Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp bij scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp bij scherpte

    hallo,

    ik heb onlangs een potretfoto gemaakt.
    Ik zit met een probleem dat er een deel onscherp is.
    Hoe kan ik dit verhelpen?
    Ik heb gewerkt in de sluitertijd modus.
    nikon d3100
    kitlens 18-55
    f/4
    1/13
    iso 200
    24mm

  • #2
    Re: hulp bij scherpte

    Door je groot (klein getal) diafragma krijg je minder scherpe delen, wat normaal is, en wat goed is bij portretjes. Maar je sluitertijd is ook te lang dan krijg je bewegingsonscherpte. En je hebt binnenshuis gefotografeerd, dus je iso mag ook omhoog naar 400. en bij een hogere iso heb je ook een snellere sluitertijd... Maar je moet nu niet iedere keer je een snelle sluitertijd nodig hebt je iso omhoog schroeven hoor.. Dus alles samen geven je mindere scherpte
    Hopelijk heb ik het allemaal juist uitgelegd
    grt. Ria

    Comment


    • #3
      Re: hulp bij scherpte

      De meeste portretten worden met diafragma F8 tot F16 geschoten

      Comment


      • #4
        Re: hulp bij scherpte

        Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
        De meeste portretten worden met diafragma F8 tot F16 geschoten
        f16?????

        f8 zal meer dan genoeg zijn en alles wat daaronder ligt.
        geen verkeerde info geven aan mensen.

        de onscherpte is er omdat je met een sluitertijd van 1/13 zit wat al heel moeilijk is om nog scherp uit de hand te schieten.
        het gezichtje vooraan is wel redelijk scherp, kan het zijn dat je hierop geflitst hebt?
        Last edited by TrsH; 15 juni 2012, 22:48.

        Comment


        • #5
          Re: hulp bij scherpte

          Om te zien hoeveel DoF je hebt is deze link zéér interessant http://www.dofmaster.com/dofjs.html
          Mvg,
          Eddy
          Smaken verschillen

          Comment


          • #6
            Ja ik heb idd gebruik gemaakt van de flits.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
              Om te zien hoeveel DoF je hebt is deze link zéér interessant http://www.dofmaster.com/dofjs.html
              Mvg,
              Eddy
              Er was toch ook een app voor op je mob tel.

              Vriendelijk groet ,
              Jessey

              Comment


              • #8
                Re: hulp bij scherpte

                Ik zou inderdaad ook hebben gekozen voor een iets hogere ISO, een iets kleiner diafragma en een kortere sluitertijd.
                Wat je natuurlijk ook kan doen als je met dezelfde scherptediepte wil werken, dat is een AF-punt selecteren, waardoor je met dezelfde compositie op het gezichtje kan scherpstellen.


                Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                Er was toch ook een app voor op je mob tel.

                Vriendelijk groet ,
                Jessey
                Ervan uitgaande dat TS een smartphone heeft
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: hulp bij scherpte

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Ik zou inderdaad ook hebben gekozen voor een iets hogere ISO, een iets kleiner diafragma en een kortere sluitertijd.
                  TS heeft geflitst, dan hebben diafragma, sluiter en iso een totaal andere invloed dan indien er niet geflitst wordt.

                  Kan het zijn dat het kindje niet helemaal stil zat. Volgens mij zit je toch met bewegingsonscherpte (zie rechteroortje van het kindje) en had je je sluitertijd omhoog moeten schroeven. Iso was niet nodig m.i. F mocht kleiner (groter getal) als je over je hele zetting scherpte wilde.
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Ja het kindje zat niet helemaal stil. Ik zal de sluitertijd volgende keer verhogen. Bedankt voor het advies

                    Comment


                    • #11
                      Re: hulp bij scherpte

                      een minimale sluitertijd van 1/60 tot 1/80 wordt vaak opgegeven als grens om scherpe foto's uit de hand te kunnen nemen. (in situaties met flits en met een hele vaste hand kan dit wel verlagen, maar denk dat het best is boven die grens te blijven voor foto's als deze).
                      Bij lange brandpuntsafstand geldt '1/brandpuntsafstand' als minimale sluiter voor scherpe foto's uit de hand (opnieuw afhankelijk van factoren, maar wel een richtwaarde)

                      Comment

                      Working...
                      X