Re: handelsbanken

                Mooie kleuren, goede scherpte. Opnieuw een stijl die me persoonlijk wel ligt. Verder begrijp ik wel de disccussie hierboven, betreffende de cadrage: de hoofdlijnen zitten nogal centraal en in samenwerking met de verdeling van de drukke tov de rustige vlakken verdwijnt de aandacht automatisch over het plein, door de centrale doorgang, tussen de gebouwen door. Het heeft wel iets leuks: alsof je vantussen de drukke gebouwen probeert weg te vluchten... Anderzijds zou ik, bij zoïets, toch wel een opwaartse shift of vergelijkbare camerapositie aanraden. De floue kaderrand is niet mijn ding.

                Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                Iets dat prominent in beeld is heeft/krijgt toch altijd aandacht, of niet?
                Nee, niet per se.

                Cheerio,
                F.
                Last edited by Fibonacci; 30 juni 2012, 10:00.

                Comment


                • #9
                  Re: handelsbanken

                  Bedankt voor alle reacties.

                  Erg leuke discussie ontstaan.
                  Over deze foto heb ik om eerlijk te zijn niet heel veel nagedacht. Gewoon simpel door de zoeker gekeken tot ik een aangename compo had, en achteraf heb ik nog wat stenen weggecropped.
                  Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                  MIJN WEBSITE

                  Comment

                  Working...
                  X