Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste trouwshoot tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste trouwshoot tips

    Trouwshoots het blijft spannend, heb er al wel het een en ander overgelezen, vooral niet doen als amateur. etc. Toch ga ik het proberen voor vrienden van me. Ze wilde in eerste instantie geen fotograaf. Toen kwamen ze erachter dat ik met mijn studie en een leuke camera toch wel een leuke oplossing was. Ze uitgelegd, dat ze niet alles van mij mogen verwachten. Bewerken van de foto's ben ik wel erg goed in, (dus altijd nog iets van te maken). Maar toch wil ik graag wat moois leveren.

    Hier heb ik al aan gedacht (en dit heb ik in huis):
    - 2 accu's
    - 2 lenzen (Tamron 55-200 1:4-5.6 / Canon 18-55 0.28/0.9)
    - Flits Speedlite 430 EX II
    - Genoeg geheugen voor RAW foto's
    - Canon 400d (body)
    - iemand die me kan helpen, die constant bij me staat/is.

    Ik ben erbij vanaf dat zij zich gaat opmaken/aan kleden, trouwlocatie, op locatie shootje, en de feest foto's.

    Nu heb ik nog eigenlijk geen idee hoe ik dit precies ga aanpakken. Het is pas 3 aug. dus ik ben ook nog een proof-shoot op locatie van plan.

    Heb je goede tips, instellingen of iets waarmee je me zou kunnen helpen hoor ik het erg graag.

    Voornamelijk wanneer welke lens, (binnen/buiten) en welke instellingen zodat ik niet gek veel fouten kan maken. Ben me er erg van bewust dat deze dag maar 1x in hun leven voor zal komen .

  • #2
    Re: Eerste trouwshoot tips

    Welke instellingen.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste trouwshoot tips

      Instellingen op mijn camera/flitser.

      Nu snap ik dat het erg afhankelijk is van lokatie, licht en afstand.

      Comment


      • #4
        Re: Eerste trouwshoot tips

        Oorspronkelijk geplaatst door Beergit Bekijk bericht
        Nu snap ik dat het erg afhankelijk is van lokatie, licht en afstand.
        Ah, dan is het inderdaad goed dat je het hier komt vragen. Het stikt hier namelijk van de helderzienden.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste trouwshoot tips

          veel filmpjes op you tube zien Ik zou zelf ook wel eens een trouw willen fotograferen, eerst nog kenis vinden die trouwt ofzo. Als ik info opzocht over trouwfotografie werd er zeker altijd gesproken van de lichtomstandigheden van de kerk op voorhand te gaan bekijken, zodat je ongeveer de instellingen weet die haalbaar zijn.

          Instellingen voor buiten valt altijd af te wachten dus kan je je niet echt op voorbereiden denk ik. Poses en locaties voor voor/na de plechtigheid te nemen kan handig zijn op voorhand wat te kennen/weten zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste trouwshoot tips

            Gebruik eens de zoekfunctie hier op het forum.
            Misschien ben je hier ook wat mee:

            Vorige week schreef ik over de [url=http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/persoonlijk/bruiloft_krijn_en_eveline.asp]bruiloft van Krijn en Evelien[/url] waar ik foto's gemaakt had. In de reacties kreeg ik van [url=http://www.flickr.com/photos/johnmonster/]John Monster[/url] de vraag welke apparatuur ik op zo'n dag mee neem. Dat leek me een leuk onderwerp om even wat verder over uit te weiden in dit artikeltje; tips over welke apparatuur ik aanraad en waarom.


            Als je maar lang genoeg met je fotografie hobby bezig bent komt de vraag meestal vanzelf wel voorbij of je iemands huwelijk wilt fotograferen. Waarschijnlijk iemand uit je vrienden of kennissenkring die vind dat je mooie foto's kunt maken en stiekem een goedkope manier zoekt om mooie foto's van hun huwelijk te krijgen.


            Wat is het eerste wat iedereen wil zien na zijn bruiloft? Juist, de foto's! Als trouwfotograaf is het soms lastig op voorhand het belang in te laten zien van trouwfoto's, omdat dit vaak achteraf pas duidelijk wordt voor het bruidspaar. Wat helpt, is uit te leggen dat juist deze foto's meer zijn dan alleen leuke Facebook snapshots, maar dat ze een verhaal vertellen wat ze voor altijd bijblijft.


            wedding photography tutorials by wedding photographer, Neil van Niekerk


            ....

            Comment


            • #7
              Re: Eerste trouwshoot tips

              Oorspronkelijk geplaatst door Beergit Bekijk bericht
              Trouwshoots het blijft spannend, heb er al wel het een en ander overgelezen, vooral niet doen als amateur. etc. Toch ga ik het proberen voor vrienden van me. Ze wilde in eerste instantie geen fotograaf. Toen kwamen ze erachter dat ik met mijn studie en een leuke camera toch wel een leuke oplossing was. Ze uitgelegd, dat ze niet alles van mij mogen verwachten. Bewerken van de foto's ben ik wel erg goed in, (dus altijd nog iets van te maken). Maar toch wil ik graag wat moois leveren.

              Hier heb ik al aan gedacht (en dit heb ik in huis):
              - 2 accu's
              - 2 lenzen (Tamron 55-200 1:4-5.6 / Canon 18-55 0.28/0.9)
              - Flits Speedlite 430 EX II
              - Genoeg geheugen voor RAW foto's
              - Canon 400d (body)
              - iemand die me kan helpen, die constant bij me staat/is.

              Ik ben erbij vanaf dat zij zich gaat opmaken/aan kleden, trouwlocatie, op locatie shootje, en de feest foto's.

              Nu heb ik nog eigenlijk geen idee hoe ik dit precies ga aanpakken. Het is pas 3 aug. dus ik ben ook nog een proof-shoot op locatie van plan.

              Heb je goede tips, instellingen of iets waarmee je me zou kunnen helpen hoor ik het erg graag.

              Voornamelijk wanneer welke lens, (binnen/buiten) en welke instellingen zodat ik niet gek veel fouten kan maken. Ben me er erg van bewust dat deze dag maar 1x in hun leven voor zal komen .

              Maken dat je genoeg batterijen bij je hebt voor je flitser, eens proberen op M stand met flitser, sluitertijd tussen 1/60 en 1/100, f/5.6 en zeker in RAW fotograferen. 'T zijn nu ook niet de beste lenzen die je hebt om dergelijke reportages te doen, maar 't kan lukken als je niet zeker bent kan je altijd de P stand gebruiken
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

              Comment


              • #8
                Re: Eerste trouwshoot tips

                Oorspronkelijk geplaatst door Beergit Bekijk bericht
                Trouwshoots het blijft spannend, heb er al wel het een en ander overgelezen, vooral niet doen als amateur. etc. Toch ga ik het proberen voor vrienden van me. Ze wilde in eerste instantie geen fotograaf. Toen kwamen ze erachter dat ik met mijn studie en een leuke camera toch wel een leuke oplossing was. Ze uitgelegd, dat ze niet alles van mij mogen verwachten.
                als ze er niets van verwachten, dan heb je geen enkel probleem... gewoon zonder stress, leuke foto's proberen te maken... en zeker niet over alles beginnen nadenken... want dan maak je misschien niet die leuke foto's...


                zoals aangehaald, heb je niet de juiste lenzen voor een huwelijk, dus moet je niet zoals een huwelijks fotograaf fotograferen, wees gewoon je zelf, gebruik de instellingen die jezelf beheerst...

                good luck!
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste trouwshoot tips

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Ah, dan is het inderdaad goed dat je het hier komt vragen. Het stikt hier namelijk van de helderzienden.
                  ze komt hier eerlijk en bewust van zijn/haar beperkingen een aantal tips vragen... waarom altijd dat negativisme en sarcasme???

                  Ok, en nu hier mijn tips/advies:
                  - zoekfunctie gebruiken zoals eerder al aangehaald
                  - je hebt nog tijd, dus gebruik die tijd om vééél te oefenen van te voren. Ik weet niet welke tak in fotografie je beoefent... Probeer al eens een aantal mensen voor je lens te halen. Jij geeft de aanwijzingen. Je moet weten wat je wil bereiken. Dit vooral voor het shoot gedeelte. Kijk voor inspiratie naar sites van GOEDE huwelijksfotografen. Ik kan je er wel een aantal geven in PM. Het is een vak op zich om mensen mooi te laten poseren.
                  - voor je camera en je lenzen. Het zijn idd niet de beste, maar met de nodige creativiteit moet het lukken. Oefen vooraf vooral op M stand. Weet dat je camera erg beperkt is in ISO, en je hebt ook geen lichtsterke lenzen, wat jammer is. Daarom zal je aangewezen zijn op je speedlite. Oefen daarmee ook zeker! Want dat wordt meestal als het moeilijkste ervaren. Alles platflitsen is geen optie... Ook hiervoor zoekfunctie op het forum gebruiken...
                  - Probeer eens mee te lopen met een huwelijskfotograaf? Zo leer je al doende, en weet je waar je op moet letten. Weet, sommige gedeelten van de dag zijn enorm stressy! (ik kan er van meespreken).

                  Succes alvast! Je hebt niets te verliezen!

                  Groetjes, Leentje www.leentjeloveslight.com
                  * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste trouwshoot tips

                    wat gebruik flits betreft: vooraf vragen aan de priester of dit wel is toegestaan in de kerk (flits zou storend kunnen werken, alsook moet je hier relatief dicht bij je voorwerp staan?)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste trouwshoot tips

                      Wie je dit heeft wijsgemaakt verklaar ik stiepel zot. In een kerk kan je bijna niet anders dan flitsen, of je zou enkel maar met primes van 1,4 tot max 1,8 werken, ieder ander fotograaf zal sowieso moeten flitsen. En storend werken voor wie ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                      wat gebruik flits betreft: vooraf vragen aan de priester of dit wel is toegestaan in de kerk (flits zou storend kunnen werken, alsook moet je hier relatief dicht bij je voorwerp staan?)
                      Groetjes Rudy
                      Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste trouwshoot tips

                        Ik denk dat ondertussen Beergit haar oortjes aan het tuuten zijn van al deze tegenstrijdige berichten.
                        Ja, een makkelijke klus heb je niet aangenomen, maar je hebt niks te verliezen dus so what
                        ik denk dat het verstandig is je 55-200 in je tas te laten in het gemeentehuis en de kerk.
                        Schiet lekker alles met je 18-55 da's al een hoop stres minder als je dat niet gewend ben.
                        Ga zeker eens met enkele mensen 2 a 3 naar deze kerk en en gem.huis en vraag aan de pastoor of je na een dienst eens enkele foto's mag maken, als je uitlegt wat de bedoeling is lijkt me dat geen probleem.
                        Je vraagt niet of je mag flitsen, da's onzin, wat je wel even vraagt is of je achter het altaar mag komen zonder in de weg te lopen. en waar meestal het koppel, ouders, getuigen en sprekers zitten en staan op een huwelijk.
                        Op die plekken ga je aan de slag met je camera + flitser en de personen die figureren.
                        Je zult vast hangen aan je diafragma van 5,6 sluitertijd bv 1/80 iso zo hoog mogelijk
                        bv iso 800 of 1250 zou moeten kunnen denk ik bij een 400D correct me if i am wrong.
                        Flitser op TTL ik vrees echter dat dit niet het beste resultaat levert maar denk dat er niks anders op zit.
                        Veel hangt natuurlijk af van hoe licht het in de kerk is. in veel gevallen zal dit niet genoeg zijn.

                        De foto's op reportage daar kun je de 55-200 dan weer perfect voor uit je tas toveren.

                        kijk naar andere fotografen, ga naar enkele trouwerijen in de buurt, je hoeft de mensen niet te kennen, en zie hoe het er aan toe gaat. Hou de fotograaf in de smiezen.
                        Zoek op 't forum en elders, er zijn heelder boeken over geschreven
                        Ook wij hebben ooit ons eerste huwelijk gefotografeerd, veelal met een andere camera dan dat we nu hebben, vergeet dat niet
                        Op stelen met je ogen staan geen straffen voor zover ik weet
                        Succes er mee zou ik zeggen.

                        Deze kerkfoto's zijn iso2000 f3,5 1/80 Gemeentehuis iso800 f4,5 1/125
                        Last edited by fotografieljakim; 25 juni 2012, 17:08.
                        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste trouwshoot tips

                          Zijn deze foto's ingeflitst in kerk/stadhuis?
                          Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste trouwshoot tips

                            Ik zou je willen adviseren om in ieder geval een lichtsterke standaardlens te gebruiken voor tijdens de plechtigheid en/ of kerkdienst. Koop één nieuw of tweedehands, leen of huur desnoods één. Hoeft niet persé een Canon te zijn, een Tamron 17-50 f2.8 is bijv. ook een prima alternatief.

                            Hoe dan ook, mijns inziens is f2.8 glas of sneller eigenlijk gewoon noodzaak, zowel vanwege gebrek aan licht in dergelijke ruimtes als ook de mogelijkheid om te spelen met enige scherpte-diepte. Een externe flitser is ook noodzaak om mee te hebben, maar er recht op flitsen is erg lelijk (platflitsen) dus moet je bouncen maar dat kan ook niet altijd... Probeer maar eens te bouncen op een donkerbruin plafond of een blauw geschilderde muur ofzo Dus... f2.8 gecombineerd met hogere ISO is een beter idee, al dan niet met nog enig inflitsen als je erg last van tegenlicht hebt van ramen e.d.
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste trouwshoot tips

                              Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                              Zijn deze foto's ingeflitst in kerk/stadhuis?
                              Jep allen ingeflitst
                              In de kerk flitskop recht naar voor , in 't gemeentehuis flitskop naar boven met kikkerkaart.

                              Ik ben het er mee eens dat je eigenlijk een lichtsterke lens nodig hebt, deze is niet enkel voor deze moeilijke situatie's zeer handig, het is een flinke stap voorwaarts die je gaat zien in de foto's die je er in vele situaties's mee gaat maken.

                              Het is zoals je zegt MarkEL dat als je je iso flink omhoog haalt in combinatie met een open diafragma gaat je flits enkel dat beetje licht bijgeven om de mensen die je fotografeert mooi te laten "blenden" met het aanwezige "ambient light" in de kerk.
                              Dat is iets dat je moet leren, voelen, doen. de ene ruimte leent zich er dan ook beter voor dan de andere,
                              Last edited by fotografieljakim; 25 juni 2012, 20:29.
                              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                              Comment

                              Working...
                              X