Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraag Manfrotto statief en ball head

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraag Manfrotto statief en ball head

    Advies Manfrotto statief en ball head model

    Ik ben op zoek naar een statief (Manfrotto lijkt mij het beste) en een ball head, als iemand tips of een goed advies heeft ...

    wat zou ik nodig hebben :
    - ik zou deze het meeste buiten gebruiken (wandelingen, bossen, landschap, ...) en alleen af en toe binnen.
    - hoogte van statief (met center column natuurlijk) + head + fototoestel zou niet lager dan 174cm moeten zijn
    - niet "te" zwaar aangezien ik hem ga meenemen gedurende de wandelingen (heb geen idee van het verschil van prijs tussen carbon en normale maar ik vress dat het verschil wel groot zal zijn)
    - ball head zou minstens een 300d+28-135 kunnen houden (en als ik ver in de toekomst zie misschien een bigma of een 70-200L f4)
    - ball head zou een panorama montage moeten aankunnen (horitontal panning zonder het toestel elke keer moeten los draaien en opnieuw moeten vast draaien)

    Alvast bedankt.
    Een fototoestel (van zwart plastiek :D)

  • #2
    Bruno, als onderstel zou ik je in elk geval een 055 aanraden, en neem dan niet de goedkoopste uitvoering want die heeft een ouderwets systeem om de poten te verlengen. De Pro is in elk geval een goeie, en niet zo gek duur. Een balhoofd kost al snel een flinke duit, maar je krijgt er dan ook wat voor. Neem een type dat het gewicht van je zwaarste combinatie minstens 2x kan dragen, anders krijg je problemen met zwaardere lenzen (trillingen). Zorg zeker voor een kop met waterpasjes, want een balhoofd horizontaal zetten is niet altijd evident. Hou er ook rekening mee dat een uitgeschoven middenzuil uit den boze is voor zware lensen - mocht je ooit een 50-500 of iets dergelijks hebben...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Originally posted by BrunoG
      - ik zou deze het meeste buiten gebruiken (wandelingen, bossen, landschap, ...) en alleen af en toe binnen.
      - hoogte van statief (met center column natuurlijk) + head + fototoestel zou niet lager dan 174cm moeten zijn
      - niet "te" zwaar aangezien ik hem ga meenemen gedurende de wandelingen (heb geen idee van het verschil van prijs tussen carbon en normale maar ik vress dat het verschil wel groot zal zijn)
      - ball head zou minstens een 300d+28-135 kunnen houden (en als ik ver in de toekomst zie misschien een bigma of een 70-200L f4)
      - ball head zou een panorama montage moeten aankunnen (horitontal panning zonder het toestel elke keer moeten los draaien en opnieuw moeten vast draaien)
      Ik heb een 055 B Pro met een 168 balkop. Met deze combinatie zou je alleszins ver genoeg kunnen komen :
      * de kop kan ettelijke kilo's dragen (check eens op www.manfrotto.com).
      * de basis van de kop kan op zich ook horizontaal ronddraaien voor panorama's (terwijl de bal zelf dus gelockt is).
      * voor vertikale panning kan je altijd de bal loszetten, de camera vertikaal positioneren (er is een uitsparing in de balhouder die toelaat van de bal dus 90° opzij te draaien zodat het toestel vertikaal staat), en zo pannen. Maar werkt zeker niet even goed als horizontaal. Vertikaal pannen terwijl je camera gewoon horizontaal staat zal al helemaal niet kunnen (behalve uiteraard via de normale balbeweging).
      * BTW, je zegt dat je niet telkens wil losdraaien en terug vastdraaien voor panning. In de praktijk kun je ook vrij stabiel fotograferen zonder de bal te locken. De bal op zich biedt al vrij veel steun. Uiteraard houd je dan wel je toestel nog in de hand ipv bvb met een draadontspanner te werken.
      * je kan van bijna tegen de grond tot ruim 2m hoogte positioneren. Voor lage hoogtes kun je immers ofwel de poten helemaal openzetten en de centrale staaf horizontaal monteren, ofwel de centrale staaf omdraaien zodat je camera onder het statief hangt.
      * grootste nadeel is natuurlijk wel de afmetingen en het gewicht. Een rugzak waaraan je je statief kunt bevestigen is dan wel noodzakelijk (heb een LowePro Mini Trekker). Maar ik vond de meerprijs van carbon toch wat overdreven, plus dat een lichter statief uiteraard ook wel iets minder stabiel is).
      * voor prijzen kun je hier eens kijken : www.ac-foto.de. Ze hebben zowat alles wat in de Manfrotto catalogus te vinden is.

      Henk

      Comment


      • #4
        Originally posted by henkvw
        BTW, je zegt dat je niet telkens wil losdraaien en terug vastdraaien voor panning. In de praktijk kun je ook vrij stabiel fotograferen zonder de bal te locken. De bal op zich biedt al vrij veel steun. Uiteraard houd je dan wel je toestel nog in de hand ipv bvb met een draadontspanner te werken.
        Henk, kan je bij die kop dan de frictie fijn genoeg instellen zodat je de camera bijvoorbeeld wel kan bewegen, maar dat alles blijft zitten als je loslaat? Dat lijkt me zeer interessant. Er bestaan ook zo van die koppen waarvan de frictie/weerstand vergroot naarmate het te dragen gewicht toeneemt - dat is zeer handig als je een zwaardere lens ietsjes naar beneden wil richten. Die 168 heeft dat waarschijnlijk niet?

        (Welcome back, trouwens )
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Originally posted by Pieter G.
          Henk, kan je bij die kop dan de frictie fijn genoeg instellen zodat je de camera bijvoorbeeld wel kan bewegen, maar dat alles blijft zitten als je loslaat? Dat lijkt me zeer interessant. Er bestaan ook zo van die koppen waarvan de frictie/weerstand vergroot naarmate het te dragen gewicht toeneemt - dat is zeer handig als je een zwaardere lens ietsjes naar beneden wil richten. Die 168 heeft dat waarschijnlijk niet?
          Is er niet echt voor gemaakt, al kan je de hendel natuurlijk ook wel halverwege zetten en dus niet helemaal stevig dichttrekken. Met de hendel los kun je het een beetje vergelijken met een eenbeenstatief.

          Originally posted by Pieter G.
          (Welcome back, trouwens )


          Henk

          Comment


          • #6
            Ik heb een Manfrotto model pro 058 in occasie, evenwel zonder ball head. Als U geďnteresserd bent stuur me dan een mailtje.
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Nog een vraag : ik heb eens naar de ball-heads gekeken om de site van Manfrotto maar uit de verschillende beschrijvingen kan ik niet uitmaken welke een zo'n "draaiende basis" heeft die dus een horizontale panning (panorama) mogelijk maakt zonder de ball los te draaien. Ik dacht eerst dat het "features a separate fast action ratchet lever for 360°" maar alle modellen blijken dit te hebben dus zal dit het niet zijn. Welk model heeft dit wel (168 blijkt niet meer te bestaan en is door een ander model vervangen te zijn) ?

              @kodachrome : dank u ..maar ik denk dat de 058 wel te zwaar zal zijn om zomaar mee te nemen.

              Een fototoestel (van zwart plastiek :D)

              Comment

              Working...
              X