Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

    Hallo

    Ik speel al even met 't idee om naast digitale fotografie een stapje opzij te zetten naar analoge fotografie. Als 26-jarige heb ik zelf weinig of geen ervaring met toestellen uit 't analoge tijdperk, vandaar m'n vraag om wat advies.
    Ik volg de laatste tijd wat online communities waar film weer meer en meer aan bod komt en omdat 't me aanspreekt wil ik die stap graag zetten.
    De enige criteria zijn compatibiliteit met m'n Nikon AF-D lenzen en goedkoop (150, max 200 euro).
    Na wat rond te neuzen op internet kom ik al snel uit bij een Nikon F100, die net binnen budget kan vallen op de 2dehandsmarkt.
    Zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben, die me kunnen zeggen of er zwakke punten zijn waar ik best op let of kunnen jullie me alternatieven voorstellen (die misschien nog beter zijn)?

    Alvast bedankt!


    Mvg
    Mattias
    www.mattiaspletinckx.com
    Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

  • #2
    Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

    De F100 is een prima toestel. Niets op aan te merken.
    Dit is het kleine broertje van de F5.

    Nog zeer goede toestellen:
    Nikon F90(x), F801, F4, F5
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

      In de verzameling heb ik van de AF analoge Nikons de 801s, de 100 en een 5 ... nog altijd geen F4 ... mijn F100 is eentje met grip en in maagdelijke staat ... inderdaad een heel fijne laatste generatie analoge Nikon ... uw prijssetting is aan de hoge kant hoor ... dat kan voor minder, zelfs met grip indien je geen maagdelijk exemplaar wenst ... even toelichten : mijn aankoop van F5 betrof een set met 2 stuks met 2 SB28Dx flitsers en een Lowepro Magnum AW tas ... de tweede F5 is naar een BDer voor 200 Euro ... deze had wat gebruikssporen onderaan het batterijvak ... de andere F5 heeft als de spare gediend en is maagdelijk ... deze zit nu in de verzameling ... mijn F100 met grip zou ik niet te koop zetten onder de 200 mocht dat ooit gebeuren ... maar dat is dan ook een maagdelijk exemplaar ... eentje met gewone gebruikssporen moet kunnen aan de helft
      Last edited by Silver Roller; 16 juni 2012, 18:36.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

        De F100 is een buitengewoon fijn toestel. Het enige nadeel, vond ik, was. het hoge stroomgebruik. Verder niets dan lof.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

          f90en f100 idd veel batterijen nodig... voor de rest, het is een top toestel uit de consumer reeks van nikon!!

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
            f90en f100 idd veel batterijen nodig... voor de rest, het is een top toestel uit de consumer reeks van nikon!!

            Tom
            Daar heb ik bij de F90mnooit last van gehad.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

              Merci voor de feedback allemaal!
              't Is duidelijk, binnenkort steekt er ook een F100 in m'n tas


              Groeten
              Mattias
              www.mattiaspletinckx.com
              Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

              Comment


              • #8
                Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                In de verzameling heb ik van de AF analoge Nikons de 801s, de 100 en een 5 ... nog altijd geen F4 ... mijn F100 is eentje met grip en in maagdelijke staat ... inderdaad een heel fijne laatste generatie analoge Nikon ... uw prijssetting is aan de hoge kant hoor ... dat kan voor minder, zelfs met grip indien je geen maagdelijk exemplaar wenst ... even toelichten : mijn aankoop van F5 betrof een set met 2 stuks met 2 SB28Dx flitsers en een Lowepro Magnum AW tas ... de tweede F5 is naar een BDer voor 200 Euro ... deze had wat gebruikssporen onderaan het batterijvak ... de andere F5 heeft als de spare gediend en is maagdelijk ... deze zit nu in de verzameling ... mijn F100 met grip zou ik niet te koop zetten onder de 200 mocht dat ooit gebeuren ... maar dat is dan ook een maagdelijk exemplaar ... eentje met gewone gebruikssporen moet kunnen aan de helft
                Huuh, een F5 voor €200,00?
                Onlangs een heel mooie F4s op ebay gekocht voor ....... €220,00.
                Wat een toestel.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                  Ikzelf had het geluk om een F100 & grip in uitstekende staat te kopen voor 50 euro. Kon het zelf bijna niet geloven. Kocht een lens van een koppel en ze vroegen of ik interesse had in een oude analoge camera.... soms heb je chance.

                  De F100 is een zeer degelijk toestel. Groot, sterk en betrouwbaar.
                  De D700 van de analoge bodies qua snelheid & uitrusting.

                  Al gebruik ik liever mijn 1972 Nikon FE, als ik analoog ga.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                    50 euro is wel een weggeefprijs.
                    Ik heb ook een F100 liggen, maar de emo-waarde is mij toch nog altijd wat meer waard .
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                      Inderdaad, ik denk dat 150 - 200 € voor een F100 een eerlijke prijs is, gezien de staat (200 = mint)

                      50 is echt ongelooflijk veel geluk hebben!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                        't Is van da : ik heb m'n F100. 175 euro voor een exemplaar in uitstekende staat met batterygrip.
                        Klein detail : ik kreeg er ook nog 4 filmrolletjes Ilford Delta 100, Ilford ontwikkelaar, een ontwikkeltank en nog wat kleinigheden bij + een bijhorende uitleg van een echte liefhebber.
                        In mijn ogen een echt koopje!

                        Groetjes
                        Mattias
                        www.mattiaspletinckx.com
                        Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                          Absoluut, mooie deal!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                            Ik heb me nooit echt verdiept in analoge fotorgrafie (wel een F-601 gehad) maar wat zorgde er nu voor dat een F-801 nu beter (en duurder) was dan een F-601?

                            Je had er geen digitale sensor, de film bepaalde de ISO waarde en dus deel de sluitertijd samen met het objectief. Het enige dat een toestel moest doen was voor x tijd de shutter openen en de film een stukje verder doorspoelen toch?

                            Wat zorgde ervoor dat een consumer toestel toen 25.000Bf. koste en een pro-consumer pakweg 60.000Bf?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon F100, goede keuze als stapje opzij naar analoge fotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Ik heb me nooit echt verdiept in analoge fotorgrafie (wel een F-601 gehad) maar wat zorgde er nu voor dat een F-801 nu beter (en duurder) was dan een F-601?

                              Je had er geen digitale sensor, de film bepaalde de ISO waarde en dus deel de sluitertijd samen met het objectief. Het enige dat een toestel moest doen was voor x tijd de shutter openen en de film een stukje verder doorspoelen toch?

                              Wat zorgde ervoor dat een consumer toestel toen 25.000Bf. koste en een pro-consumer pakweg 60.000Bf?
                              Verschil F601 en F801:
                              - snelheid bij de F801 (3.3 ipv 2 fps)
                              - De sluiter die bij de F801 beter is (van 1/8000 tot 30s ipv 1/2000 tot 30s)
                              - bouwkwaliteit

                              Maar voor gewoon gebruik, zal er geen verschil te zien zijn tussen een F601 en een F801, aangezien Film het medium is.
                              Eigenlijk is het nu juist hetzelfde dan vroeger: lenskwaliteit is een zeer belangrijke factor! (beter een F601 met goede lens, dan een F801 met mindere lens)
                              Het enige verschil nu, de iso waarde is afh van sensor en vroeger van film.
                              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X