Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

    Sigma en Tamron maken beiden een 180 mm macro objectief. Ik fotografeer hoofdzakelijk passagiersvliegtuigen, maar wil weer een keer macro oppakken, omdat ik vanuit het analoge tijdperk weet dat het een zeer mooie vorm van fotografie is. En hedendaags kan dat m.i. alleen nog maar leuker zijn.
    Wat ik me nu afvraag is het volgende :
    De macro objectieven hebben van huis uit allemaal een behoorlijk trage AF, maar zou het een aankomend vliegtuig kunnen bijhouden ?
    Dat zou mooi zijn, want dan heb ik een prime erbij voor de vliegtuigen, plus een macro-objectief.
    Voor de duidelijkheid : Een vliegshow is niet aan mij besteed, dus het betreft alleen maar "tamme" vliegtuigen. En mocht ik daar toch terecht komen, zou ik toch naar mijn 70-300 pakken.
    Groeten,
    Johan
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

    Gevoelsmatig neig ik naar de Sigma voor een snellere AF...die van de Tamron 180mm is écht traag.

    Beste wacht je dan tot de nieuwe 180mm Sigma uit is...met HSM en OS, wat je voor die vliegtuigen wel goed kan helpen
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

      Over de aangekondigde Sigma 180mm f2,8 OS Macro weet ik nog niet veel, maar als de AF van die lens even snel is als die van de 150mm f2,8 macro, dan denk ik dat je er niet veel mee kan aanvangen voor bewegende onderwerpen.

      De meeste macrolenzen zijn door de trage autofocus zo goed als onbruikbaar voor actiefotografie, misschien doet de nieuwe Sigma het op dat punt wel beter dan de meeste andere (de Canon 100mm f2,8 zou wel een redelijk snelle AF hebben, de "L" versie van die lens ook).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Over de aangekondigde Sigma 180mm f2,8 OS Macro weet ik nog niet veel, maar als de AF van die lens even snel is als die van de 150mm f2,8 macro, dan denk ik dat je er niet veel mee kan aanvangen voor bewegende onderwerpen.

        De meeste macrolenzen zijn door de trage autofocus zo goed als onbruikbaar voor actiefotografie, misschien doet de nieuwe Sigma het op dat punt wel beter dan de meeste andere (de Canon 100mm f2,8 zou wel een redelijk snelle AF hebben, de "L" versie van die lens ook).
        ik heb zelf de Macro 180 mm 3.5 van Canon.. vrij recent aangekocht met de gemengde geruchten traag-snel.
        De 180 3.5 heeft een hele snelle autofocus.. focust in een fractie van 2 meter naar oneindig
        vergelijkbaar met mijn 70-200 non IS (die ik nu verkocht heb). Instant dus.

        Indien je de switch op 48 cm zet dan kan het zijn dat deze begint te hunten.
        Ik denk dat bij de eerste generaties waarschijnlijk trage modellen bijzitten.. of misschien waren ze gewoonweg algemeen trager. De lens is trouwens al een tijd op de markt dus het zou me echt niet verbazen dat er variaties zijn.

        De beeldkwaliteit is gewoonweg veel mooier dan mijn 70-200 2.8 (op 180).. magisch !
        Kwaliteit van de Out of Focus heel mooi.

        Ik wou eigenlijk een 200 mm 2.8 kopen en een Macro lens apart.. toen viel mijn gedachte op deze 180 van Canon.
        Een halve stop en de 20 mm was het compromis voor mij. (tegenover de 200 2.8)
        De 180 is ook nog eens relatief zwaar in vergelijking met de 200mm 2.8 maar lichter dan de 70-200 2.8.
        Maar de gedachte van 1 lens in plaats van de 200 2.8 + 100 2.8 sprak mij wel aan op voorwaarde dat de autofocus snel genoeg was.
        Ik heb deze 180 gekocht bij Kamera Exspress waar ik deze dan ook uitgebreid mocht proberen... waar ik dan ook versteld stond over de AF speed. (met negatieve reviews in gedachte)

        Macro is excellent scherp op diverse diafragma's met comfortabele werkafstand die je object goed isoleert (ook op F16)

        De Canon is wel niet goedkoop maar is wel goedkoper dan de 100 L macro en de 200 L 2.8 tezamen. (de 200 2.8 en de 100 non L tezamen is wel goedkoper)

        Het was nooit in me opgekomen dat ik ooit deze lens zou kopen ... het kan verkeren dus.
        De 180 mm lijkt wel een vergeten Lens.. voor mij zijn prijs zeker waard !
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

          Iedereen al bedankt voor de informatie die tot nu toe is gekomen.
          Ik wil nog even benadrukken dat ik dus meestal langs de startbaan sta. Vervolgens het vliegtuig vanaf ca. 1 km met de AF "oppak", en dan volg tijdens fotograferen. Meestal zijn de plaatsen waar ik sta toch wel 100m (of meer) van de startbaan af. Dus niet te vergelijken met bijv. motorcross, autorace of voetbal, waar het er veel meer flitsend en grilliger aan toe gaat.(ondanks de lagere snelheid) Wanneer een Jumbojet "grillig" gaat doen, stop ik met fotograferen en ren hard weg.
          Ondanks dat het besproken Canon-objectief niet gaat passen op mijn Nikon, toch bedankt voor de inbreng. Want dat betekent, dat wat ik wil, in dat segment er mogelijk wel tussen kan zitten, of kan gaan komen.
          Groeten,
          Johan
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
            Iedereen al bedankt voor de informatie die tot nu toe is gekomen.
            Ik wil nog even benadrukken dat ik dus meestal langs de startbaan sta. Vervolgens het vliegtuig vanaf ca. 1 km met de AF "oppak", en dan volg tijdens fotograferen. Meestal zijn de plaatsen waar ik sta toch wel 100m (of meer) van de startbaan af. Dus niet te vergelijken met bijv. motorcross, autorace of voetbal, waar het er veel meer flitsend en grilliger aan toe gaat.(ondanks de lagere snelheid) Wanneer een Jumbojet "grillig" gaat doen, stop ik met fotograferen en ren hard weg.
            Ondanks dat het besproken Canon-objectief niet gaat passen op mijn Nikon, toch bedankt voor de inbreng. Want dat betekent, dat wat ik wil, in dat segment er mogelijk wel tussen kan zitten, of kan gaan komen.
            Groeten,
            Johan
            Voor het spotten van vliegtuigen met een 180mm denk ik dat Black Bandit daar je een antwoord op kan geven wat betreft het brandpuntsafstand en de benodigde AF snelheid dat voor jou toepassing is. Ik heb geen enkel ervaring met de Sigma's en doe ook geen spotting.
            Als de werkafstand het toelaat denk ik anders wel dat zo'n sigma een goede optie is voor jou
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

              Waarom zou je de 70-300 niet willen gebruiken?
              Dat lijkt mij heel wat handiger dan een lens met een vaste brandpuntsafstand.

              Met het spotten van passagiersvliegtuigen heb ik totaal geen ervaring.
              Die zijn heel wat groter dan wat ik tijdens de Fly-In gewoonlijk op de foto zet.
              Dat wil zeggen dat je er ook minder lange lenzen voor nodig hebt als je ze helemaal op de foto wil.

              Persoonlijk vind ik er niet veel aan om zo'n vliegtuigen te fotograferen, omdat je bij vliegtuigen met straalmotoren geen "actie" in de foto's krijgt (toch niet bij de grote passagiersvliegtuigen).
              Dat heb je wel met propellervliegtuigen.

              Maar dat is dus mijn persoonlijke mening, er zijn er die niets liever doen dan de hele dag in de buurt van een luchthaven rond te hangen om foto's te maken van die vliegtuigen. Er zijn er dus voldoende die er wel interesse in hebben in dt soort fotografie, maar het is dus niet voor mij weggelegd.

              Van deze wil ik tijdens de Fly-In van dit jaar wel foto's maken:

              Ik denk dat ik daarvoor ook geen lange lens nodig zal hebben.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

                Het is geen enkel probleem om met de Sigma 180 3.5 laag overvliegende vliegtuigen te fotograferen, de AF is m.i. helemaal niet zo traag (op een 7D).

                De scherpte zal misschien wat beter zijn dan van de 70-300, maar ik zou ze alleen kopen als je voornamelijk macro doet en af en toe een vliegtuig.
                Een lange macro is een waar plezier, maar voorlopig zal je het met de 150 OS van Sigma moeten doen.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Waarom zou je de 70-300 niet willen gebruiken?
                  Dat lijkt mij heel wat handiger dan een lens met een vaste brandpuntsafstand.
                  De 70-300 is een heerlijke lens, maar zoals elke 70-300 een "compromis". Zoals Palombian al opmerkte, hoop ik op een kwaliteitsverbetering, en ik zou er zeker geen hele dag vliegtuigen mee gaan fotograferen. Een prime is tenslotte in 9 van de 10 gevallen een flinke stap naar boven in de kwaliteit.
                  En niet te vergeten : Je gaat toch een beetje anders fotograferen, als je een vast brandpunt hebt. Ik verwacht van mezelf dat ik dan veel inventiever aan de gang zal gaan.
                  De link in mijn onderschrift is wat dat betreft een beetje slecht voorbeeld, omdat dat soort sites het liefst alleen vliegtuigen vanaf de zijkant willen zien.
                  Groeten,
                  Johan
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

                    Bij het fotograferen met vliegtuigen heeft het doorgaans weinig zin om met een grote diafragma-opening te werken (toch niet om een beperkte scherptediepte te krijgen).
                    Op f8 zal er wel een beetje verschil in scherpte zijn tussen een 180mm macro en de Tamron 70-300 VC, maar door de grote afstand tussen de camera en het onderwerp zal je dat verschil niet zo duidelijk zien op de foto's.
                    Met meer lucht tussen de camera en het onderwerp worden de foto's alleen maar softer, en dat kan je niet oplossen door een nog scherpere lens te gebruiken.
                    Als je vliegtuigen fotografeert vanaf een nog grotere afstand, bijvoorbeeld met een 600mm lens, dan zit er nog meer lucht tussen het onderwerp en de camera.
                    Op een dag met extreem lage luchtvochtigheid kan dat dan misschien nog wel meevallen, maar op andere dagen zal je met elke lens minder contrasten en details op de foto krijgen.
                    Volgens mij zullen de foto's er dus niet echt beter op worden als je een 180mm macro gebruikt in plaats van die 70-300 (het kan een heel klein beetje helpen, maar het zal niet direct zichtbaar zijn op een afdruk).

                    En of je met een vaste brandpuntsafstand ook werkelijk inventiever of creatiever te werk gaat, dat hangt helemaal af van de persoon die de camera bedient.

                    Ik gebruik mijn Sigma 150mm f2,8 zeker niet voor vliegtuigen, daarvoor gebruik ik altijd de 100-400.
                    En als ik misschien binnenkort de nieuwe Sigma 180mm koop, dan zal ik nog altijd de 100-400 blijven gebruiken tijdens de Fly-In te Malle.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

                      Nogmaals bedankt, Bart.
                      Ik heb wel een mogelijkheid om het eens uit te proberen, met een Tokina 100mm f2.8
                      Als het daarmee gaat, zal het met een Sigma 150/180 ook wel lukken, denk ik.
                      Dat kan nog wel een paar weken duren, want de eigenaar is op dit moment op vakantie. Zodra ik resultaten kan laten zien, zal ik het hier wel laten weten.
                      Groeten,
                      Johan
                      Last edited by Johan1956; 17 juni 2012, 10:17.
                      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                      Vriendelijke groeten, Johan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

                        Ik heb gisteren de importeur gesproken de Sigma 180mm schijnt in het 3e kwartaal beschikbaar te komen. Deze objectief zou 2,5 keer duurder kosten dan de Sigma 150mm/2.8 EX DG OS HSM waarvan de advies prijs € 1225,- / 180mm/2.8 EX DG OS HSM.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                          Deze objectief zou 2,5 keer duurder kosten dan de Sigma 150mm/2.8 EX DG OS HSM waarvan de advies prijs € 1225,- / 180mm/2.8 EX DG OS HSM.
                          Dan gaan ze er aan mij al zeker geen verkocht krijgen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma/Tamron 180 mm macro voor vliegtuigen ?

                            Ik had gedroomd van 1300 EUR.
                            Al een flinke prijs, maar 2,5 maal duurder is 7,5 maal duurder dan mijn 180 3.5
                            Het wordt een dure hobby.

                            Comment


                            • #15
                              Voordat geld zou ik liever een body erbij kopen dat os dan een beter doordacht plan. Het is nog maar de vraag wat hij echt gaat doen de 150mm advies prijs is €1225, de prijs op de beurs was €839,-

                              Vriendelijk groet ,
                              Jessey
                              Last edited by jessey; 17 juni 2012, 16:20.

                              Comment

                              Working...
                              X