Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflex & actieve vakanties ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflex & actieve vakanties ...

    Hallo

    Ik overweeg mij de aanschaf van een digitale refexcamera, namelijk de Nikon D70. Nu is mijn vraag: wie heeft er ervaring met reflexcamera's op actieve vakanties? Ik heb het voornamelijk over zeilvakanties, hutten- en tent trektochten, ...

    Deze camera zal geen dienst doen als vakantietoestel, maar zou hem ook graag op vakantie willen gebruiken, evt met maar 1 lens. Welke lens is hiervoor geschikt?

    De standaard programma's zoals: portet, landschap, sport, .. spreken mij in dit geval ook erg aan. Zijn deze te vergelijken met de programma's van de compacte toestellen, of zijn ze minderwaardig aangezien normaalgezien niemand ze gebruikt?

    Alvast bedankt voor jullie reacties

  • #2
    Hallo HikerBoy123,

    Een DSLR kan wel tegen een stootje hoor maar water, neen, dat niet ...
    Als lens kan ik je bv. de Tamron 24-135mm aanraden, een allround lens die scherpe foto's oplevert, goed van bereik is en prima van kleurenweergave is.
    Als ik al niet een aantal lenzen binnen dat bereik had, dan was dat m'n eerste keuze ...
    En de "standaardprogramma's" zijn goed om te leren, maar daarna, nee, niet echt ... .

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Originally posted by HikerBoy123
      De standaard programma's zoals: portet, landschap, sport, .. spreken mij in dit geval ook erg aan. Zijn deze te vergelijken met de programma's van de compacte toestellen, of zijn ze minderwaardig aangezien normaalgezien niemand ze gebruikt?
      Ik ben geen actief reismens in de zin die jij bedoelt, maar op het bovenstaande wil ik wel reageren.

      De voorgeprogrammeerde modi op een SLR zijn perfect vergelijkbaar met die van een compact/prosumer toestel. Ik vind wel dat ze minderwaardig zijn, maar niet in de denigrerende betekenis die het woord eigenlijk suggereert. Ik heb persoonlijk niks aan die standen die alles voor jou willen bepalen, en ik heb er een hekel aan als het toestel telkens weer belichtingswaarden voorstelt/opdringt die ik liever niet gebruik omdat ik weet dat ze niet het optimale resultaat opleveren.

      Volgens mij zijn er heel weinig dSLR-gebruikers die ervoor kiezen om niet zelf de instellingen te bepalen. Bij mij worden enkel Av (90%), Tv en M gebruikt - zelfs van P hou ik helemaal niet. Maar dat is persoonlijk... Als je die wil gebruiken, staat je dat uiteraard vrij, en het werkt net zoals op een compact.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Ik zal eerder een point and shoot compact camera nemen. Licht van gewicht en heeft altijd een automatische P mode. Zo'n DSLR is zwaar en relatief fors van formaat. Dat gaat tellen hoor op zo'n actieve trektochten. En op vakantie's worden meestal geen hoogstaande foto's genomen, nouja dat geldt bij mij dan.
        Groetjes, Blord

        Canon 7D en wat lenzen.

        Comment


        • #5
          Denk dat ik niet duidelijk genoeg was

          Ik ga mij zeker geen reflexcamera aanschaffen om hem enkel in de AUTO stand te gebruiken. Op vakantie, zou ik hem regelmatig als
          point and shoot camera willen gebruiken. Indien de voorgeprogrammeerde instellingen gelijkwaardig zijn als die van een volwaardige point and shoot is het voor mij dik in orde

          Comment


          • #6
            Originally posted by jaja
            Hallo HikerBoy123,

            Als lens kan ik je bv. de Tamron 24-135mm aanraden, een allround lens die scherpe foto's oplevert, goed van bereik is en prima van kleurenweergave is.

            Jaja
            Is deze te vergelijken met de kitlans van Nikon zelf, op het bereik na? Is er kwaliteitsverschil?

            Alvast bedankt

            Comment


            • #7
              Tijdens mijn wereldreis had ik mijn EOS 50E bij me. Qwa verzorging had ik het stevig ingepakt, met losgekoppelde lens. Daarnaast had ik waterdichte zakken mee om het te beschermen tegen water tijdens kanotochten. Ik maakte het regelmatig schoon, Bij de Digitale SLR's zal dat nog belangrijker zijn.

              Ik had twee lensen mee, een 28-70 en een 75-300. Beide onmisbaar!

              Succes!
              Don

              Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
              http://dosaas.myjalbum.net

              Comment


              • #8
                D70 moet bij mij ook dienen op actieve vakanties : de 18/70 kitlens lijkt mij prima daar je toch eerder landschappen trekt (groothoek).

                Als tele de Tamron 70/300 gekozen (420g). Denk niet dat je veel lichter kan (ook in je portefeuille trouwens).
                Dat alles verpakt in een Lowepro topload zoom AW.

                Vraag blijft echter of je die dure en relatief zware DSLR echt nodig hebt voor "vakantiefotos". Heb al fotos van situaties waarbij ik 1 hand voor mezelf en 1 hand voor de camera had (Medion uit den Aldi). Dat zie ik mij toch niet direct herhalen met de D70...

                Good Luck

                F.G.


                Comment


                • #9
                  Hallo Hikerboy

                  Wens je foto’s aan boord te maken van een kleiner schip heb je wel een groothoek nodig (bv 12-24). Meestal zit er bij mij ook een rubber zonnekap op (ipv de originele plastic kap) + een UV filter.
                  In heel slechte omstandigheden gebruik ik een Olympus MJU 400 in onderwaterhuis, resultaten hiermee zijn heel goed, je mist echter de groothoek.
                  Dan wat betreft de instelling, meestal werk ik op diafragma voorkeuze (S2) en Auto op de MJU400.
                  Voor de rest zit alles in een toploader AW van Lowepro.

                  Jean
                  35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                  Comment


                  • #10
                    To be on the safe side, just in 'case'... Er bestaat een onderwaterbehuizing voor de D70

                    En dan nog een bedenking die ik me maakte... De D100 is een stuk robuuster gebouwd als je er rotsen mee te baas wil, maar ook een tikkeltje logger en met minder prosumer-capaciteiten aan boord.

                    Misschien is een goede prosumer met manuele instelmogelijkheden, wel een handigere reisgezel als je het woorden rugzak, plaats, sleuren enz. regelmatig in de mond neemt.

                    Goede reis!

                    Succes!

                    PS: Ik hoorde dat de 'auto'-modes en de point-and-shoot programma's van de D70 behoorlijk werken, al neemt hij vaak vreemde beslissingen voor eigenzinnig gebruik van de flits...

                    Comment

                    Working...
                    X