Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monopod

    Kunnen jullie me wat advies geven of ervaringen delen ?
    't is voor de Sigma 100-300 f/4
    bij Degreef hebben ze oa. Manfrotto
    waar moet ik op letten ?
    Loont 't de moeite om een duurder lichtgewicht te nemen ?
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

  • #2
    Ik heb me naast m'n Manfrotto statief ook een Manfrotto monopod aangeschaft en ik heb de 680B gekocht.Deze valt onder de categorie van de compacte monopods (dat vond ik belangrijk,ingeschoven meet hij maar 51cm zodat hij gewoon aan m'n schouderriem kan hangen of bovenop m'n trim trekker zit en niet te ver uitsteekt).Maar hij kan wel 10 kg aan,is dus van zware kwaliteit (weegt 0.83 kg wat hem één van de zwaartse monopods van Manfrotto maakt) en uitgeschoven geeft hij 1.54m (laat je daar niet vangen want je moet natuurlijk de kop én je camera hier nog bijtellen en dan kom je aan 1.70m)Ik ben 1.84 en die 1.70m is ideaal voor mij.

    Ik heb er zo'n quick release kopke opstaan en een spike foot bijgekocht en dit zijn allebei aanraders.De quick release is erg makkelijk en de metalen spike duw je via het uitsteeksel de grond in en geeft extra stabiliteit.Als ik m'n 300mm gebruik (die bijna 1.4kg weegt en dus ongeveer zoiets als jouw Sigma is qua gewicht en ook F4)komt die spike echt van pas.Ik kan nog tragere sluitertijden gebruiken dan met een monopod zonder spikevoet.

    Wat een uitleg. Je gaat die monopod toch voor niks anders gebruiken hé want na je "homo"-reply aan de Jochen heb ik zo m'n twijfels over je.Maar ook dan is deze compactmonopod een goede keuze.ik zou er dan wel de spiked foot aflaten
    Danny's Photosite

    Comment


    • #3

      bedankt RR
      @Jochen: 'k zen veur de maskes zenne

      stomme vraag mss maar 'k heb niks van ervaring met een monopod:
      zijn er ook verschillende manieren om de lens aan de monopod te bevestigen ?
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dirtyharry71

        bedankt RR
        @Jochen: 'k zen veur de maskes zenne
        OEFFFFFF

        EDIT:ik dacht dat ik hem iets van een 75 of 80 Eurookes betaald heb maar ben niet zeker meer.Op de spike heb ik wel lang moeten wachten en dat was iets van een 15 à 20 Euro.
        Danny's Photosite

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dirtyharry71

          stomme vraag mss maar 'k heb niks van ervaring met een monopod:
          zijn er ook verschillende manieren om de lens aan de monopod te bevestigen ?
          zelfde als statief (denk ik,de straffere gasten hier kennen er waarschijnlijk meer van dan ik hoor),via dat plaatje dat je onderaan je camera schroeft en dan op je monopod klikt.Als ik ga wandelen klik ik onderweg vaak de monopod aan de camera en na fotooke trekken schuif ik hem in en laat hem gewoon aan de camera hangen.
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Originally posted by roadrunner
            Ik heb er zo'n quick release kopke opstaan en een spike foot bijgekocht en dit zijn allebei aanraders.De quick release is erg makkelijk en de metalen spike duw je via het uitsteeksel de grond in en geeft extra stabiliteit.Als ik m'n 300mm gebruik (die bijna 1.4kg weegt en dus ongeveer zoiets als jouw Sigma is qua gewicht en ook F4)komt die spike echt van pas.Ik kan nog tragere sluitertijden gebruiken dan met een monopod zonder spikevoet.
            RR, hoe zit dat met die quick release die erop zit? Is dat een kop die je nog kan tilten en vergrendelen ook? Ik heb ook al aan een extra poot gedacht, maar het lijkt me moeilijk werken als die altijd 90 graden ten opzichte van de body/lens moet zitten. Je zal maar eens een vogel in een boom vier meter boven je hoofd moeten fotograferen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Pieter G.
              RR, hoe zit dat met die quick release die erop zit? Is dat een kop die je nog kan tilten en vergrendelen ook? Ik heb ook al aan een extra poot gedacht, maar het lijkt me moeilijk werken als die altijd 90 graden ten opzichte van de body/lens moet zitten. Je zal maar eens een vogel in een boom vier meter boven je hoofd moeten fotograferen.
              Ja,je kan die tilten en vergrendelen.Het is de Manfrotto 234RC (ik heb een boekske van manfrotto naast me liggen dat dateert van november of zo en toen was dat de enige monopodkop (de 234 is de gewone die zo te zien in 't boekske identiek is aan de 234RC maar dus geen quick release heeft).

              Dus een vogel trekken op 4 meter hoogte is geen enkel probleem.Je tilt en draait vast via 1 draaiknop.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                ik ga denk ik wel de lens aan de monopod bevestigen en niet de camera
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dirtyharry71
                  ik ga denk ik wel de lens aan de monopod bevestigen en niet de camera
                  Och kieken dat ik ben,natuurlijk Harry.de bevestiging is bij m'n 300mm ook halfweg de lens (maar bij m'n andere lenzen niet en vandaar de verwarring)Was er niet met m'n gedachten bij
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by roadrunner
                    Originally posted by Dirtyharry71
                    ik ga denk ik wel de lens aan de monopod bevestigen en niet de camera
                    Och kieken dat ik ben,natuurlijk Harry.de bevestiging is bij m'n 300mm ook halfweg de lens (maar bij m'n andere lenzen niet en vandaar de verwarring)Was er niet met m'n gedachten bij
                    En da stukske rubber die bij de Manfrotto zat moet ge tussen uwe lens en statiefbevestiging klemmen, geeft extra stabiliteit. En bij fotokes trekken uw hand boven op de lens in het verlengde van de monopod.
                    .....Dyslexie.......

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ANCHOR

                      En da stukske rubber die bij de Manfrotto zat moet ge tussen uwe lens en statiefbevestiging klemmen, geeft extra stabiliteit. En bij fotokes trekken uw hand boven op de lens in het verlengde van de monopod.

                      Dat "vibratieprobleem" van de beugel is onbestaande op de AF-versie die ik heb,Ronny.Met de AFs-versie is het wel aan te raden zoals jij zegt daar de beugelvoet verder van de lens afstaat en dat brengt het evenwichtspunt wat meer naar voor wat goed is op zich maar wiebelt daardoor een beetje.

                      Op mijn AF staat een andere beugel die dichter tegen de lens aanzit en daardoor erg stabiel is.Ik heb net eens gekeken en er is maar 3mm opening tussen de lensonderkant en de voet.
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Heeft er iemand al een ervaring met de Bilora Mono 2119 of 2118 ?
                        Geschikt voor de D70 qua gewicht, gebruiksgemak ? of toch betere zoals hierboven aangehaald. Zou maar voor occasioneel gebruik zijn en zeker niet dagelijks.
                        D7000 + 28 tot 400mm

                        Comment


                        • #13
                          En als we dan toch ne monopod kopen....

                          ... dan dit er ook maar bij nemen, moet wel bangelijk zijn om mee te pannen denk ik

                          Comment


                          • #14
                            'k heb de Manfrotto 479B gekocht bij Degreef (32 Euro)
                            en ook nog een fototas: Tamrac Velocity 9 (68 Euro)

                            nu nog de Manfrotto-kop 234RC ergens bestellen
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                            Comment

                            Working...
                            X