Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grote contrasten? contrast op -2 in camera!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grote contrasten? contrast op -2 in camera!

    Is het een oplossing voor onderwerpen met grote contrastomvang (en misschien wel veralgemeenbaar tot alle onderwerpen?) om het contrast in de camera op -2 te zetten? Op die manier zou je het grote contrast kunnen omvatten. In een fotobewerkingsprogramma zou je dan het contrast kunnen verhogen. Of maak ik hier een denkfout?

    Zou je zo ook kunnen stellen dat je best de scherpte op -2 zet en eventueel verscherpt in nabewerking?

    Is de 0-instelling dus een gulden middenwegdie in de meeste gevallen een gemiddeld resultaat geeft, dat zonder veel nabewerking zo uit de camera bruikbaar is? En zijn betere resultaten mogelijk met de "-2" instellingen, mits meer nabewerking?
    mijn fotosite

  • #2
    Nope... het de maximale contrastomvang (dynamisch bereik) is een fysieke limitatie van de ccd. Het contrast op -2 zetten, vermindert gewoon het contrast BINNEN die fysieke grenzen, als je het mij vraagt.

    ... Of je moest een camera hebben die z'n volledig dynamisch bereik niet standaard gebruikt, maar dan zijn het ofwel geniën (en hebben ze een ccd gevonden die voldoende dynamisch bereik heeft om er wat van af te snoepen, of het zijn stomme ezels om het dynamisch bereik niet helemaal te benutten

    Comment


    • #3
      Wel jan ik kan geen antwoord op je vraag geven maar ik heb wel een nog betere oplossing voor jou. Gebruik gewoonweg RAW dan heeft die instelling geen belang en kan je het volle potetieel van je CCD volop benutten.

      Comment


      • #4
        Hoi Kevlar,
        Als RAW de oplossing zou zijn, vermoed ik dat Canon de optie niet toegankelijk zou hebben gemaakt bij gebruik van RAW. Nu, dat is het wel. Dus ik vermoed dat je antwoord niet helemaal correct is. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat je met RAW meer speling hebt bij de bewerkingen achteraf.
        mijn fotosite

        Comment


        • #5
          Originally posted by JanVG
          Hoi Kevlar,
          Als RAW de oplossing zou zijn, vermoed ik dat Canon de optie niet toegankelijk zou hebben gemaakt bij gebruik van RAW. Nu, dat is het wel. Dus ik vermoed dat je antwoord niet helemaal correct is. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat je met RAW meer speling hebt bij de bewerkingen achteraf.
          Je hebt me verkeerd begrepen denk ik. Wat ik wou zeggen dat ipv die stand contrast -2 te proberen je dergelijke foto's beter in raw trekt vermits dit je meer mogelijkheden geeft om het maximaal uit je beeld te halen en dus een betere oplossing.

          Maar je blijft met de beperkingen zitten natuurlijk van de CCD. Daar kan je weinig aan doen vrees ik.

          Comment


          • #6
            Originally posted by JanVG
            Hoi Kevlar,
            Als RAW de oplossing zou zijn, vermoed ik dat Canon de optie niet toegankelijk zou hebben gemaakt bij gebruik van RAW. Nu, dat is het wel. Dus ik vermoed dat je antwoord niet helemaal correct is. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat je met RAW meer speling hebt bij de bewerkingen achteraf.
            Ik vraag mij juist af of je nu eigenlijk toch nog iets anders bedoelde. Als je wil zeggen je kan die setting in RAW ook zetten dus is RAW geen oplossing dan zit je verkeerd. Die setting heeft in RAW geen belang en geen invloed. Maar de JPEG die standaard in de RAW file zit gebruikt die setting natuurlijk wel. Daarom kan je dit toch nog kiezen. Voor RAW heeft het geen belang.

            Comment


            • #7
              Waarom staan die instellingen (contrast, scherpte, saturatie) dan op de camera?
              En wie gebruikt ze? En wanneer?
              mijn fotosite

              Comment


              • #8
                Originally posted by JanVG
                Waarom staan die instellingen (contrast, scherpte, saturatie) dan op de camera?
                En wie gebruikt ze? En wanneer?
                Deze dienen voor je JPEG's. Een jpeg is een file waar reeds bewerkingen op gebeuren in de camera. Aan de hand van je setttings contrast saturatie, scherpte gaat je JPEG bewerkt worden. Een RAW file is een onbewerkte file en daar hebben de settings dus geen belang meer want de data is toch onbewerkt. Maar standaard zit in je RAW file een JPEG die overeenkomt met de jpeg die je anders zou nemen moest je niet in RAW foto's nemen. Je kan deze zo uit je RAW file halen moest je willen. En deze jpeg is dus ook bewerkt aan de hand van je settings.

                Wanneer gebruiken. Wel als je in jpeg werkt kan je deze gebruiken om ze naar je smaak aan te passen.

                Bij mij staan deze momenteel op scherpte +2, saturatie +1, contrast 0, tone 0. En dat is voor de gevallen waar ik toch de jpeg uit mijn raw file zou halen ipv de RAw zelf te ontwikkelen. Wel dan verkies ik de file toch met wat meer saturatie en scherpte dan standaard.

                Comment

                Working...
                X