Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

full frame ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • full frame ?

    ik vraag me af of de extra kwaliteit van een FF een zelfde uitvergrotingskwaliteit geeft, werk nu met de Sony A77 en 70-400 G, dit geeft me dus een 600mm en als ik 100% crop toch mooie beelden. Ik denk dus dat als je met een FF werkt je de foto reeds 150% moet croppen om het zelfde resultaat te halen en dan is dus de vraag of het resultaat het zelfde is of beter/slechter, iemand een idee?
    Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
    https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

  • #2
    Re: full frame ?

    Nee...

    en Nee....en hangt af van het vergelijk.


    Nee, je hebt een 70-400...die wordt onder geen beding een 600mm. Je hebt een "beeldhoek" die overeenkomt met "alsof je er een 600mm" op zou hebben.

    Nee, je moet geen enkele foto "150% croppen".

    Hangt af van vergelijk...indien de pixeldensiteit van de fullframe en de crop gelijk zijn...dan zou met hetzelfde objectief je onderwerp in "evenveel pixels" afgebeeld worden op de sensor...en zouden deze dus exact gelijk zijn. Als de pixeldensiteit van de fullframe lager is, dan zal het onderwerp uit minder pixels bestaan en op 100% dus op een ander formaat weergegeven worden...dát is je formaat...dit met 50% "vergroten" heeft geen enkel nut.

    Vanwaar je vraag?
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: full frame ?

      De vraag is: welke FF?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: full frame ?

        ik overweeg om de nieuwe(aangekondigde) A99 te kopen om eindelijk een toestel te hebben die minder ruis heeft bij hogere isowaarde, maar als ik natuurlijk niet dezelfde resultaten haal dan hoef ik ook de kost niet te doen. zoals ik het nu begrijp zal ik dus niet dezelfde cropresultaten bekomen met een goed resultaat? Mijn G lens is in ieder geval ok voor FF
        Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
        https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

        Comment


        • #5
          Re: full frame ?

          als je alleen voor "betere ISO" een FF gaat kopen om vervolgens terug naar APS-C formaat te croppen...


          Dan hoef je dat inderdaad niet te doen nee (mag overigens wel, daar niet van)
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: full frame ?

            ben overtuigd dat er nog extra voordelen zijn maar nu speelt bij mij echt de ruis een grott wrevelpunt
            Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
            https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

            Comment


            • #7
              Re: full frame ?

              En op welke ISO's en in welke omstandigheden ervaar je die ruis?

              Hoe beoordeel je de ruis? Je hebt het eerder over 100% croppen namelijk...en dat is helemaal niet de bedoeling namelijk! Dan ga je bij nagenoeg elk toestel wel ruis vinden...

              Volgens mij is de A77 toch een redelijk jong toestel...die zal toch wel wat aan moeten kunnen? (al schat Dxo hem op ISO 800 max...wat wel laag is naar huidige maatstaf, maar effectief toch zeker een ISO 1600 bruikbaar moet maken (gevoelsmatig zit Dxomark steeds een volle stop lager als dat ik zelf durf te gaan voor afdrukken met voldoende kwaliteit...).
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: full frame ?

                Het is niet handig ruis te beoordelen op PC scherm.
                Ruis moet je beoordelen op het eindproduct. Bijvoorbeeld print of fotoboek. Daarbij moet je wel de normale kijkafstand in acht nemen. Die is 1,5 - 2 maal diagonaal.

                Veel mensen zitten met hun snuffert bovenop grote prints die aan de wand hangen.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: full frame ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  En op welke ISO's en in welke omstandigheden ervaar je die ruis?

                  Hoe beoordeel je de ruis? Je hebt het eerder over 100% croppen namelijk...en dat is helemaal niet de bedoeling namelijk! Dan ga je bij nagenoeg elk toestel wel ruis vinden...

                  Volgens mij is de A77 toch een redelijk jong toestel...die zal toch wel wat aan moeten kunnen? (al schat Dxo hem op ISO 800 max...wat wel laag is naar huidige maatstaf, maar effectief toch zeker een ISO 1600 bruikbaar moet maken (gevoelsmatig zit Dxomark steeds een volle stop lager als dat ik zelf durf te gaan voor afdrukken met voldoende kwaliteit...).
                  Hey Jeroen
                  Kan je voor mij dit ISO max cijfer even opzoeken voor de alpha 500 aub of me uitleggen waar ik dit vind (linkje). Geraak niet wijs uit die website (teveel info vermoed ik) Gewoon ter vergelijking met de A77 ...
                  Bedankt
                  Bert

                  Comment


                  • #10
                    Re: full frame ?

                    Steek een beetje tijd in nabewerking, het is opmerkelijk hoe je daarmee (onder andere) ruis wegwerkt.
                    Zie bv de laatste versie van Lightroom.

                    Comment


                    • #11
                      Re: full frame ?

                      zou het eerder gaan zoeken in een langere lens

                      grts
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: full frame ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door RockPhotographyDummy Bekijk bericht
                        Hey Jeroen
                        Kan je voor mij dit ISO max cijfer even opzoeken voor de alpha 500 aub of me uitleggen waar ik dit vind (linkje). Geraak niet wijs uit die website (teveel info vermoed ik) Gewoon ter vergelijking met de A77 ...
                        Bedankt
                        Bert
                        Vind je bij "sports" low light ISO...voor de A500 ook rond de 800 volgens DxO.
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: full frame ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Redgy1 Bekijk bericht
                          ben overtuigd dat er nog extra voordelen zijn maar nu speelt bij mij echt de ruis een grott wrevelpunt
                          Ik kan perfect begrijpen wat je bedoelt, heb nu ook enkele dagen een A77 en kom ook van de A700... Maar je moet het ook in een bepaald perspectief bekijken, bijvoorbeeld op hetzelfde printformaat. We zijn zo gewoon om op 100% te kijken om scherpte of ruis te beoordelen, maar op een "normaal" formaat is dat lang niet zo'n probleem.

                          Dit stukje uit de review van Dpreview.com beaamt dat wanneer je dé high-iso sensor van't moment (de Sony 16MP sensor) vergelijkt met de 24MP sensor van Sony:

                          "What this means is that if you're an A55 user habitually making prints of a given size, the A77 will give you near-identical image quality in low light, high ISO situations. The extra pixels on its sensor won't appreciably increase the quality of the output you're used to, but they won't make things noticeably worse, either."

                          After a four-year wait, Sony has returned to the enthusiast/semi-pro end of the DSLR market. Having made little impact in that market with the A700 that very closely resembled the conventional DSLRs made by Canon and Nikon, Sony has spent the intervening time developing something a bit different. The A77 builds on the company's 'translucent mirror' technology, and uses an electronic rather than optical viewfinder. The final result is a product that may look traditional, but is able to promise the unconventional.

                          Comment


                          • #14
                            Re: full frame ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                            zou het eerder gaan zoeken in een langere lens

                            grts
                            Dan moet hij de deze al kopen : http://www.dyxum.com/lenses/Sony-500...M_lens653.html als hij zich geen 20 jaar oude Minolta 600mm wil aanschaffen.
                            Niet echt betaalbaar dus.

                            Sven
                            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                            Comment


                            • #15
                              Re: full frame ?

                              bij weinig licht opnames heeft de a77 een voordeel toz van andere (APS) DSLR tot ongeveer 3600 ISO, daarboven degradeert de kwaliteit vlugger toz van andere toestellen.

                              FF heeft uiteraard voordeel op hoge ISO maar heeft een geweldig groot nadeel als je grote TELE wenst te gebruiken, natuurlijk kun je altijd gaan croppen, bvb 24mp naar 12mp, maar ongeveer zelfde resultaat zal je krijgen als je de 24mp van de a77 resampeld naar 12mp.

                              FF is ook nadelig als je grotere DOF wenst. Grote voordeel van FF moet je eerder zoeken op breedhoek niveau, een 24mm FF opname geeft een hele andere indruk dan 18mm APS.

                              Comment

                              Working...
                              X