Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inspiratie !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • inspiratie !

    binnenkort moet ik een aantal eigenaren van verschillende kledingwinkels op de foto zetten. Ik wil dit op een originele manier doen; een origineel portret met de herkenbaarheid dat het om een kledingwinkel gaat.

    Het zijn een aantal winkels die achtereenvolgens belopen moeten worden. Mobiliteit is daarom van belang. Winkels zijn over het algemeen niet heel erg super verlicht. Ik ben daarom van plan om te gaan werken met een wireless Speedlight flitster op een lampstatief en flitsen door een witte paraplu.

    1) iemand ideeen voor inspiratie ?
    2) iemand tips voor materiaal en/of settings?

    Alles welkom.
    bedankt!

  • #2
    Re: inspiratie !

    Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
    Winkels zijn over het algemeen niet heel erg super verlicht. Ik ben daarom van plan om te gaan werken met een wireless Speedlight flitster op een lampstatief en flitsen door een witte paraplu.

    1) iemand ideeen voor inspiratie ?
    2) iemand tips voor materiaal en/of settings?
    heb je dit nog nooit gedaan? misschien eerst een workshop volgen?

    je "settings" worden bepaald door je gewenste outcome, de richting van je licht, de aard van je licht, en dit allemaal in relatie tot... de sluitertijd, het diafragma, kracht van de lichtbron, aanwezige continu licht, de omgekeerde kwadraadswet...

    materiaal heb je al gekozen... lichtstatief, witte paraplu en flits... ik zou er nog een draadloze zender ontvanger bij doen, bv. een RF602
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: inspiratie !

      Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
      1) iemand ideeen voor inspiratie ?
      2) iemand tips voor materiaal en/of settings?
      Denk niet té veel aan de technische kant van de kwestie, fashion kan wel iets hebben op dat vlak; ondanks dit misschien iets meer portret is. Drama kan in zo'n gevallen zeer goed werken en een uitgebalanceerde belichting is dan ook niet aan de orde. Keep it simple, want dan neem je betere foto's; zeker in den beginne (en vooral als je mobiel moet zijn). Gebruik wel ongeveer dezelfde stijl van belichting, of tenminste contrast en kleur in de hele serie. Laat je reeks kenmerken met eenzelfde element maar toch steeds verschillend: bvb elke eigenaar doet iets met een kledingrack uit hun winkel. Spreek en communiceer en spreek dan terug af met je onderwerp om de ene te schieten terwijl hij iets aanheeft dat in een rack hangt dat in zijn vitrine staat, de volgende zit met zijn volgehangen rack in een weiland tussen geiten omdat zijn kledij van geitewol wordt gemaakt, of over een andere boeg rijdt er ene met zijn rack van een steile helling omdat die eigenaar dan weer een felle gast is,.... Maak creatief iets wat samenhangt en dat is veel belangrijker dan de technische kwestie. Allé ja, maak dan toch dat ze scherp zijn en enigszinds belicht

      Veel succes,
      F.

      Comment


      • #4
        Re: inspiratie !

        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
        Denk niet té veel aan de technische kant van de kwestie, fashion kan wel iets hebben op dat vlak; ondanks dit misschien iets meer portret is. Drama kan in zo'n gevallen zeer goed werken en een uitgebalanceerde belichting is dan ook niet aan de orde. Keep it simple, want dan neem je betere foto's; zeker in den beginne (en vooral als je mobiel moet zijn). Gebruik wel ongeveer dezelfde stijl van belichting, of tenminste contrast en kleur in de hele serie. Laat je reeks kenmerken met eenzelfde element maar toch steeds verschillend: bvb elke eigenaar doet iets met een kledingrack uit hun winkel. Spreek en communiceer en spreek dan terug af met je onderwerp om de ene te schieten terwijl hij iets aanheeft dat in een rack hangt dat in zijn vitrine staat, de volgende zit met zijn volgehangen rack in een weiland tussen geiten omdat zijn kledij van geitewol wordt gemaakt, of over een andere boeg rijdt er ene met zijn rack van een steile helling omdat die eigenaar dan weer een felle gast is,.... Maak creatief iets wat samenhangt en dat is veel belangrijker dan de technische kwestie. Allé ja, maak dan toch dat ze scherp zijn en enigszinds belicht

        Veel succes,
        F.
        Kijk! Dit soort tips, daar hebben we wat aan. Heel goed. Vind het idee van 'een lijn' in de foto's een hele bruikbare. Twijfel nu of ik daadwerkelijk iets met flitsen ga doen, of dat ik ga kiezen voor mijn 50mm 1.8. Door deze lens standaard te gaan gebruiken komt er ook een vorm van 'lijn' in de foto's

        Comment


        • #5
          Re: inspiratie !

          Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
          Twijfel nu of ik daadwerkelijk iets met flitsen ga doen, of dat ik ga kiezen voor mijn 50mm 1.8. Door deze lens standaard te gaan gebruiken komt er ook een vorm van 'lijn' in de foto's
          en in welk opzicht denk jij dan dat die 'lijn' van je 50mm duidelijk gaat zijn voor een leek???????? die kijkt naar een foto, de techniciteit weet die geen bal van dus die ziet een goede of slechte foto.

          en ga je toekomen met 1.8?
          1: je hebt een heel beperkte scherptediepte
          2: dan nog de softness van die lens als het gaat om canon
          3: om geen bewegingsonscherpte te krijgen zit je sluiter rond 1/100ste wat niet echt veel omgevingslicht toelaat, zeker niet binnen in winkels soms, tenzij je een hele stabiele hand hebt; ja je kan een statief gebruiken maar kan je 'model' lang genoeg stilstaan?
          4: je kan de iso opdrijven op je sluitertijd idd onder controle te behouden, maar met ruis als gevolg en in slecht verlichte winkels, zal die serieus opvallen.


          als ik jou was, zou ik toch wel heel goed beginnen nadenken. vooral over hoe wil ik mijn beeld, de winkels bezoeken om na te gaan welk licht aanwezig is, hoe de inrichting is, inspiratie opdoen van ideeën over wat je kan gaan doen en waar je dan qua licht rekening moet houden.

          we kunnen je tips geven omtrent dit of dat kan je proberen om iets speciaal te bekomen
          maar wil en kan de eigenaar van de winkel die tijd erin steken dat jij voor ogen hebt? vermoedelijk niet.
          ben je technisch capabel & beschik je over het materiaal met de nodige capaciteiten om te kunnen werken met enkel aanwezig licht en het resultaat bekomen dat jij wilt en waar je klant mee tevreden is?

          persoonlijk denk ik dat je op bepaalde vlakken ondoordacht te werk gaat.

          dus inspecteer je locaties voor licht en inspiratie.
          ga een workshop strobisme volgen zoals d_oracle aanhaalt want ik vermoed dat die je ook wel kan helpen om niet te zeggen dat dit bijna een noodzaak lijkt
          ik heb uit die workshop van d_oracle veel kennis gehaald en vooral inzicht / leren kijken & licht analyseren. dit zodanig dat je op voorhand al ongeveer kan inschatten welke instellingen je nodig gaat hebben, al dan niet als strobist.

          het is een hele boterham dat je van mij te lezen krijgt en het zijn mss soms harde woorden maar ze zijn alleen maar bedoeld om je te helpen en te doen inzien dat je soms niet anders kan dan licht 'toevoegen'. ooit ook een andere fotograaf zo geholpen met een dergelijke opdracht min of meer en die heeft ook moeten inzien en toegeven dat het niet anders kon om degelijke resultaten af te leveren, terwijl hij ook een voorstander is van zoveel mogelijk natuurlijk / aanwezig licht te gebruiken.
          zoek zo maar eens op charlemagne en zijn topics want hij heeft ook zoals jij enige tijd (makkellijk een jaar dacht ik) geleden een sterk lijkende vraag als de jouwe gesteld
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: inspiratie !

            Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
            Kijk! Dit soort tips, daar hebben we wat aan. Heel goed. Vind het idee van 'een lijn' in de foto's een hele bruikbare. Twijfel nu of ik daadwerkelijk iets met flitsen ga doen, of dat ik ga kiezen voor mijn 50mm 1.8. Door deze lens standaard te gaan gebruiken komt er ook een vorm van 'lijn' in de foto's
            Je moet starten met dromen!
            aller belangrijkste 1e vraag die je je moet stellen is: welke outcome wil ik? Hoe moet het er uit zien? Visualiseer dit!

            Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
            Ik wil dit op een originele manier doen; een origineel portret met de herkenbaarheid dat het om een kledingwinkel gaat.
            als je iets origineels wilt, dan moet dit waarschijnlijk door jou bedacht worden... Inspiratie zat... veel te veel... Fibonacci noemt er enkele op... daarom kan je inderdaad werken met een lijn... een rode draad... niet zo zeer voor je klanten, maar vooral voor jou, om het jezelf makkelijker te maken en dit als kapstok te gebruiken om je ideeen aan op te hangen.

            dan ga je plannen
            de tweede vraag zal dan zijn ""hoe doe ik dat?"
            alle elementen in kaart brengen... wat heb je nodig, wanneer, wat kost het...

            Tenslotte ga je je plan ctitisch analyseren
            "waarom wil ik het zo doen?", "Kan ik dat, met m'n huidige materiaal? met m'n huidige kennis/ervaring?" "binnen het huidige budget?" "binnen de opgelegde tijd?"

            hier ga je al vaststellen dat je 80% van je ideëen kan weggooien

            en dus ga je opnieuw gaan dromen, plannen, critisch zijn... en je doet zoveel itteraties tot je een werkbaar resultaat hebt.

            zie walt disney
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: inspiratie !

              Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
              Twijfel nu of ik daadwerkelijk iets met flitsen ga doen, of dat ik ga kiezen voor mijn 50mm 1.8. Door deze lens standaard te gaan gebruiken komt er ook een vorm van 'lijn' in de foto's
              Allé, aangezien je mijn eerste comment wist te appreciëren, krijg je nog wat
              Om het gevoel van een serie te benadrukken kan je inderdaad dezelfde mm's en f-stop hergebruiken. Als je er toch wat omgeving op wilt (handelaars+aktiviteit) zou ik dan misschien iets breder gaan (ca 35mm) en meer DOF gebruiken om die omgeving scherp in beeld te brengen (ik denk aan f8). En dan hoef je ook geen prime te gebruiken want zowat alle "goedkope" zooms zijn retescherp op f8 tot f11. Sleur je ISO gemakshalve maar wat de hoogte in, een beetje noise kan bijlange geen kwaad, zeker als het resultaat niet op 100% grootte zal worden afgedrukt. Maar je zal wellicht nog licht moeten bijsteken. Zodus gebruik je een (of misschien meerdere) speedlights (in indirecte belichting of plu, of door een bloes die je ter plekke vindt, go with the flow). Hou er rekening mee dat veel kledingwinkels meestal een koud (type daglicht) omgevingslicht gebruiken. Misschien een lichtwarm gelleke meenemen. Indien je niet vertrouwd bent met een manueel geconfigureerde setup, gebruik dan de (semi-) automatische: A-modus, speedlights in TTL. Als 't om de knikkers gaat heb je beter een P-shot dan geen shot. Probeer voor je naverwerking photoshop wat onder de knie te krijgen om een minimum bij te werken: wegvegen van sprinklers, brandblussers, fluo promo panelen, nooduitgangbordjes, allerhande toestanden die in feit overbodig zijn en teveel drukte brengen. Maar last but certainly not least: denk er vooral aan dat het brede publiek, wat zich niet met fotografie bezig houdt, véééél liever een leuke foto ziet dan een technisch perfect uitgewerkte. Anderzijds kan er uiteraard niks tippen aan een leuke én technisch perfecte shot Maar laat je onderwerpen dus wat geks doen door ze aan te steken met je enthousiasme!

              En als je de tijd vindt, volg misschien eens een workshop...

              Veel succes,
              F.
              Last edited by Fibonacci; 30 juni 2012, 12:09.

              Comment

              Working...
              X