Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 gekocht ... Lensperikelen :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 gekocht ... Lensperikelen :(

    Als gevolg van dit topic: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=44503 heb ik me gisteravond toch een D70 gekocht. Oorspronkelijk wou ik de kit bestellen waar de 18-70 3.5 4.5 bij zit, maar deze was nergens in voorraad. Welke lens de winkel wel in stock had, was de 24-120 VR 3.5 5.6. Deze heb ik meegenomen, maar ik mag ze nog omruilen.

    Nu ergens heb ik m'n bedenkingen bij deze lens. Zoals al eens eerder vermeld fotografeer ik veel in pretparken en op kermissen. Voor de pretparken is ietswat zoom mooi, en hoge sluitertijden (1/2000) voor coasters een noodzaak. Om op een kermis te fotograferen, en ietswat degelijke sluitertijden te halen zie ik graag een lichtsterke lens.

    De winkel vertelde me, dat door de VR je 2 stops wint. Eigenlijk zou je de lens kunnen vergelijken met een 2.0 - 3.5. Thuis aangekomen had ik toch het gevoel een kat in de zak gekocht te hebben. Natuurlijk corrigeert de VR je eigen trillingen zodat je op een langere sluitertijd, scherp kan fotograferen. Maar de lens corrigeert toch niet de snelheid van de kermisattractie / achtbaan ? Totslot van rekening zit de lens al op 50mm op F5.

    Spijtig dat m'n Coolpix 5700 gestorven is. Daar had ik een 35-280 2.8 4.x. Ik blijf met gemengde gevoelens zitten. Een DSLR focust sneller, je hebt minder ruis, maar een fatsoenlijke lens voor m'n hobby zit er niet bij ?

    Oorspronkelijk wou ik voor de 17-55 DX 2.8 gaan, aangezien die over de hele lijn 2.8 blijft, en zodoende mooie sluitertijden kan halen. Maar nu ik met de 24-120 wat gespeeld heb, vind ik die 55 zoom toch wat te weinig.

    Volgens mij zit er niets anders op om terug een 5700 te kopen voor mijn grote hobby. Dan kan ik de D70 houden voor m'n makrofotografie. Ik heb nog een 200mm F4 Micro lens in huis.

    Zoals iedereen roept, dat een DSLR perfect was voor m'n hobby, ben ik aardig verschoten. Tot slot van rekening zit er een kapotte rode pixel in m'n LCD, en een grote stofvlek in m'n zoeker. Ik mis m'n 5700 :'(
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

  • #2
    Originally posted by Catscratch
    Als gevolg van dit topic: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=44503 heb ik me gisteravond toch een D70 gekocht. Oorspronkelijk wou ik de kit bestellen waar de 18-70 3.5 4.5 bij zit, maar deze was nergens in voorraad. Welke lens de winkel wel in stock had, was de 24-120 VR 3.5 5.6. Deze heb ik meegenomen, maar ik mag ze nog omruilen.

    Nu ergens heb ik m'n bedenkingen bij deze lens. Zoals al eens eerder vermeld fotografeer ik veel in pretparken en op kermissen. Voor de pretparken is ietswat zoom mooi, en hoge sluitertijden (1/2000) voor coasters een noodzaak. Om op een kermis te fotograferen, en ietswat degelijke sluitertijden te halen zie ik graag een lichtsterke lens.

    De winkel vertelde me, dat door de VR je 2 stops wint. Eigenlijk zou je de lens kunnen vergelijken met een 2.0 - 3.5. Thuis aangekomen had ik toch het gevoel een kat in de zak gekocht te hebben. Natuurlijk corrigeert de VR je eigen trillingen zodat je op een langere sluitertijd, scherp kan fotograferen. Maar de lens corrigeert toch niet de snelheid van de kermisattractie / achtbaan ? Totslot van rekening zit de lens al op 50mm op F5.

    Spijtig dat m'n Coolpix 5700 gestorven is. Daar had ik een 35-280 2.8 4.x. Ik blijf met gemengde gevoelens zitten. Een DSLR focust sneller, je hebt minder ruis, maar een fatsoenlijke lens voor m'n hobby zit er niet bij ?

    Oorspronkelijk wou ik voor de 17-55 DX 2.8 gaan, aangezien die over de hele lijn 2.8 blijft, en zodoende mooie sluitertijden kan halen. Maar nu ik met de 24-120 wat gespeeld heb, vind ik die 55 zoom toch wat te weinig.

    Volgens mij zit er niets anders op om terug een 5700 te kopen voor mijn grote hobby. Dan kan ik de D70 houden voor m'n makrofotografie. Ik heb nog een 200mm F4 Micro lens in huis.

    Zoals iedereen roept, dat een DSLR perfect was voor m'n hobby, ben ik aardig verschoten. Tot slot van rekening zit er een kapotte rode pixel in m'n LCD, en een grote stofvlek in m'n zoeker. Ik mis m'n 5700 :'(
    Die verkoper heeft je wat wijsgemaakt vrees ik. VR (of bij Canon "IS") verhelpt de bewegingen die JIJ veroorzaakt met je handen. Maar het kan inderdaad niet de beweging van een subject stoppen. VR helpt dus voornamelijk bij tele-shots van tamelijk onbeweeglijke subjecten.

    Voor je coaster heb je dus nog steeds een snelle sluitertijd nodig. Maar ik snap niet waarom je daarvoor je 5700 terug zou willen. Je DSLR kan toch véél hoger in ISO, zonder ruis te creëren? En hoger in ISO gaan levert een snellere sluitertijd op, en dat levert op zijn beurt een bruikbaar plaatje op van je coaster. Who cares dat je met je lens 2 stops verliest, als je deze kan terugwinnen in ISO?

    Nu moet ik wel zeggen: F5.6 aan 120mm; dat is géén lichtsterke lens. Investeer in een lens die beter geschikt is voor je hobby! Ik ben niet thuis in Nikkor's, dus ik ga een Sigma noemen: wat dacht je van de 100-300 F4. Die heb je nieuw voor zo'n 900€, en dan heb je (rekening houdend met de cropfactor) 450mm aan F4.

    Me dunkt dat je een beetje ontgoocheld bent dat het eerste lensje dat je hebt niet álles kan. Tja... wat had je dan verwacht? Als je een beetje geïnformeerd bent, dan wéét je toch dat je DSLR-glasservies uiteindelijk méér gaat kosten dan je body? Het behoudt beter zijn waarde natuurlijk...
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      die eerste foto met de Sigma 100-300 f/4 heb ik genomen op ISO400
      en je ziet op 't origineel dat dit toch dik in orde is
      beter met een wat hogere ISO fotograferen en scherpe beelden hebben
      die hogere ISO met weinig ruis is juist een voordeel van een DSLR
      ik heb niet de vaste hand van Jaja; 'k zal wa aan powertraining moeten doen want da lenske weegt toch zenne, maar ze ligt wel goed in de hand
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Originally posted by JochenMe dunkt dat je een beetje ontgoocheld bent dat het eerste lensje dat je hebt niet álles kan. Tja... wat had je dan verwacht? Als je een beetje geïnformeerd bent, dan wéét je toch dat je DSLR-glasservies uiteindelijk méér gaat kosten dan je body? Het behoudt beter zijn waarde natuurlijk...
        Nee ik ben rotverwend door m'n CP 5700, dat geef ik eerlijk toe. Ik denk dat ik die 24-120 VR ga inruilen en opleggen voor een 17-55mm. Voor deze 17-55mm wou ik oorspronkelijk aan te schaffen, maar de verkoper heeft me overhaalt voor de 24-120. Gelukkig mag ik ze inruilen als ik er niet tevreden van ben.

        Voor het meer zoomwerk, de 70-200 VR van Nikon overwegen, of de tegenhanger van Sigma. Al weet ik niet of die optisch even goed presteert ... het scheelt wel goed in de portemonnee.

        Alvast bedankt voor de replies!
        Frank
        http://www.mirrorshades.be

        Comment


        • #5
          Originally posted by Catscratch
          Tot slot van rekening zit er een kapotte rode pixel in m'n LCD, en een grote stofvlek in m'n zoeker. Ik mis m'n 5700 :'(
          die rode pixel is bij alle D70 camera's te zien, is waarschijnlijk een software foutje.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Benjamin vdZ
            Originally posted by Catscratch
            Tot slot van rekening zit er een kapotte rode pixel in m'n LCD, en een grote stofvlek in m'n zoeker. Ik mis m'n 5700 :'(
            die rode pixel is bij alle D70 camera's te zien, is waarschijnlijk een software foutje.

            en waar staat die dan ? of ben je aan 't zwanzen ?
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              is alleen zichtbaar in de gallerij, rechts boven. Heb 3 verschillende D70 in men handen gehad en hadden het allemaal. En mits het alleen zichtbaar is met het bekijken van afbeeldingen ...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Benjamin vdZ
                is alleen zichtbaar in de gallerij, rechts boven. Heb 3 verschillende D70 in men handen gehad en hadden het allemaal. En mits het alleen zichtbaar is met het bekijken van afbeeldingen ...
                Err mijn rode pixel is overal zichtbaar. Gallerij, menu, ... gewoon altijd zichtbaar, maakt niet uit wanneer je zit. M'n pixel zit ook in het midden btw.
                Frank
                http://www.mirrorshades.be

                Comment


                • #9
                  Als je met de cam even de moeite neemt om of bij Inca of bij de beukelaar binnen te lopen,dan is het 5 minuten werk, dan halen ze de rode/dode/hotpixels allemaal voor je weg. Gratis en voor nix.

                  Je zou voor lens opties kunnen kiezen voor bv de tamron 28-75dxi welke 2.8 over het ganze bereik heeft en erg goedkoop is. Is een hele goede, lees de reviews er maar op na. Er is ook nog een 24-85 af van nikkor welke 2.8 is, maar waarschijnlijk minder scherp dan de tamron terwijl deze duurder is.

                  Als je er in je buideltje plaats is voor de 17-55 nikkor, dan zou ik het niet zo moeilijk vinden, want dat schijnt een super lens te zijn .
                  Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by monsi
                    Als je met de cam even de moeite neemt om of bij Inca of bij de beukelaar binnen te lopen,dan is het 5 minuten werk, dan halen ze de rode/dode/hotpixels allemaal voor je weg. Grais en voor nix
                    ???? Dode of hot pixels weghalen ? Heu, dat lcd scherm vervangen zal wel langer dan 5 minuten duren, maar enkele slechte pixels zal wel binnen specs vallen.

                    We spreken hier wel over de lcd, en niet over de ccd he, 't is geen stof dat even weg te vegen valt.
                    To make your dreams come true, wake up

                    Comment


                    • #11
                      Bibber-bibber... hoop dat mijn D70 in orde is, want stofvlekken en dode pixels op LCD's, daar heb ik de pest aan... Zal hem in de winkel maar eens uitpakken denk ik... Achteraf is het moeilijker om nog over een defecte LCD-pixel te argumenteren voel ik zo aan...

                      Voor in pretparken lijkt een compacte camera me meer voordelen op te leveren dan een DSLR, vooral als je ermee IN de attracties wil

                      Comment


                      • #12
                        ow sorry, dacht dat het over de ccd ging. Dit is iid een vervelend probleem
                        Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                        Comment


                        • #13
                          Bij mij is er geen rode pixel te zien...
                          Originally posted by Benjamin vdZ
                          Originally posted by Catscratch
                          Tot slot van rekening zit er een kapotte rode pixel in m'n LCD, en een grote stofvlek in m'n zoeker. Ik mis m'n 5700 :'(
                          die rode pixel is bij alle D70 camera's te zien, is waarschijnlijk een software foutje.

                          “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                          Scott Adams

                          Comment


                          • #14
                            Nu moet het toch eens van mijn hart.................
                            Hier wordt nu zoveel gezeverd en afgebroken aan de D70 en alles wat er rond hangt dat het niet meer schoon is om te lezen...

                            ik mis mijn CP5700 maar ik ga wel voor de 17-55????

                            Neem dan uwe D70, breng 'm terug en koop u nen 5700 (prachtig toestel BTW), da spaart ge u nog een 2000 Euro.
                            Denk eens 2 keer na voordat ge een kamera koopt, iedereen moet ineens een Dslr hebben omdat dat goed klinkt zeker????



                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by wesley
                              Nu moet het toch eens van mijn hart.................
                              Hier wordt nu zoveel gezeverd en afgebroken aan de D70 en alles wat er rond hangt dat het niet meer schoon is om te lezen...


                              Denk eens 2 keer na voordat ge een kamera koopt, iedereen moet ineens een Dslr hebben omdat dat goed klinkt zeker????




                              Daarom zei ik in het begin van de "wat gaat het kosten-topic" dat een DSLR kopen op zich geen aarde aan de dijk brengt.Er moeten nog goede lenzen bij (hoeft niet altijd peperduur te zijn maar ze kosten wel geld hoe je het nu draait en keert).

                              Voor mij maakt het niet uit,prosumer of DSLR.Ik hoop van allen veel te zien op BD want diversiteit en "kruisbestuiving" is leerrijk én kleurrijk.Maar zet eerst op een rijtje wat je ermee wil doen,van welk soort fotografie je houdt en koop dan ofwel een prosumer ofwel een DSLR.En beleef plezier van je hobby en trek mooie fotookes.


                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X