Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact toestel of uitbreiding reflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact toestel of uitbreiding reflex?

    Hallo

    Ik hoop dat ik dit bericht in de juiste categorie post.

    Momenteel heb ik 2 camera's. Een digitale reflex: Nikon DS50 met standaardlens.
    En een compacte digitale camera: Panasonic Lumix TZ18.

    6 jaar geleden heb ik de Nikon aangeschaft. Maar zo'n camera is soms toch onhandig in gebruik als ik ga wandelen in de bergen. Of in een stad, als je alleen bent, en je moet naar de WC. Het risico is te groot om hem onbewaakt achter te laten en hem meenemen is ook ongemakkelijk. Vandaar dat ik een compacter toestel zocht. Ik wou wel één met een snelle reactietijd die dicht bij een reflex aanleunt. Afdrukken is de foto nemen, want bij vele digitale toestellen druk je af en tegen dat ie effectief de foto genomen heeft ben je enkele seconden verder! Verder wou ik zoveel mogelijk controle over de instellingen en degelijke optische zoom. De Panasonic is een tof toestel, alhoewel dat ie soms wel traag reageert, vooral op meer donkere plaatsen. Maar m'n grootste probleem is dat de foto achteraf niet hetzelfde beeld is dan dat ik met m'n eigen ogen heb gezien. Vooral bij landschappen. Bijvoorbeeld: ik stond onlangs op een heuvel met een prachtig uitzicht over de omgeving, maar op de foto kan je amper nog het hoogteverschil merken en veel details die ik in werkelijkheid zag, zie je niet of nog nauwelijks op de foto. De vraag is, ligt dit aan het toestel of aan mezelf als fotograaf?

    Als het aan het toestel ligt, zijn er andere toestellen die betere resultaten geven rekening houdend met de eerder vermelde eigenschappen die ik graag aan het toestel heb. Als ik toch terug zou grijpen naar m'n reflex is de vraag welke lenzen (of objectieven) ik nodig heb om degelijke landschappen, macrofotografie en ver te kunnen
    fotograferen? Ik veronderstel dat dit waarschijnlijk 3 zullen zijn? Alsook, m'n toestel is ondertussen al 6 jaar oud, qua kwaliteit en compatibiliteit is dit nog wel te overwegen of zou ik beter een recenter toestel aanschaffen dan?
    M'n voorkeur gaat toch wel eerder naar een compact toestel, want ik denk dat de aanschaf van een nieuwe reflex met bijhorende lenzen wel een serieuze hap uit m'n budget zal nemen.

    Alvast bedankt voor de hulp.

  • #2
    Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

    Nikon V1 of J1 (wat goedkoper maar minder opties zoals evf, flash enz) zijn zeer goede compacte camera's met fantastische resultaten, past zeer goed in een zak van een trui/jas en is zeer betaalbaar voor wat je krijgt. Over de mp moet je echt niet inzitten, want een scherm is toch slechts 1-3mp, deze camera kan dit dus ongeveer 5 keer vullen .

    Comment


    • #3
      Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

      Zijn toestellen op de markt die compact zijn met beeldkwaliteit beter of gelijk aan reflex

      de vraag is wil je iets met verwisselbare lenzen of iets met een vaste lens.

      verwisselbare objectieven: panasonic en olympus micro 4/3 systemen, de samsung nx en de sony nex reeks

      vaste lens: canon G, nog niet helemaal op de markt maar een hot item de sony RX100

      aan die toestellen ga je meer plezier beleven dan aan een reflex

      Comment


      • #4
        Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

        Hallo

        Het liefst ga ik voor een toestel met vaste lens.
        Zoals ik eerder aangaf, wil ik graag een veelzijdig toestel met een krachtige
        optische zoom, een snelle reactietijd qua opzetten als de foto nemen wanneer je afdrukt.
        Verder wil ik zoveel mogelijk instellingen zelf kunnen bedienen, zoals de flits.

        Heb een foto geplaatst bij Natuur & Landschappen omdat deze een voorbeeld is van sommige resultaten die ik krijg met m'n Panasonic Lumix TZ18 en ik vroeg me dus af
        of dit aan het toestel ligt of eerder aan mezelf. Alle tips zijn welkom!

        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

          Hallo,

          Voor al hetgeen jij opsomt kan ik je de panasonic LX5 aanraden...zeer goede compact met 24mm groothoek en heel snelle afdruktijd.
          Ik heb hem zelf en hij blijft me steeds verbazen als we hem gebruiken.
          Een aanrader!!

          grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

            Alvast bedankt aan de mensen die me tips heb gegeven.
            Heb op de sites van de desbetreffende merken eens gekeken en
            ik heb wel interessante zaken gezien. Maar bij elk toestel, als ik dan
            vergelijk met m'n Panasonic, moet ik toch mijn toestel de voorkeur geven.
            Ik denk dat ik me eerst eens verder ga verdiepen in m'n huidig toestel en techniek,
            mocht ik toch nog op vervelende beperkingen stuiten dan zullen we wel
            verder zien.

            Comment


            • #7
              Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

              Hoi,
              Je steekt hem niet in je zak, maar een bescheiden fototasje lost m.i. je probleem ook op.
              Ik wil van mijn Panasonic DMC-FZ50 af.Een vaste (Leica) lens 35-420mm, beeldstabilisatie, RAW/JPEG. En bovendien een Panasonic in je bezit hebbende dacht ik aan deze mogelijke oplossing.
              Mocht je belangstelling hebben neem gerust contact met me op.
              Groeten,
              Johan
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment


              • #8
                Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

                Heb me net de Nikon S510 aangeschaft.

                Heel wat voordelen, ga maar eens naar de site. Enkel Raw heeft het toestel niet, maar er is altijd wel wat wat ontbreekt als je begint gaan te grasduinen in de verschillende toestellen van dat formaat.

                Succes met je zoektocht.
                BD1766BE

                Comment


                • #9
                  Re: Compact toestel of uitbreiding reflex?

                  Naast mijn (zware) reflexen heb ik een Panasonic FZ-7 en FZ-8.
                  De shutterlag is ergerlijk als je een reflex gewend bent maar het is zalig als je moet klimmen en kruipen. Voor de kwaliteit moet je het ook niet laten.

                  Ik heb hem deze zomer in de handen van mijn vrouw gestopt (en die is minder dan amateur- pure beginner) en ik vind dat het resultaat mag gezien zijn. Ter bevestiging :

                  Album by my wife and her Panasonic. It's a story of a mysterious troll that suddenly appeared and cooked the puffins' eggs i...


                  A propos : de persoon die zich hier schuil houdt achter een Lapplandse vlag is daar voor het eerst herkenbaar

                  Comment

                  Working...
                  X