Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vliegtuigen op cruisehoogte fotograferen >techniek??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vliegtuigen op cruisehoogte fotograferen >techniek??

    Ik fotografeer graag vliegtuigen/contrails (10000m hoogte en meer).
    Hoe kan ik mijn techniek zodanig verfijnen dat ik nog betere/scherpere/contrastrijkere foto's maak.
    wie heeft daar ervaring mee en wil met mij zijn techniek(en) delen.
    Ik gebruik een 100-400L

  • #2
    Re: vliegtuigen op cruisehoogte fotograferen >techniek??

    misschien is dit iets
    Austrian manufacturer of premium quality rifle scopes, binoculars, spotting scopes, and tripods. Visit our online shop!

    Comment


    • #3
      Re: vliegtuigen op cruisehoogte fotograferen >techniek??

      Als er 10km lucht tussen de camera en het onderwerp zit, dan zijn de foto's op hun scherpst bij de laagst mogelijke luchtvochtigheid.
      Die luchtvochtigheid kan je zelf niet veranderen...
      Daarom staan de grootste ruimte-observatoriums op grote hoogte, en meestal ook op plaatsen waar de luchtvochtigheid extreem laag kan zijn.

      Je kan foto's maken vanuit een ander vliegtuig, maar het zal een dure zaak worden om er eentje te huren dat naast een lijnvliegtuig kan (en mag) vliegen op die grote hoogte.
      Dan zit je er wel wat dichter bij, maar ik vermoed dat er toch nog vrij grote afstanden tussen de verschillende vliegtuigen moet zitten omwille van de veiligheid.
      Air-to-air fotografie is een dure aangelegenheid, maar als je dat wil doen op die grote hoogtes dan zal het een veelvoud kosten van wat je voor de Photoflying days of de Air To Air Academy moet betalen: http://www.aviation-photocrew.com/index.php .

      Door de foto's te bewerken kan je er gewoonlijk nog wat meer uithalen dan wat er uit de camera is gekomen.
      De ene dag zullen de foto's dus beter zijn dan de andere, dat is volledig afhankelijk van de weersomstandigheden.
      Als het te warm is, dan zie je zelf de lucht ook al "trillen", dat verschijnsel maakt de foto's ook al minder scherp.
      Luchtverontreiniging is ook een spelbreker, ik heb ooit met een sportvliegtuigje meegevlogen op een warme zomerdag, en toen zag je tijdens het opstijgen al direct de smog hangen.
      De foto's die ik toen gemaakt heb, daar zat overal een grijs-groene waas overheen (de ruitjes van dat vliegtuigje waren groen getint), er zat heel wenig contrast in, maar door ze te bewerken zijn die toch nog redelijk geworden.
      Last edited by Black B@ndit; 24 juni 2012, 22:49.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X