Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele flits-quiz-vragen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele flits-quiz-vragen...

    Enkele bedenkingen/vragen;
    (heb ze proberen te groeperen in 1 post)

    1. Ik speelde -zoals sommigen van jullie wellicht gemerkt hebben- een tijdje geleden met het idee om een TTL-cord te kopen voor mijn canon 420ex, om zo iets meer 'ruimte' te hebben tussen flits<->camera, en toch niet hoeven in te boeten op TTL..
    Nu heb ik me intussen echter de bedenking gemaakt dat TTL toch genoodzaakt is te falen in bepaalde situaties:
    Vb:
    Ik heb mijn softbox, met flits erin, dmv TTL (en dus niet manueel) aangesloten op mijn camera (flash-cord).
    Mijn softbox staat op 1meter van mijn onderwerp.
    Ik sta op 3 meter.
    Mijn camera zal dan mbhv de TTL techniek de benodigde flitskracht doorgeven aan mijn flitser..
    Maar; variabele in dit verhaal, deze "benodigde flitskracht" is steeds berekend vanuit het standpunt van de camera? (cf: de camera moet dus eigenlijk steeds meten vanop dezelfde afstand als de softbox).
    Klopt bovenstaande redenering? of sla ik hier de bal mis? Zoja, waarom?

    2a. Als je een kleurenfilter 'zelf' maakt om voor je flits te zetten; ttz een stuk uit een plastic folie knippen; benader je dan de 'echte' filters, of zit hier toch iets meer 'kunde' in dan het op dit moment voor mij lijkt te zijn...

    2b. Een CTO + Flits in een softbox opstellen = doenbaar?
    Waarom te twijfel; je flitst -in mijn geval- nog door 2 witte doeken (Lastolite softbox), dus je kleur wordt sowieso voor een groot stuk teniet gedaan?

    3. In de OneLight tutorial/workshop wordt melding gemaakt van de 'flitskracht' gebieden (f22 - f16 - f11 - f8 - ...) waarbij het gebied met een factor 4 groter wordt, per stop dat je 'verkleint' van je flits..
    Daaruit bleek dat je bij f8 bv een hele dansvloer kan belichten met hetzelfde licht, als je flash maar ver genoeg staat (flash to object distance & inverse square law)..
    Nu; logischerwijs neem ik aan dat er in dit 'groot gebied van gelijk licht' alsnog een verschil zit van enkele stops, maar welliswaar minder dan in het gebied dat vlak na de flits komt? (f22 - f16 = 6stops, terwijl f11 - f8 = 3 stops is (dus minder verschil))

    Alvast bedankt voor de replies!
    Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Enkele flits-quiz-vragen...

    Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
    Nu heb ik me intussen echter de bedenking gemaakt dat TTL toch genoodzaakt is te falen in bepaalde situaties:
    Klopt! lees dit artikel maar eens: click
    [/QUOTE]

    Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
    2a. Als je een kleurenfilter 'zelf' maakt om voor je flits te zetten; ttz een stuk uit een plastic folie knippen; benader je dan de 'echte' filters, of zit hier toch iets meer 'kunde' in dan het op dit moment voor mij lijkt te zijn...
    neen, da's preices 't zelfde... op voorwaarde dat je echte fliter gebruikt die voor de juiste kleurtemperatuur bedoeld is

    Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
    2b. Een CTO + Flits in een softbox opstellen = doenbaar?
    Waarom te twijfel; je flitst -in mijn geval- nog door 2 witte doeken (Lastolite softbox), dus je kleur wordt sowieso voor een groot stuk teniet gedaan?
    je kleur temperatuur blijft door CTO gekleurd... dit werkt perfect... die softbox veranderd er niets aan

    Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
    3. In de OneLight tutorial/workshop wordt melding gemaakt van de 'flitskracht' gebieden (f22 - f16 - f11 - f8 - ...) waarbij het gebied met een factor 4 groter wordt, per stop dat je 'verkleint' van je flits..
    Daaruit bleek dat je bij f8 bv een hele dansvloer kan belichten met hetzelfde licht, als je flash maar ver genoeg staat (flash to object distance & inverse square law)..
    Nu; logischerwijs neem ik aan dat er in dit 'groot gebied van gelijk licht' alsnog een verschil zit van enkele stops, maar welliswaar minder dan in het gebied dat vlak na de flits komt? (f22 - f16 = 6stops, terwijl f11 - f8 = 3 stops is (dus minder verschil))
    en wat is je exacte vraag? je spreekt jezelf tegen... groot gebied van gelijk licht vs. alsnog een verschil van stops...

    een goed uitgelichte zaal (met lichtmeter verifieren), daar kan je overal de zelfde diafragma opening hanteren. De inverse square law is uiteraard hier voor KEY!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Enkele flits-quiz-vragen...

      In de onelight workshop wordt gesproken van 1stop verschil over de dansvloer.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Enkele flits-quiz-vragen...

        Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
        Enkele bedenkingen/vragen;
        (heb ze proberen te groeperen in 1 post)

        1. Ik speelde -zoals sommigen van jullie wellicht gemerkt hebben- een tijdje geleden met het idee om een TTL-cord te kopen voor mijn canon 420ex, om zo iets meer 'ruimte' te hebben tussen flits<->camera, en toch niet hoeven in te boeten op TTL..
        Nu heb ik me intussen echter de bedenking gemaakt dat TTL toch genoodzaakt is te falen in bepaalde situaties:
        Vb:
        Ik heb mijn softbox, met flits erin, dmv TTL (en dus niet manueel) aangesloten op mijn camera (flash-cord).
        Mijn softbox staat op 1meter van mijn onderwerp.
        Ik sta op 3 meter.
        Mijn camera zal dan mbhv de TTL techniek de benodigde flitskracht doorgeven aan mijn flitser..
        Maar; variabele in dit verhaal, deze "benodigde flitskracht" is steeds berekend vanuit het standpunt van de camera? (cf: de camera moet dus eigenlijk steeds meten vanop dezelfde afstand als de softbox).
        Klopt bovenstaande redenering? of sla ik hier de bal mis? Zoja, waarom?
        Je camera gaat het licht meten door net voor opening van de sluiter een meetflist af te vuren.
        Aan de hand daarvan gaat hij bepalen hoe hard de flitser gaat moeten flitsen.

        Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
        2a. Als je een kleurenfilter 'zelf' maakt om voor je flits te zetten; ttz een stuk uit een plastic folie knippen; benader je dan de 'echte' filters, of zit hier toch iets meer 'kunde' in dan het op dit moment voor mij lijkt te zijn...
        Hangt ervan af waaruit jou gekleurde folie bestaat.
        Als dat gewoon gekeurde plastiek is gaat dit gewoon je licht kleuren.
        Een CTO filter is een filter met exact gekalibreerde kleurwaardes.
        Filters zijn ook min of meer hittebestendig terwijl gewone plastiekfolie dat niet is.

        Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
        2b. Een CTO + Flits in een softbox opstellen = doenbaar?
        Waarom te twijfel; je flitst -in mijn geval- nog door 2 witte doeken (Lastolite softbox), dus je kleur wordt sowieso voor een groot stuk teniet gedaan?
        Je licht wordt gekleurt door de filter dus ook de softbox

        Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
        3. In de OneLight tutorial/workshop wordt melding gemaakt van de 'flitskracht' gebieden (f22 - f16 - f11 - f8 - ...) waarbij het gebied met een factor 4 groter wordt, per stop dat je 'verkleint' van je flits..
        Daaruit bleek dat je bij f8 bv een hele dansvloer kan belichten met hetzelfde licht, als je flash maar ver genoeg staat (flash to object distance & inverse square law)..
        Nu; logischerwijs neem ik aan dat er in dit 'groot gebied van gelijk licht' alsnog een verschil zit van enkele stops, maar welliswaar minder dan in het gebied dat vlak na de flits komt? (f22 - f16 = 6stops, terwijl f11 - f8 = 3 stops is (dus minder verschil))
        Dit is de omgekeerde kwadratenwet.
        Die stops zijn enkel indicatief.
        Het zegt als je je flits op volle kracht laat flitsen je op bepaalde afstanden (telkens de verdubbeling van de voorgaande) je licht 4 maal minder is.
        Het komt er op neer dat hoe groter de afstand van je flitser tot je onderwerp hoe minder licht je gaat hebben, maar ook hoe langger het duurt voor het verminderd.
        Last edited by zunoel; 28 juni 2012, 17:24.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Enkele flits-quiz-vragen...

          Thanks iedereen voor de reacties!

          Wat betreft 2a:
          niet exact gekalibreerd ... lees ik, bijgevolg kan ik een bij benadering oranje plastic folie voor mijn flits brengen, met hetzelfde resultaat?
          Aka: is DIY haalbaar voor dit onderdeel, of af te raden?
          (stelde me de vraag van de meerwaarde van die plastiekjes tov een 'gewoon plastiekje', vandaar)

          Wat betreft mijn 3de vraag;
          Even anders formuleren misschien;
          In de workshop/DVD komt naar voren dat het licht 'identiek' is over de hele dansvloer..
          Hiermee ben ik het niet helemaal eens, ik ben echter wel akkoord met de stelling dat alles binnen dezelfde "stop" blijft...
          Die "stop" is kleiner dan de eerste;
          f22 - f16 = 6 'eenheden',
          terwijl f11 - f8 = 3 'eenheden' is (dus minder verschil in 'range')
          Dat was dan ook mijn stelling/bewering;
          Dat je max een f3 van verschil hebt op de dansvloer, terwij je kort bij de flits een 'marge' hebt van 6, en dit dan nog eens op een korte afstand.
          Stel ik het bijgevolg correct dat je licht op de dansvloer een 'bereik' heeft van het richt-diafragma + 3 'eenheden' naar boven, en - x 'eenheden' naar beneden (x=2 bv)?
          ipv 1 gelijke belichting (vb f8 overal) over de hele dansvloer

          Hopelijk vatten jullie door bovenstaande uitleg de stelling iets beter?


          Tot slot, nieuw vraagje;
          Zit al enkele dagen mijn hoofd te breken over 'de grootte van een paraplu'
          ik lees over het algemeen dat een 43" volstaat..
          (er van uitgaand dat er maar 1 gebruikt wordt, gezien ik maar 1 flits heb atm)
          Doch, in de OneLight dvd spreekt men over een 60" om volledige groepen te belichten (ik zou mn paraplu ook gebruiken voor grotere groepen, en 24" softbox voor 1 à 2 personen)...
          Daarnaast lees ik dat je flash moet in staat zijn om het gegenereerde licht over de volledige paraplu te spreiden (in geval van 60" zeker)..
          Of dit haalbaar is met mijn 420ex, doet dus opnieuw vragen rijzen..
          Iemand die hier een mening/stelling kan over uit de doeken doen?

          Alvast bedankt!
          Last edited by brechtvm; 28 juni 2012, 13:53.
          Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Re: Enkele flits-quiz-vragen...

            Verschil tussen F22 en F16 = 1 stop
            Verschil tussen F11 en F8 = 1 stop

            Meer afstand = veilige zone

            grz. Peter
            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

            Comment


            • #7
              Re: Enkele flits-quiz-vragen...

              Als je dansvloer 2m diep en je wil maar 1 stop lichtverschil, zou je je flits ca. 6m van de dansvloer moeten staan. Is ie 3m dan zal dat ongeveer 9m zijn.

              Meer afstand zal ook harder licht geven :-)
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Enkele flits-quiz-vragen...

                Ok, stoppen met denken in 'eenheden' dus.
                Zat me te focussen op de 'eenheden' in 1 stop verschil, vandaar de vraag
                Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

                Comment


                • #9
                  Re: Enkele flits-quiz-vragen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
                  Wat betreft 2a:
                  niet exact gekalibreerd ... lees ik, bijgevolg kan ik een bij benadering oranje plastic folie voor mijn flits brengen, met hetzelfde resultaat?
                  Aka: is DIY haalbaar voor dit onderdeel, of af te raden?
                  (stelde me de vraag van de meerwaarde van die plastiekjes tov een 'gewoon plastiekje', vandaar)
                  neen... je hebt echte CTO nodig en geen oranje plastiek
                  DIY:ja, je kan het zelf versnijden

                  Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht

                  Stel ik het bijgevolg correct dat je licht op de dansvloer een 'bereik' heeft van het richt-diafragma + 3 'eenheden' naar boven, en - x 'eenheden' naar beneden (x=2 bv)?
                  ipv 1 gelijke belichting (vb f8 overal) over de hele dansvloer
                  denk eerder in termen van (ongeveer)F2.8 over de hele dansvloer... F8 zal je praktisch nooit halen vanwege omgekeerde kwadraadswet.

                  Gewoon uitproberen!!


                  Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
                  Tot slot, nieuw vraagje;
                  Zit al enkele dagen mijn hoofd te breken over 'de grootte van een paraplu'
                  ik lees over het algemeen dat een 43" volstaat..
                  (er van uitgaand dat er maar 1 gebruikt wordt, gezien ik maar 1 flits heb atm)
                  Doch, in de OneLight dvd spreekt men over een 60" om volledige groepen te belichten (ik zou mn paraplu ook gebruiken voor grotere groepen, en 24" softbox voor 1 à 2 personen)...
                  Daarnaast lees ik dat je flash moet in staat zijn om het gegenereerde licht over de volledige paraplu te spreiden (in geval van 60" zeker)..
                  Of dit haalbaar is met mijn 420ex, doet dus opnieuw vragen rijzen..
                  Iemand die hier een mening/stelling kan over uit de doeken doen?

                  Alvast bedankt!
                  de grote van je lichtbron ten opzichte van je onderwerp is bepalend voor de "zachtheid van het licht"... dus scherpe of zachte schaduwen...

                  bij het uitlichten van een zaal gebruik GEEN paraplus, want je hebt alle power nodig.

                  in onderstaande foto belichtte ik een dansvloer met twee krachtige METZ CT45 flitsen en op de dansvloer kon ik de dansers fotograferen op F2.8

                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enkele flits-quiz-vragen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
                    Thanks iedereen voor de reacties!

                    Wat betreft 2a:
                    niet exact gekalibreerd ... lees ik, bijgevolg kan ik een bij benadering oranje plastic folie voor mijn flits brengen, met hetzelfde resultaat?
                    Aka: is DIY haalbaar voor dit onderdeel, of af te raden?
                    (stelde me de vraag van de meerwaarde van die plastiekjes tov een 'gewoon plastiekje', vandaar)
                    Klein typefoutje van mij (intussen verbeterd)
                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                    Een CTO filter is geen filter met exact gekalibreerde kleurwaardes.
                    Moet natuurlijk zijn
                    Een CTO filter is een filter met exact gekalibreerde kleurwaardes.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enkele flits-quiz-vragen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      neen... je hebt echte CTO nodig en geen oranje plastiek
                      DIY:ja, je kan het zelf versnijden


                      denk eerder in termen van (ongeveer)F2.8 over de hele dansvloer... F8 zal je praktisch nooit halen vanwege omgekeerde kwadraadswet.

                      Gewoon uitproberen!!


                      de grote van je lichtbron ten opzichte van je onderwerp is bepalend voor de "zachtheid van het licht"... dus scherpe of zachte schaduwen...

                      bij het uitlichten van een zaal gebruik GEEN paraplus, want je hebt alle power nodig.

                      in onderstaande foto belichtte ik een dansvloer met twee krachtige METZ CT45 flitsen en op de dansvloer kon ik de dansers fotograferen op F2.8


                      Bij het voorbeeld dat je hier aanhaalt, zal je lichtbron klein zijn tov je onderwerp, en bijgevolg harde schaduwen werpen..
                      Ik volg jouw redenering qua 'power', maar stel me de vraag of de harde schaduwen niet storend zijn in dit geval?

                      Alvast bedankt!
                      Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

                      Comment


                      • #12
                        Re: Enkele flits-quiz-vragen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
                        Bij het voorbeeld dat je hier aanhaalt, zal je lichtbron klein zijn tov je onderwerp, en bijgevolg harde schaduwen werpen..
                        Ik volg jouw redenering qua 'power', maar stel me de vraag of de harde schaduwen niet storend zijn in dit geval?

                        Alvast bedankt!
                        ook als je er paraplu's op zet zijn de lichtbronnen nog steeds klein, gezien de afstand... en verlies je nog eens één of meerdere stops aan kracht...

                        vermits ik twee flitsers gebruik... heb ik weinig last van schaduwen.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment

                        Working...
                        X