Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste poging.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste poging.

    Model en landschap samen....Zonder flash en blenden met de RAW file


    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Eerste poging.

    Dit is steeds moeilijk .
    Ik zou dit ook zonder flits getrokken hebben hoor.
    Maar nadien zou ik de midtonen wat opgelicht hebben zodat zijn gezicht iets beter uitkomt"lichter" wordt.
    En spijtig van de andere fietser. Ik weet met jonge gasten.............. mocht je geen 2 minuten meer wachten ?
    Voor de rest , mooi zoals hij is .
    mvg Bruno D.G.
    Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

    Comment


    • #3
      Re: Eerste poging.

      ik vind dat er nogal veel ruis op zit...
      groetjes
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Eerste poging.

        mooie stoer foto!
        om 'iets te doen met mieren': ik zou proberen om het overbelichte stuk, tussen de wolken links, iets te temperen
        ik probeer...
        mijn Fijsboecq en mijn flickr

        Comment


        • #5
          Re: Eerste poging.

          Echt heel jammer dat die andere fietser er ook op staat!
          Heb nog zoveel te leren :)

          Comment


          • #6
            Re: Eerste poging.

            Nou raadgevingen van mijnentwege zal je niet krijgen omdat ik hiervan nog geen serieuze kennis bezit, daarvoor zal je nog even moeten wachten vrees ik, ik ben aan het groeien, zie je. Ik kan je wel vertellen dat ik de foto sfeervol vind, die fietser kan weggehaald worden (althans heel gemakkelijk met CS6, is één der vernieuwingen).
            ik mag de foto wel graag omwille van die heersende sfeer.

            Comment


            • #7
              Re: Eerste poging.

              Hoi Pascal wel heb je hier een heel mooi moment. te pakken met een stoere uitstraling.

              Comment


              • #8
                Re: Eerste poging.

                Iedereen bedankt om te reageren.
                Het uitgebrande stuk in de lucht is niet echt uitgebrand vind ik zelf.
                Ik heb de raw file dan ook zo onder handen genomen dat de fietser en beter uitkwam tenopzichte van de mucht.
                M.a.w heb ik licht gemeten op de lucht en overbelicht met de opname.
                Doormiddel van dodge and burn feb ik dan de fietser en andere donkere delen terug gebracht.
                Ik kan het proberen om deze party donkerder te maken in de lucht maar dan vrees ik dat er vale kleuren gaan ontstaan door contrast ruis.
                Iedereen bedankt.
                Ik zal er eentje posten zonder fietser in een ander topic.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste poging.

                  en wanneer je enkel dat bleke stuk selecteert?
                  En in't echt zijn zo'n stukken ook 'uitgebrand' hé

                  Pas op, ik vind het een geweldige foto hoor
                  Hoe meer ik hem zie hoe
                  ik probeer...
                  mijn Fijsboecq en mijn flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste poging.

                    Mag het nog ?

                    U is een goed landschapsfotograaf. Dat heb ik ervaren bij mijn regelmatige bezoeken aan
                    het desbetreffende forum. Ik kan mij goed voorstellen dat u ook eens wat anders wil. Het
                    landschap is mooi op de getemperde uitbranding na (die ik persoonlijk wel storend vind).

                    Uw zoon staat er fier op maar ik mis de flash om tegenwicht te bieden aan de zon. De
                    jongen komt daardoor (ook relatief) te donker over voor mijn smaak. Zelfde ten aanzien
                    van uw topic "Mountainbiker".

                    Uw titel hier slaat waarschijnlijk op de poging om landschap en portretfotografie te
                    combineren. Voor mij is deze foto het begin van een steile leercurve. Nu vind ik het nog
                    allerminst gelukt. De jongen vraagt de aandacht maar krijgt deze niet van de zon.
                    Van waardering geniet ik.
                    Van kritiek leer ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste poging.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                      Mag het nog ?

                      U is een goed landschapsfotograaf. Dat heb ik ervaren bij mijn regelmatige bezoeken aan
                      het desbetreffende forum. Ik kan mij goed voorstellen dat u ook eens wat anders wil. Het
                      landschap is mooi op de getemperde uitbranding na (die ik persoonlijk wel storend vind).

                      Uw zoon staat er fier op maar ik mis de flash om tegenwicht te bieden aan de zon. De
                      jongen komt daardoor (ook relatief) te donker over voor mijn smaak. Zelfde ten aanzien
                      van uw topic "Mountainbiker".

                      Uw titel hier slaat waarschijnlijk op de poging om landschap en portretfotografie te
                      combineren. Voor mij is deze foto het begin van een steile leercurve. Nu vind ik het nog
                      allerminst gelukt. De jongen vraagt de aandacht maar krijgt deze niet van de zon.
                      ik hou van de manier waarop je uitleg geeft!
                      echt een meerwaarde voor dit forum.

                      mvg david

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste poging.

                        Ik kan dit eigenlijk wel smaken, Pascal. Inflitsen zou volgens het boekje geweest zijn en je model zou er "beter" op gestaan hebben, maar dan was de sfeer niet hetzelfde geweest. Voor een tegenlicht foto staat hij er zeer goed op, met voldoende detail en je dodging en burning hebben voor een degelijk resultaat gezorgd.
                        Ik heb deze winter sneeuwlandschappen gefotografeerd recht tegen de zon in. Daar is pas een stuk uitgebrand, maar dat is in 't echt dan ook zo. Waarschijnlijk kon je ook niet zonder degelijke zonnebril naar die lichte plek staren.
                        Bij dit soort foto's is het kiezen tussen een "professioneel" resultaat met "draagbaar licht", waar het model centraal staat en het landschap voor wat sfeer zorgt of een toch wat realistischer ( + ) beeld waarbij de algemene sfeer het belangrijkste is.
                        Beide mogelijkheden kunnen een goede foto opleveren. Dit is er een van.
                        Luc

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste poging.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                          Mag het nog ?

                          U is een goed landschapsfotograaf. Dat heb ik ervaren bij mijn regelmatige bezoeken aan
                          het desbetreffende forum. Ik kan mij goed voorstellen dat u ook eens wat anders wil. Het
                          landschap is mooi op de getemperde uitbranding na (die ik persoonlijk wel storend vind).

                          Uw zoon staat er fier op maar ik mis de flash om tegenwicht te bieden aan de zon. De
                          jongen komt daardoor (ook relatief) te donker over voor mijn smaak. Zelfde ten aanzien
                          van uw topic "Mountainbiker".

                          Uw titel hier slaat waarschijnlijk op de poging om landschap en portretfotografie te
                          combineren. Voor mij is deze foto het begin van een steile leercurve. Nu vind ik het nog
                          allerminst gelukt. De jongen vraagt de aandacht maar krijgt deze niet van de zon.
                          Je hebt helemaal gelijk was het niet dat mijn streefdoel het behouden van de sfeer van die avond.
                          Mocht ik mijn stiefzoon er echt wel laten uitspringen had ik zeker gekozen voor de licht opvulling. Maar ik probeerde hier met de zon op de rug een balans in 1 opname te bekomen om later met de RAW file een zoveel mogelijk realistisch beeld op de proppen te komen .Vandaar mijn eerste echte enkele tegenlicht opname.Kortom ik zocht hier niet naar evenwicht met de zon en niet met de volle aandacht voor de jonge.

                          Stel je voor dat je daar wandelt dan zie je toch ook niet allemaal verlichte mensen die door een echte lichtbron oplichten? Of ben ik daar verkeerd in?

                          Eigenlijk is dit een landschapsfoto met een voorwerp...Het had even goed een paal,struik boom of iets anders kunnen zijn...

                          Ik kan je vertellen dat zulke opname niet makkelijk zijn om uit 1 belichting te trekken.

                          Nadeel daarvan is dat je dan ook wat meer contrastruis of kleurruis gaat krijgen.

                          Ik heb 1 voordeel dat hij er tevreden mee was...
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment

                          Working...
                          X