Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volleybal en Nikon 5700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Volleybal en Nikon 5700

    Hallo allemaal,

    Al enige tijd heb ik de Nikon CP 5700.
    Nu probeer ik ook al een tijdje acceptabele foto's in de sporthal te maken.
    Alleen ben ik nog niet tevereden over de resultaten.
    Vanaf ISO 400 moet de flitser gebruikt worden en deze wil ik niet gebruiken omdat het niet prettig als speler dater telkens geflitst wordt.
    Ik heb op dit forum wel wat terug kunnen vinden over zaalsport maar dan worden er profesionelere cams gebruikt die zonder te flitsen op ISO 800 gezet kunnen worden.

    Kan iemand mij op weg helpen naar betere instellingen hiervoor.

    Canon M6 Mark II + kitlens

  • #2
    Wat ik altijd deed was:
    - ISO400 (of ISO800) selecteren, flitser uitschakelen
    - A mode selecteren (diafragma-voorkeur)
    - Kleinst mogelijke diafragma-getal selecteren ... zodoende krijg je de snelste sluitertijd mogelijk ...

    Nadien evt ruis wegwerken dmv Neatimage.
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

    Comment


    • #3
      Bedankt Catscratch,

      Ik zal eens met deze waarden aan de slag gaan.
      Het resultaat laat ik je binnenkort weten.

      Groeten,
      Japijo
      Canon M6 Mark II + kitlens

      Comment


      • #4
        En de tips over iso boosting eens lezen op de tips and tricks page van bd...
        ______________________________________
        Johan Leuyckx
        Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
        www.leuyckx.be

        Comment


        • #5
          Zeg dat ze meer licht aansteken

          Comment


          • #6
            Foto's zijn inderdaad een stuk beter geworden.
            Het was nu in ieder geval niet nodig om de foto's te bewerken omdat deze te donker waren.

            Ga nog wat verder experimenteren met de cam om nog betere foto's te krijgen.

            Bedankt voor jullie reacties.
            Japijo
            Canon M6 Mark II + kitlens

            Comment


            • #7
              Jouw probleem is mij gekend, japijo.
              Ik ben recreant badmintonner en nogal actief in onze club.
              Heb ook CP5700.
              Schitterend toestel: geen shutterlag.
              Ik ben verplicht op iso800 te werken, maar ik werk meestal op programma P. Ga mijn diafragma nooit wijd openzetten, veroorzaakt meestal onscherpe foto's. Als sportfotografen zitten wij namelijk een eindje van ons onderwerp verwijderd, je hebt niet veel tijd om scherp te stellen en je hebt dus toch wat scherptediepte nodig.
              In de sportzalen waar ik kom kan ik meestal op 1/125e foto's maken op 800iso, wat iets te traag is.
              Ruis is natuurlijk het probleem, de CP5700 blijft een toestel met een beperkte chipomvang: ongeveer 9 op 6 mm.
              Ben snel gestopt met NeatImage te gebruiken omdat dit te veel detail uit de beelden haalt en ze nog onscherper maakt.
              De gewone noise filter van PS vind ik beter, zo op 100 à 150, 1,1, works fine for me.
              Als je wat foto's wil zien met de cp5700: www.servbadminton.be en op menuitem foto's klikken.
              Ga eens naar het album over "Internationaal Noordzee Tornooi". De foto's door Skitch zijn met een 300D gemaakt. Je ziet het verschil met mijn foto's (ik ben Peter) en die van Tom. Tom heeft een Canon G3.
              Gezien mijn passie voor badmintonfoto's heb ik mij een Canon 10D besteld. Dat toestel moet mij toelaten om kwalitatieve foto's op 1600 ISO te maken. En ja, ik heb dat uitgeprobeerd
              De 10D heeft een chip van ongeveer 23 op 15 mm, da's al heel wat anders, natuurlijk. De 300D waarmee Skitch badmintonfoto's maakte heeft dezelfde chip als de 10D.
              Wel nog één aandachtspunt bij mijn aankoop.
              Ik zit meestal courtside om foto's te maken.
              Met de 1.6 factor op de focal length van de 10D mag ik het dus schudden zelfs met een 50mm lens. Ga mij dus een 15mm fisheye kopen om goed courtside foto's te kunnen maken en dan defishen. Een supergroothoek à la 12-24 zou natuurlijk ook goed zijn, maar ik hou wel van het fish effect. Niet voor badmintonfoto's dan, maar ik maak ook nog andere kiekjes.
              Wat een digitaal fotograferend mens niet allemaal moet overhebben voor zijn sport
              Goei uitvlucht, niet
              http://pieterbie.skynetblogs.be

              Comment


              • #8
                Hoi Pieterbie,

                Even op jullie site van de badminton gekeken. Er is inderdaad veel verschil te zien in de kwaliteit van de verschillende foto's (scherpte-diepte, ruis).
                Ga het thuis eens proberen dat ik toch echt een nieuwe cam. nodig heb om fatsoenlijke foto's te kunnen maken.
                Ik dacht zelf dan aan een 300D of D70. Voorkeur voor de D70 want dan kan mijn onlangs gekochte flitser gewoon blijven gebruiken.
                Voorlopig zal ik het dus nog wel even met mijn CP5700 moeten doen.
                Ik ben er verder ook tevreden over.
                Mijn laatste resultaten van foto's in de zaal kun je terugvinden op www.vvflits.nl ga naar foto's --> Heren 2 --> wedstrijd 17 april.
                Dit is tot op heden het beste resultaat wat ik heb verkregen.
                De foto's zijn niet bewerkt behakve dat ze akllemaal geresized zijn.
                De zaal waar wij spelen is altijd redelijk donker dus dat zal wel een probleem blijven.
                Ga binnenkort verder met experimenteren in Photoshop ben daar nog niet zo bekend mee.

                Groeten,
                Jaapijo
                Canon M6 Mark II + kitlens

                Comment


                • #9
                  Toch behoorlijke resultaten hoor!
                  Maar die zaal ziet er niet zo slecht belicht uit, je hebt een raam die je wat helpt.
                  D70 is heel goed, wel aan denken dat lenzen voor nikon een stuk duurder zijn dan die voor canon.
                  Ik heb intussen mijn 10D, is natuulijk heel iets anders dan de cp5700. Op 1600 iso wreed behoorlijke ruisvrije foto's.
                  Op 3200 toch wel wat ruis hoor.
                  http://pieterbie.skynetblogs.be

                  Comment

                  Working...
                  X