Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snoot met diffuser voor macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snoot met diffuser voor macro

    heb dit deze namiddag eens snel in elkaar geflanst.

    binnenkant is volledig in alluminium folie.
    buitenkant is karton en de voorkant is gewoon een A4 tekenblad.

    heb het nog niet kunnen testen maar hoop dat ik er morgen eens iets mee kan doen.
    van denken jullie?
    of wat kan er nog beter.

    de snoot schuift over mijn ex580II en de voorkant zit net gelijk met mijn lens en richt een beetje naar beneden.




  • #2
    Re: Snoot met diffuser voor macro

    Cool
    Goed gevonden, de extra grote diffusor zal zijn werk goed doen; zeker bij piepkleine beestjes...
    Stel je eens voor hoe groot, in vergelijking, een softbox met een menselijk onderwerp zou moeten zijn
    ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
    Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

    Comment


    • #3
      Re: Snoot met diffuser voor macro

      Een groot gedeelte van het licht zal voorbij je onderwerp vallen....zeker als de insecten dichter(150-300mm) bij je objectief zitten.Gebruik je hier een lange tussenbuis achter je objectief????....in dat geval zal de werkafstand zowiezo niet veel verder dan 300mm reiken.Persoonlijk(en ik kan me vergissen) denk ik dat een hoek van 45°van je verzachter tov het sensorvlak en nog een stukje zakken van de diffuser(met een halfronde uitsparing voor je objectief ) nog betere resultaten gaat geven. Door de lichtbron iets lager te brengen en gedeeltelijk rondom je objectief vermijd je beter schaduwen onder het insect/voorwerp......je zal dan wel iets meer schaduw achter je onderwerp krijgen, maar deze zal minder zichtbaar zijn.
      Je opstelling zal nu al zeker betere resultaten geven dan een kleinere diffuser of macroflitser......maar hoe dichter je op je onderwerp geraakt met je verzachter/diffuser hoe meer verspreid en bijgevolg hoe zachter/natuurlijker het licht zal lijken.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2012, 17:45.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Snoot met diffuser voor macro

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Een groot gedeelte van het licht zal voorbij je onderwerp vallen....zeker als de insecten dichter(150-300mm) bij je objectief zitten.Gebruik je hier een lange tussenbuis achter je objectief????....in dat geval zal de werkafstand zowiezo niet veel verder dan 300mm reiken.Persoonlijk(en ik kan me vergissen) denk ik dat een hoek van 45°van je verzachter tov het sensorvlak en nog een stukje zakken van de diffuser(met een halfronde uitsparing voor je objectief ) nog betere resultaten gaat geven. Door de lichtbron iets lager te brengen en gedeeltelijk rondom je objectief vermijd je beter schaduwen onder het insect/voorwerp......je zal dan wel iets meer schaduw achter je onderwerp krijgen, maar deze zal minder zichtbaar zijn.
        Je opstelling zal nu al zeker betere resultaten geven dan een kleinere diffuser of macroflitser......maar hoe dichter je op je onderwerp geraakt met je verzachter/diffuser hoe meer verspreid en bijgevolg hoe zachter/natuurlijker het licht zal lijken.
        had ook al gedacht dat ik een grotere hoek moest nemen maar toen zat ik idd met het gedacht dat mijn lens een schaduw ging werken.

        morgen eens de "difusser" wat kantelen en een uitsparing voor de lens make.
        en als alles werkt zoals het zou moeten werken dan kan ik kijken om er een nieuwe te maken die wat properder afgewerkt is.

        allesinds bedankt voor de nuttige info.

        Comment


        • #5
          Re: Snoot met diffuser voor macro

          Nog een bijkomende bedenking. Met deze vaste opstelling zal je licht steeds uit dezelfde richting komen....waardoor na een tijdje je foto's allemaal gelijkaardig zullen lijken. Misschien kan je in een volgend experiment de flits eens loskoppelen en via een off shoe cable of afstandsbediening proberen te werken. Je vind op het internet vast en zeker wel verschillende macro flash brackets (instelbare of flexibele arm oid) die je zelf goedkoop in elkaar kunt knutselen...en welke je toelaten om het licht ook een richting te geven.
          Iets zelf knutselen is misschien niet zo mooi van uitzicht zoals de vele macro accesoires die je ook in een winkel kunt kopen.......maar het enige wat uiteindelijk telt is het resultaat dat je er mee kunt halen. Veel succes! Laat ons zeker de behaalde resultaten zien.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Snoot met diffuser voor macro

            Interessant om te volgen.
            Ik heb zelf ook zoiets in elkaar geknutseld,maar dan ook
            met de mogelijkheid om de flitser off shoe te gebruiken.
            Nu zit ik wel met een lastig iets, namelijk dat ik de softbox reflectie in
            de ogen van bv. een spin terug zie.
            Het is mij nog niet gelukt om dit te vermijden.

            Zie voorbeeld: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...in-420481.html


            Hier heb ik de flitser+softbox links onder een hoek van 90 graden gezet evenwijdig aan de spin.
            De gebruikte lens is een omgekeerde 24mm Panagor lensje gemonteerd op een tussenring.[dus de afstand tot de spin was wel heel kort]

            gr.ron.
            Last edited by exhi; 16 juni 2012, 08:37.
            http://exhi-fotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Snoot met diffuser voor macro

              Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
              Interessant om te volgen.
              Ik heb zelf ook zoiets in elkaar geknutseld,maar dan ook
              met de mogelijkheid om de flitser off shoe te gebruiken.
              Nu zit ik wel met een lastig iets, namelijk dat ik de softbox reflectie in
              de ogen van bv. een spin terug zie.
              Het is mij nog niet gelukt om dit te vermijden.

              Zie voorbeeld: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...in-420481.html


              Hier heb ik de flitser+softbox links onder een hoek van 90 graden gezet evenwijdig aan de spin.
              De gebruikte lens is een omgekeerde 24mm Panagor lensje gemonteerd op een tussenring.[dus de afstand tot de spin was wel heel kort]

              gr.ron.
              Dat gaat ook nooit lukken om een grote softbox/of andere sterke lichtbron uit de ogen van een spin of op andere sterk reflecterende onderdelen te houden hé.http://www.flickr.com/photos/opoterser/ Hoe groter de lichtbron en hoe dichter je bij die spin kunt komen hoe meer de ogen zullen gevuld worden met de reflectie van de lichtbron. Ideaal zou zijn een volledig ronde en holle diffuser die gedeeltelijk rondom je onderwerp gaat en een paar flitskoppen. Ik heb reeds een paar keer het gebruik van een pingpong balletje gezien rondom de frontlens van een omgekeerd objectief op een balg of rond het objectief op een microscoop. De bedoeling is dan om door een gat in de pingpongbal het voorwerp zo dicht te brengen dat het je frontglas bijna raakt...de pingpongbal dient dan als de diffuser waar men met twee of meerdere flitsen door flitst. Gaat ook alleen goed voor hele kleine haast onbeweeglijke insecten....maar het wordt gebruikt.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 16 juni 2012, 10:08.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Snoot met diffuser voor macro

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Dat gaat ook nooit lukken om een grote softbox/of andere sterke lichtbron uit de ogen van een spin of op andere sterk reflecterende onderdelen te houden hé.http://www.flickr.com/photos/opoterser/ Hoe groter de lichtbron en hoe dichter je bij die spin kunt komen hoe meer de ogen zullen gevuld worden met de reflectie van de lichtbron. Ideaal zou zijn een volledig ronde en holle diffuser die gedeeltelijk rondom je onderwerp gaat en een paar flitskoppen. Ik heb reeds een paar keer het gebruik van een pingpong balletje gezien rondom de frontlens van een omgekeerd objectief op een balg of rond het objectief op een microscoop. De bedoeling is dan om door een gat in de pingpongbal het voorwerp zo dicht te brengen dat het je frontglas bijna raakt...de pingpongbal dient dan als de diffuser waar men met twee of meerdere flitsen door flitst. Gaat ook alleen goed voor hele kleine haast onbeweeglijke insecten....maar het wordt gebruikt.
                Een pingpong bal wat een idee.
                Deze persoon in de link heeft ook wel van die spiegelingen,maar hier vind ik ze niet hinderlijk.]geweldige foto's trouwens]
                Om door te borduren over een pingpong bal,zou je geen hele grote bal als diffuser
                op de flitser kunnen zetten?

                Probleem blijft natuurlijk dat je heel dicht op je onderwerp moet kruipen en
                om dan zo'n groot ding in de weg te hebben zitten.

                gr.ron.
                http://exhi-fotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Snoot met diffuser voor macro

                  De pingpong bal wordt niet rond een flitskop gezet maar rond het midden van het objectief van een omgekeerd objectief om hele kleine voorwerpen sterk vergroot te fotograferen....die pingpongbal is om het licht van de losstaande flits te verzachten rondom het onderwerp.
                  Met een grotere lichtdoorlatende witte bal en meerdere flitskoppen(2-3) krijg je een cirkelvormige reflectie in de ogen van die springspinnetjes...net zoals je die krijgt met een ringflits. Bewegingsvrijheid is altijd de beperkende factor wanneer je zeer dicht bij wil gaan en het onderwerp gelijkmatig van zacht licht wil voorzien.Zit de flits en/of diffuser te ver af van onderwerp dan zal je een hogere flitsoutput moeten gaan gebruiken en schaduw als nadeel moeten aanvaarden.
                  Het beste licht voor macro is natuurlijk licht van een bewolkte hemel.....de bewolking werkt als een grote diffuser voor de zon.....zonder de bewolking er tussen krijg je lelijke schaduw en gericht licht. Direct zonlicht geeft ook snel lelijke overbelichte blinkende plekken op een insect.....dat heb je veel minder met bewolking ertussen.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snoot met diffuser voor macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    De pingpong bal wordt niet rond een flitskop gezet maar rond het midden van het objectief van een omgekeerd objectief om hele kleine voorwerpen sterk vergroot te fotograferen....die pingpongbal is om het licht van de losstaande flits te verzachten rondom het onderwerp.
                    Met een grotere lichtdoorlatende witte bal en meerdere flitskoppen(2-3) krijg je een cirkelvormige reflectie in de ogen van die springspinnetjes...net zoals je die krijgt met een ringflits. Bewegingsvrijheid is altijd de beperkende factor wanneer je zeer dicht bij wil gaan en het onderwerp gelijkmatig van zacht licht wil voorzien.Zit de flits en/of diffuser te ver af van onderwerp dan zal je een hogere flitsoutput moeten gaan gebruiken en schaduw als nadeel moeten aanvaarden.
                    Het beste licht voor macro is natuurlijk licht van een bewolkte hemel.....de bewolking werkt als een grote diffuser voor de zon.....zonder de bewolking er tussen krijg je lelijke schaduw en gericht licht. Direct zonlicht geeft ook snel lelijke overbelichte blinkende plekken op een insect.....dat heb je veel minder met bewolking ertussen.
                    Ik had het goed begrepen betreft een pingpong bal voor de lens houden,maar ik dacht hier over door.
                    Is misschien ook best een idee om eens te proberen.
                    Tja natuurlijk licht blijft het mooiste,maar je heb snel te weinig licht
                    of je moet het diafragma open zetten en gaan stacken.

                    Het maakt het allemaal wel leuker vind ik.

                    Dank voor het meedenken.

                    gr.ron.
                    http://exhi-fotografie.nl

                    Comment

                    Working...
                    X