Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime: 50mm vs 35mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime: 50mm vs 35mm

    Hallo,

    Ik ben aan het twijfelen en wou graag eens jullie ervaringen hierover horen. Ik heb sinds kort een dSLR, maar nog voor ik m'n camera kocht, spraken lenzen met een vaste brandpuntsafstand me al aan, en dat is toch nog niet geminderd. Vandaar mijn vraag.

    Naast het creatieve aspect wat me wel aanspreekt, bevalt de lichtsterkte en de algemene scherpte van zo'n prime me wel. En vooral die lichtsterkte is waarvoor ik het zou doen. Ik vind grote lenzen ook vlug storend en opvallend. Ik trek liever niet te veel aandacht met m'n camera, dan voel ik me niet op m'n gemak. Vandaar mijn interesse in primes. Maar ik kan maar niet kiezen tussen een 32mm en een 50mm. Ongetwijfeld zal het gebruik dit na een tijdje wel uitwijzen, maar daarom wilde ik jullie ervaringen graag horen.

    Heel veel mensen zweren bij een 50mm prime, dit zou de "standaard" zijn. Maar volgens mij is dat op een FF-camera het geval, of vergis ik mij ? Dan zou een 32 mm op een crop dichter bij het klassieke beeld van de 50mm zitten.

    Ik zou de lens vooral gebruiken voor reisfotografie, straatfotografie en een portretje hier en daar. En bij dat laatste wringt het schoentje. Ik heb al aardig wat zitten uitproberen en ik heb het gevoel dat een 50mm voor alles een beetje te dicht erop is, en een 32mm beter zou passen, behàlve voor de portretten. Is er een portret te maken met een 32mm, of moet ik dan onherroepelijk over op de 50mm ? Want de DOF van zo'n lichtsterke prime is natuurlijk ideaal voor een portret.

    Wat denken jullie ? 32 of 50 prime, of nog iets helemaal anders ?
    Last edited by MadHatter; 20 juni 2012, 06:17.

  • #2
    Re: Prime: 50mm vs 35mm

    Hangt wel volledig af van model: full frame, crop frame Nikon of crop frame canon.
    Wat heb je?

    Comment


    • #3
      Re: Prime: 50mm vs 35mm

      Rond de 32mm (dus 28, 30 of 35mm), is inderdaad ideaal als all around prime op een crop.
      50 of 85 is geschikter voor portretten (headshots), omdat je dan niet zo dicht op je onderwerp moet zitten.

      Welke body heb je?

      Comment


      • #4
        Re: Prime: 50mm vs 35mm

        Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
        Hangt wel volledig af van model: full frame, crop frame Nikon of crop frame canon.
        Wat heb je?
        Euh, o ja Nu dacht ik dat ik alles in mijn openingspost had gezet, vergeet ik het meest voor de hand liggende. Een Pentax Kx, 1,5 crop sensor, dus.

        Comment


        • #5
          Re: Prime: 50mm vs 35mm

          TS,
          Het is gebruikelijk om bij portretfotografie de portretregel te volgen. Dat betekent ogen en neus scherp, oorlellen mogen onscherp zijn. Dat betekent dat je helemaal geen lichtsterk objectief nodig hebt bij portretfotografie.

          Een 50 mm op crop camera zetten als portretlens kan teleurstellende resultaten geven bij een wat krap gekaderd portret. Omdat de onderwerpafstand dan klein is kan je vertekening krijgen. Zichtbaar aan neus die wat groot afgebeeld wordt t.o.v. de oren.

          Of de beeldhoek behorende bij 50 mm beter past dan 35 mm bij jouw stijl van fotografie en jouw onderwerpen, jij bent de enige die iets zinnigs daar over kan zeggen!
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Prime: 50mm vs 35mm

            Ik heb een K-x en o.a. een 50mm en een 35mm prime.
            Zelf gebruik ik de 35mm veel meer dan de 50mm -al heb ik een boontje voor mijn 50mm.
            Voor portretten is de 50mm beter geschikt, maar voor kinderen is de 35mm ook uitstekend. Het resultaat is iets minder "zacht", iets meer geprononceerd, maar bij die ferme kinderkopjes mag dat. Bij oudere mensen wil je misschien liever harmonischer portretten.
            Binnen in huis is de 35mm bijna de enige optie. Buitenshuis hangt het er van af, maar als je niet ver van het gebeuren kan gaan staan, is de 35mm best.
            Kortom, ik zou voor de 35mm gaan...

            Comment


            • #7
              Re: Prime: 50mm vs 35mm

              35 mm op crop (1.5) is zalig om mee te werken, zelfs om portretten te doen en vooral als lichte lens dat meegaat op uitstappen.

              Comment


              • #8
                Re: Prime: 50mm vs 35mm

                Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
                Euh, o ja Nu dacht ik dat ik alles in mijn openingspost had gezet, vergeet ik het meest voor de hand liggende. Een Pentax Kx, 1,5 crop sensor, dus.
                Pentax heeft wel enkele mogelijkheden beschikbaar. In 35mm is er allereerst de instapper DA35/2.4: een goedkope en verhoudingsgewijs erg goede keuze. Daarnaast heb je de DA35/2.8 limited macro die haarscherp is en waarmee je wat dichter op je onderwerp kan. De top is de ietwat oudere FA31/1.8 limited: niet echt compact maar terecht legendarisch voor z'n beeldkwaliteit. Alle drie zijn het erg mooie standaardobjectieven. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de FA31, niet enkel om z'n kwaliteit, maar wel om z'n ietsje bredere beeldhoek die mij iets beter ligt. Zoals je zelf aanhaalt zit 31mm op APS-C overigens dichter bij de traditionele standaard beeldhoek dan 35mm.

                Mocht je toch liever een iets striktere beeldhoek hebben, dan is de DA40/2.8 limited pancake misschien een optie, of mss zelfs de FA43/1.9 limited (de allereerste oorspronkelijke limited). Ik ben overigens een grote fan van die laatste (hij vult de FA31 mooi aan).

                50mm wordt al wat krap voor standaard volgens mijn mening. Dat is wel een mooie brandpunt voor portret daarentegen. Mogelijkheden: de aangekondigde DA50/1.8 (zelfde instapper klasse als de DA35/2.4), de DFA50/2.8 macro, en de dure maar erg degelijke DA*55/1.4. Mogelijk kan je de FA50/1.4 nog ergens vinden, da's ook een fijne.

                Aan primes in het standaardbereik geen keuze tekort bij Pentax... Oudere objectieven met manuele scherpstelling zijn eventueel nog een goedkoper alternatief. Ook daar vind je 35mm en 50mm objectieven bij de vleet. K- en M-generaties zijn volledig manueel (lichtmeten in M-mode door je diafragma te sluiten met een knopje), de A-generatie laat automatisch lichtmeten toe. F- en FA-generaties zijn volautomatisch.

                Probeer de diverse brandpuntsafstanden eens op je standaardzoom (ik neem aan dat je een DA18-55 hebt?) of bekijk de gebruikte brandpunten van wat je je beste foto's tot nu vindt. Dat zou je een richtlijn kunnen geven van de beeldhoek die je 't beste ligt. Een goedkope 35mm is in elk geval een goed begin (ik denk dan aan de DA35/2.4).

                Wim
                Last edited by ishpuini; 18 juni 2012, 07:56.
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Prime: 50mm vs 35mm

                  Ik heb tot nu toe altijd portretten gemaakt met een 50mm, en vaak ervaar ik dat zelfs als te kort. Je moet er toch redelijk dicht voor komen en veel mensen hebben dat niet graag, toch niet bij spontane fotografie. Ik heb me nu een 85mm aangeschaft Dan kan ik wat meer op afstand blijven...
                  Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prime: 50mm vs 35mm

                    Zo, bedankt voor de talrijke reacties!
                    Dus het klopt wel een beetje dat een 35mm (of eerder 32, zoals ishpuini zegt) iets ruimer bruikbaar is als standaardlens dan de 50mm. Trouwens een héél mooi lijstje dat je daar opsomt, ishpuini. Ik ben meteen aan het opzoeken geslagen Ik wou eerst in het algemeen weten wat ik wou, en dan het aanbod eens gaan uitpluizen. Ziet er zeer goed uit!
                    Ik heb mijn eigen foto's al eens nageplozen, en daar is nog niet echt een lijn in te vinden. 35, 50, 70, die drie zowat. Maar ik heb nog tijd

                    @Jook: Met portretlens bedoel ik ook niet echt de spontane fotografie, maar eerder poseren en zo. Voor die spontane fotografie blijf ik ook liever wat op de achtergrond, en heb ik m'n 50-200, waar je dan die DOF niet haalt met het diafragma, maar met de tele. Maar jij zou dus ook de 35 mm zeker niet aanraden voor die geposeerde portretten ?

                    @Annoh: Aan die vertekening had ik nog niet gedacht. Maar waarom heb je geen lichtsterke lens nodig voor portretfotografie, volgens die portretregel ? Omdat een té kleine DOF maakt dat de neus wel en de ogen niet meer scherp zijn, of bedoel je wat anders ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prime: 50mm vs 35mm

                      Een 35mm op crop is ook inzetbaar voor portretten zolang je maar een paar meter van je onderwerp vandaan blijft, wat impliceert dat die in te zetten is voor waist shots of mensen die volledig in beeld komen of beter nog een hele groep... Voor close up portretten gebruik je dan weer beter je telezoom (en als je een korte DOF wilt haal je die uit je zoombereik, zoals je al aangeeft). En een 30 à 35mm is een beter allround brandpuntsafstand, en ook nog eens een betere aanvulling op je telezoom...

                      Veel succes,
                      F.

                      Comment

                      Working...
                      X