Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

    ik ben altijd al geboeid geweest door fotografie
    en zou mijn eerste stappen in deze fantastische wereld willen zetten.

    Daarom heb ik voor mijn komende verjaardag een Canon EOS 550D Body aangeschaft.

    Ik ben nu nog op zoek naar de meest geschikte lens
    "maar gezien ik echt nog een leek ben als fotograaf"
    zou ik graag jullie mening als experts willen vragen.

    De bedoeling is om voornamelijk foto's te maken van speciale gebouwen, plaatsen, auto's en dieren.
    bv. - zicht op de stad van Namen vanop de citadel
    - uitzicht van een verlaten landweg met bomen in de verte
    - koeien die in de wei onnozel staan te kijken
    - oldtimers, nieuwe auto's op beurzen (indoor) of op meetings (outdoor)

    Welke lens (objectief) zou hiervoor het meest geschikt zijn?

  • #2
    Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

    Een all-round objectief die in alle omstandigheden de optimale oplossing biedt bestaat jammergenoeg niet. Maar aan de andere kant is het ook de sterkte van een DSLR: je kunt gewoon, naargelang hetgene je wenst te fotograferen, het meest geschikt objectief aanschaffen.

    Het lijkt me erop dat je niet zoveel zoom nodig hebt voor de de foto's die je wenst te nemen, maar wel dat je in sommige omstandigheden (indoor) nood zult hebben aan een lichtsterk objectief (indien je niet met extra belichting gaat werken).

    Persoonlijk zou ik de 17-55mm f2.8 aanraden. Een kwalitatief zeer goed objectief, wijd inzetbaar, en volgens mij de beste EF-S (cropobjectief) die je kunt aanschaffen.
    De kostprijs ligt hoog, maar je krijg er heel wat voor terug; hij is z'n prijs waard: je kunt hem gerust het "L"-objectief voor de cropcamera noemen.
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

      TS,
      De genoemde Canon 17-55 mm is van wat je noemt matig groothoek tot matig tele. Sta je dicht bij een gebouw en wil je dat dat gebouw er als geheel op de foto moet komen, dan zal je een lens willen hebben die wat meer groothoek is. Denk daarbij aan Tokina 12-24 mm of Canon 10-22 mm.

      Aan de telekant is kan je het zelfe hebben. In de stand 55 mm wil je wellicht eigenlijk er minder op krijgen en naar het onderwerp toelopen is geen optie.

      Je geeft niet aan je budget. Ook geef je niet aan welk kwaliteitsniveau je eist van de fotobestanden. Moeten die scherp genoeg zijn om een A3 afdrukje er van te laten maken?

      De Canon 17-85 mm heeft een wat ruimer zoombereik, met name aan de telekant. Optisch gezien niet erg bijzonder.
      De Canon 15-85 mm heeft iets meer aan de groothoekkant, is een stuk duurder.
      De Sigma 17-70 mm is optisch gezien een van de betere.

      Een andere vraag is of je wel lenzen wilt wisselen en mee wilt zeulen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

        Ik zelf heb de tamron 17-50 2.8v, op een 600D .... Ik vind dit objectief zeer goed...

        Mvg
        Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

        Comment


        • #5
          Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

          De 17-55 is een mooie lens, maar niet goedkoop, en ook niet vrij van lensfouten.
          Ook vreselijk groot.
          Als je geen snelle AF nodig hebt - en ook beeldstabilisatie is m.i. geen must bij deze beeldhoeken - kan je nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit voor een stuk minder geld krijgen.

          Comment


          • #6
            Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            De 17-55 is een mooie lens, maar niet goedkoop, en ook niet vrij van lensfouten.
            Ook vreselijk groot.
            Als je geen snelle AF nodig hebt - en ook beeldstabilisatie is m.i. geen must bij deze beeldhoeken - kan je nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit voor een stuk minder geld krijgen.
            Dan zou ik zeer graag weten welke dat je voor een stuk minder geld kan krijgen voor dezelfde kwaliteit? Kom niet af met tamron of sigma, kheb die geprobeerd.

            Trouwens geen enkele lens is vrij van lensfouten...
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

            Comment


            • #7
              Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

              ik heb de sigma 17-50 2.8 os ( +-650euro) en een kennis heeft de canon versie (+-800), nog geen verschil gezien.

              os of is(stabilisatie) heb je idd niet altijd nodig, maar voor low light is het toch best handig
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

                Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                ik heb de sigma 17-50 2.8 os ( +-650euro) en een kennis heeft de canon versie (+-800), nog geen verschil gezien.

                os of is(stabilisatie) heb je idd niet altijd nodig, maar voor low light is het toch best handig
                Er is wel degelijk een kleurverschil (tint) voor de foto's recht uit de camera. Dat zie je wel met het oog. Scherpte zal je niet veel van zien.
                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                Comment


                • #9
                  Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

                  Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                  Er is wel degelijk een kleurverschil (tint) voor de foto's recht uit de camera. Dat zie je wel met het oog. Scherpte zal je niet veel van zien.
                  ok, dat zou nu wel kunnen.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                    Dan zou ik zeer graag weten welke dat je voor een stuk minder geld kan krijgen voor dezelfde kwaliteit? Kom niet af met tamron of sigma, kheb die geprobeerd.

                    Trouwens geen enkele lens is vrij van lensfouten...
                    Je opmerking is zeer terecht, ik bedoel uiteindelijke beeldkwaliteit voor de gemiddelde amateur.

                    Ik heb de Canon 17-55 en ze is z'n geld waard, maar moet je elke beginner direct op hoge kosten jagen ?
                    Voor groothoek is een 10-22 bv een stuk beter.
                    Het is ook een groot ding en om licht te stappen blijf ik mijn oude lensjes zoals de 24-85 3.5 5.6 USM en ook de IS kitlens gebruiken en dat zie je niet direct aan de fotos.

                    Wat mij bij de Sigma's (aan de Tamron's ben ik niet toegekomen) vooral stoorde is de mindere AF snelheid en het gebrek aan scherpte vol open.
                    Dat heb je niet echt nodig voor een landschapje, dus zijn veel mensen voor minder geld gesteld.

                    Voor de kinderen in de speeltuin koop een Canon met een USM AF.

                    En als je goedkoop wil beginnen, koop die allroundlenzen van Sigma ed tweedehands, nieuw zijn ze m.i. duur voor wat ze bieden.

                    Is het dit wat Vinnydizzy wou stellen

                    Comment


                    • #11
                      Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

                      TS , geeft niet veel teken van leven .....
                      Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

                        aan allen bedankt voor de reacties!

                        Uiteindelijk heb ik een CANON 18-130 objectief gekocht.

                        Héél toevallig eigenlijk van een vriendin van men zus,nog geen jaar oud en voor 150 Euro.

                        Een héél goeie all-rounder voor de beginnende trekker

                        Comment


                        • #13
                          Re: De juiste lens kiezen Canon EOS 550D

                          Vanaf F8 is deze 18-135 scherp, ik heb deze ook.
                          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                          flickr

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
                            Vanaf F8 is deze 18-135 scherp, ik heb deze ook.
                            Holy crap als je altijd minimum vanaf f8 moet trekken ben je goed bezig.
                            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD

                              Holy crap als je altijd minimum vanaf f8 moet trekken ben je goed bezig.
                              Veel lenzen hebben een sweat spot dat dus bij deze f8 andere f11...
                              Als er licht is is het geen probleem..

                              Comment

                              Working...
                              X