Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox of umbrella?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Softbox of umbrella?

    Hallo,

    Ik ben nog aan het twijfelen of ik een softbox of umbrella zou kopen. Kunnen jullie me helpen met een keuze te maken? Misschien de voor -en nadelen van beide? Is er een verschil in lichtspreiding enzo?

    Het gaat om deze:
    Softbox
    Umbrella

    Alvast bedankt voor de info!
    Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

  • #2
    Re: Softbox of umbrella?

    dees zegt veel: klik

    met de zwarte cover op plu gaat er minder licht verspild worden
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Softbox of umbrella?

      Umbrella- voordeel - prijs- gemak om mee te nemen
      nadeel - spil of je moet met vlaggen of schermen werken om het licht te sturen. Pus een reflector om de schuduwen op te lichten
      Softbox - Voordeel - meer controle en zachter licht - flits omdraaien want anders hotspot.
      de mogelijkheid een extra diffuserdoek bij te plaatsen, plus een grid op de voorzijde.
      Nadeel - alleen voor de studio, kan ook buiten, maar dan zal je op de wind moeten letten, zelfs bij verzwaring is het bij een plotselinge windstoot niet te voorspellen.Die dingen zijn niet zo zwaar gebouwd.
      Er zal nog wel andere voordeel of nadeel zijn maar dat lees je hier dan wel, denk ik.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Softbox of umbrella?

        Oorspronkelijk geplaatst door stessel Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik ben nog aan het twijfelen of ik een softbox of umbrella zou kopen. Kunnen jullie me helpen met een keuze te maken? Misschien de voor -en nadelen van beide? Is er een verschil in lichtspreiding enzo?

        Het gaat om deze:
        Softbox
        Umbrella

        Alvast bedankt voor de info!

        mmm... die kits zijn veel te duur voor wat ze bieden... koop zeker een ander statief! een lumopro lp605 zie: click en in de sticky...

        vergelijking softbox vs. paraplu: click
        Last edited by d_oracle; 11 juni 2012, 15:53.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Softbox of umbrella?

          Op eBay vind je van die umbrellasetjes veel goedkoper.
          Ik heb hier zelf zo een doorschiet-paraplu (zonder zwarte hoes), en ik heb iets van een €7 betaald denk ik. met zwarte hoes om in te bouncen kost hij misschien €12 ofzo, ook wel een swivel kopen om de paraplu in te steken, best een metalen. (ook op eBay te vinden voor +- €3)
          Een echt statief ervoor heb ik nog niet, maar van die LumoPro heb ik ook al veel goeds gehoord!
          Jannes Bollen
          Website / Facebookpagina

          Comment


          • #6
            Re: Softbox of umbrella?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jannes Canon Eos Bekijk bericht
            ook wel een swivel kopen om de paraplu in te steken, best een metalen. (ook op eBay te vinden voor +- €3)
            Een echt statief ervoor heb ik nog niet, maar van die LumoPro heb ik ook al veel goeds gehoord!
            voor een degelijke swivel ben je toch wel wat meer kwijt hoor, aan die goedkope balhoofdjes van 3 euro op ebay moet je niet veel gewicht aanhangen of het verplaatst zich

            een degelijke swivel zit mijn inziens toch minimaal rond de 15-20 euro
            zie lumopro of interfit swivel bvb
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Softbox of umbrella?

              Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
              voor een degelijke swivel ben je toch wel wat meer kwijt hoor, aan die goedkope balhoofdjes van 3 euro op ebay moet je niet veel gewicht aanhangen of het verplaatst zich

              een degelijke swivel zit mijn inziens toch minimaal rond de 15-20 euro
              zie lumopro of interfit swivel bvb
              volledig akkoord!! je zet in't slechte geval een sb900/910 of een EX580 van om en bij de 500 euro erop en dan zou je een goeikope swivel gebruiken!

              liever een lumopro lp633 (of 533 ken ik nie van buiten), statieven van lumopro zijn inderdaad hun geld waard
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Softbox of umbrella?

                Hier nog een tevreden gebruiker van Lumopro (statieven en swivels).
                Een plu is inderdaad goedkoop om mee te beginnen - voor een tientje heb je er al een - dus daar kun je nooit een buil aan vallen. Kun je altijd later nog voor een softbox gaan.

                Ik gebruik zelf overigens een 60x60cm inklapbare (reflectiescherm systeem) softbox van e-bay. Die heb je voor een euro of 60 en gaat bij goed gebruik jaren mee - en jawel, ook bij mij is ie al een paar keer omgewaaid maar dat gebeurt met plu's net zo snel. Voordeel is inderdaad dat je veel minder spreiding hebt.
                Website: http://www.circlepics.nl
                Flickr: https://www.flickr.com/photos/29852623@N07/

                Comment


                • #9
                  Re: Softbox of umbrella?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Circlepics Bekijk bericht
                  Ik gebruik zelf overigens een 60x60cm inklapbare (reflectiescherm systeem) softbox van e-bay. Die heb je voor een euro of 60 en gaat bij goed gebruik jaren mee - en jawel, ook bij mij is ie al een paar keer omgewaaid maar dat gebeurt met plu's net zo snel. Voordeel is inderdaad dat je veel minder spreiding hebt.
                  en waar staat je flits?
                  in de softbox of erachter?

                  ikzelf maak gebruik binnen van een jinbei softbox voor studioflitsen normaal met een reportage-flits en heb toch al moeten vaststellen zoals d_oracle zegt dat je met een hotspot komt te zitten. Daarom dat ik die gebruik voor mijn achtergrond wit te blazen.

                  ik heb nu een westscott strip & phottix easy-up 28 inch en daarin zitten die omgekeerd wat beter is omdat je geen hotspot krijgt daarmee
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Softbox of umbrella?

                    en waar staat je flits?
                    in de softbox of erachter?
                    Erachter - en hij flitst erin. Dat geeft inderdaad wel een hotspot maar dat heb ik nog nooit als hinderlijk ondervonden. Dezelfde softboxen zijn er overigens ook met nog een extra interne diffuser om de hotspot te verminderen.
                    Website: http://www.circlepics.nl
                    Flickr: https://www.flickr.com/photos/29852623@N07/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Softbox of umbrella?

                      Alvast bedankt voor de tips allemaal! Ik ben er weer wat wijzer van geworden!
                      Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

                      Comment


                      • #12
                        Re: Softbox of umbrella?

                        Oorspronkelijk geplaatst door stessel Bekijk bericht
                        Alvast bedankt voor de tips allemaal! Ik ben er weer wat wijzer van geworden!
                        en wat ga je nu kiezen? en waarom?
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Softbox of umbrella?

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          en wat ga je nu kiezen? en waarom?
                          Ik ben wijzer geworden maar dat heeft de keuze helaas nog niet gemakkelijker gemaakt. Denk wel dat ik voor de softbox ga gaan. Maar alleen weet ik nog niet of ik voor een kit ga of losse onderdelen. Ga ik voor goedkoop en iets mindere kwaliteit of voor iets duurder en betere kwaliteit... time will tell.
                          Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

                          Comment


                          • #14
                            Re: Softbox of umbrella?

                            Je moet je keuze baseren op de gewenste effect dat je wil bekomen.

                            bvb: werk je veel op locatie en wil je die locatie ook een beetje in beeld brengen, dan werk je beste met paraplu -> een paraplu verspreid het licht meer zodat ook de omringende ruimte een stuk mee belicht wordt.

                            Wil je meer gerichter licht met weinig strooilicht, dan gebruik je een softbox.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment

                            Working...
                            X