Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Service, het vervolg...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Service, het vervolg...

    Ik ben net terug van Roosendaal, en ja hoor, mijn 10D is terug. Snel nog even een babbel gemaakt met de technicus en hij wist mij te vertellen dat de body perfect gecalibreerd was. Berichtje aan de mensen die van oordeel waren dat het slecht functioneren van lenzen op mijn 10D een gevolg was van een fout afgestelde body: je had er niet meer naast kunnen zitten. [B)

    Bygones....

    Het probleem lag dus bij de lenzen. De 28-135, de 50/1.8 en de 17-40 werkten voordien al naar behoren, dus die zijn gewoon gecheckt en goed bevonden of nog net iets preciezer gemaakt dan ze al waren. Het backfocussen van de 70-200/4 op 1.5m en dichter is nu gecorrigeerd, alsook het zware backfocussen van de 24-70L. Bij die laatste was het close, want als ze nog verder hadden moeten corrigeren, zou de lens problemen hebben kunnen geven met bodies die dicht tegen de tolerantiegrens zitten. Maar alles is dus afgestemd op de body.

    De eerste kleine tests die ik heb gedaan, zijn alvast veelbelovend. Ik kan nu eindelijk zien hoe goed die 24-70 wel kan zijn, en ik kan zelfs landschappen op f2.8 fotograferen zonder me zorgen te moeten maken over slechte focus. Eind goed al goed, zeker? Ik wil eerst nog wel wat grondiger testen, maar het lijkt er in elk geval op dat de problemen achter de rug zijn. Toch vervelend dat het net de duurste en professionele L-lenzen zijn die moesten worden bijgesteld, en niet de "consumer-grade dSLR".
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Ja dat zou nu eigenlijk toch wel echt niet mogen dat juist die lenzen problemen gaven.
    Maar alvast veel plezier met je gecalibreerde lenzen. Binnenkort dus weer prachtfoto's te verwachten veronderstel ik.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kevlar
      Ja dat zou nu eigenlijk toch wel echt niet mogen dat juist die lenzen problemen gaven.
      It gets worse... Dit was mijn vierde 24-70L, en de beste van de vier.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Pieter G.
        Originally posted by Kevlar
        Ja dat zou nu eigenlijk toch wel echt niet mogen dat juist die lenzen problemen gaven.
        It gets worse... Dit was mijn vierde 24-70L, en de beste van de vier.
        Amaai das verschrikkelijk en dat voor zo een dure lens. Schandalig. Ik droom van die lens maar allee nu heb ik toch weer effe schrik en blijft mijn portomonee nog effe langer dicht. Men moet immers overal toch iets positiefs in zoeken he. Zei die technieker niets over het feit dat dit eigenlijk toch niet zou mogen?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kevlar
          Zei die technieker niets over het feit dat dit eigenlijk toch niet zou mogen?
          Het moest vlug gaan, en hij was eigenlijk met een andere klant bezig op dat moment, dus ik kon niet blijven vragen. In ieder geval, als je leest op het net hoeveel vergelijkbare gevallen er zijn met de 10D en deze lens, dan moet er toch wel een probleempje zijn geweest met op zijn minst één batch lenzen. Ik heb meerdere serienummers getest, en de oudere kwamen er beter uit. Dat zegt op zich niet veel, maar het kan een aanwijzing zijn...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            eind goed, al goed ....
            http://www.vannecke.be
            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

            Comment


            • #7
              Ben content dat alles in orde is.En nu terug veel hobbyplezier!!
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                heeft een tijdje geduurd, maar al bji al lijkt alles toch goed gekomen te zijn
                visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                Comment


                • #9
                  Pieter:

                  Hoelang ben je alles kwijtgeweest?
                  Hoeveel waren de kosten?

                  Uw lenzen werden afgesteld op uw body. Wat als je twee bodies binnenbrengt, de middenweg nemen?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jaded
                    Hoelang ben je alles kwijtgeweest?
                    Hoeveel waren de kosten?

                    Uw lenzen werden afgesteld op uw body. Wat als je twee bodies binnenbrengt, de middenweg nemen?
                    Duur: 4 weken nochtans is calibratie maar een paar uur werk. Toegegeven, ze zijn momenteel aan het verhuizen...
                    Prijs: Nougabollen. Garantie hé, en bovendien ben ik CPS-lid.

                    De procedure is als volgt: de body wordt getest aan de hand van een referentielens - vermoedelijk een 50/1.4. Vervolgens wordt elke lens afzonderlijk bijgesteld voor optimale focus op de body, en dat uiteraard binnen bepaalde toleraties zodat compatibiliteit met andere toestellen gegarandeerd blijft. Of er een gulden middenweg is wanneer twee bodies merkbaar verschillend zijn, dat kan ik je niet vertellen. Het gaat er ook om of je de perfectie verwacht, of een resultaat binnen aanvaardbare grenzen. Ik denk dat elke component afzonderlijk wel kan worden gecalibreerd naar een maatstaf, en dat onafhankelijk van mekaar gecalibreerde componenten uiteindelijk wel goed kunnen communiceren binnen aanvaardbare toleranties. In mijn geval was er één component die echt helemaal off was, vandaar dat ik tot de aanschaf van die lens nooit problemen had ondervonden. (Behalve dan met de Sigma 15-30, maar daar begin ik niet meer over...)
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Hi Pieter, blij te horen dat alles eindelijk achter de rug is en dat het niet aan de body lag..... ( Want mijne 10D komt uit hetzelfde nestje - remember ? )

                      Btw - wat is CPS-lid en hoe wordt je dat ????
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Allez, dat is ook op tijd....
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mar©
                          Btw - wat is CPS-lid en hoe wordt je dat ????
                          CPS = Canon Professional Services. Om lid te kunnen worden, moet je over voldoende materiaal van een bepaalde categorie beschikken, je apparatuur op een of andere manier professioneel gebruiken, en een aanvraag indienen.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by CooMa
                            Allez, dat is ook op tijd....
                            Niet echt zoals afgesproken, maar het heeft tenminste resultaat opgeleverd.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Das goed nieuws! Nu maar snel weer foto's maken.
                              "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

                              Comment

                              Working...
                              X