Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime lenzen tegenover zoom lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime lenzen tegenover zoom lenzen

    De meeste van m'n lenzen zijn zoom lenzen, m'n nieuwe lenzen zullen ook zoom lenzen zijn, maar toch als ik foto's maak met m'n 50mm of 135mm prime, nu ja, geeft toch een beter gevoel, ook al moet je dan meer rondlopen

    Kwaliteit van de zoomlenzen (zeker de duurdere) evenaren nu zo goed als de kwaliteit van de prime lenzen, maar toch, een prime heeft net dat ietsje meer.

    Ben ik nu ouderwets of niet?

  • #2
    Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

    Dat zit alleen maar tussen je oren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Dat zit alleen maar tussen je oren.
      Het is inderdaad tussen de oren dat het zit

      Comment


      • #4
        Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

        Ik heb de 85mm f1,8 en de 135mm f2 verkocht omdat die geen zichtbaar betere beeldkwaliteit leveren dan de Canon 70-200 f2,8 L IS II.
        De 70-200 is veel handiger in gebruik dan de vaste brandpuntsafstanden, daarom gebruikte ik de primes bijna niet meer.

        Het enige nadeel van de 70-200 is dat die zwaarder is, maar je hebt dan eigenlijk een 70mm/100mm/135mm/200mm in één lens, met een heel snelle AF, beeldstabilisatie en heel goede optische kwaliteiten.
        Als je het zo bekijkt, dan is die 70-200 eigenlijk nog goedkoop tegenover een setje primes. Dat setje primes zal ook meer wegen dan de 70-200, en meer plaats nodig hebben in de fototas. Bovendien moet je dan ook nog constant wisselen, en daardoor kan je wel eens wat missen als je een of andere actie wil fotograferen.

        Als ze nu nog eens een 24-70 maken die optisch even goed presteert dan die 70-200 f2,8 L IS II...
        Misschien is de 24-70 f2,8 L II wel zo'n lens, maar ze zou dan toch wel iets goedkoper mogen worden.
        Ik wacht dus op de reviews van die lens, voor die prijs moet ze echt over het hele zoombereik scherp zijn tot in de hoeken (zoals de 70-200 f2,8 L IS II), als dat niet het geval is, dan is ze te duur (en kan je beter de Tamron of de Sigma kopen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

          Ook ik ben terug gekomen van primes door de hoge kwaliteit van de Canon 70-200 mm 2.8 II. Ik heb mijn 100 mm 2.0 verkocht omdat die het gewoon niet haalt.

          TS,
          Kan je beschrijven wat je nu exact aan verschillen ziet op de foto, prime versus zoom?
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

            Ik heb zelf de 14-24 f2.8 en de 24-70 f2.8 van Nikon, daar kan men gerust enkele primes tegenover zetten. Vooral de 14-24 blijft me keer op keer verbazen over zijn scherpte en kleuren die eruit rollen .

            Comment


            • #7
              Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

              Ik gebruik mijn primes(50 1.4, 85 1.8 en 135 2) alleen in het donker, maar vaak wint de VR, van de 70-200, het van de lichtsterkte.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                Dat vond ik nu ook eens duidelijk en goed uitgelegd.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                  Ik vind primes gewoon aangenamer om mee te werken. Als ik niet kan zoomen moet ik al over 1 ding minder na denken.
                  Die 1 tot 2 stops extra max. diafragma zijn mooi meegenomen.
                  Qua scherpte zal het wel zoveel verschil niet maken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                    Ik vind primes gewoon aangenamer om mee te werken. Als ik niet kan zoomen moet ik al over 1 ding minder na denken.
                    Moet je dan niet bedenken welk brandpunt je wil gebruiken?

                    Dit is dus typisch geval van het eerste antwoord.........
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Moet je dan niet bedenken welk brandpunt je wil gebruiken?

                      Dit is dus typisch geval van het eerste antwoord.........
                      Dat bedenk ik voor het fotograferen, tijdens het fotograferen wéét ik welk brandpunt ik gebruik. Zo kan ik sneller reageren.
                      Uiteraard zit dat allemaal tussen mijn oren, maar ik vind het nu eenmaal een aangenamere manier van werken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                        Ik gebruik zowel prime's als zoom's. Kdenk niet dat je veel verschil ziet op de foto's. (als de zoom's van een goede kwaliteit zijn)
                        Ik merk wel dat ik veel meer aandacht aan cadrage schenk, als ik met een prime werk tegenover met een zoom.
                        Grt, Amaat
                        The fun begins where the road ends
                        BD Lidnummer : BD2057BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                          Ik werk meestal met primes.
                          Voor mij (Pentax, voeg ik er aan toe) zijn primes klein, licht, goed gebouwd, lichtsterk (tamelijk), en ze gaan langer mee als je ze niet laat vallen, omdat ze simpeler zijn van bouw en minder bewegende elementen hebben. (Of dat zo relevant is in deze tijden, is een andere vraag.)

                          Na al die tijd ben ik het gewoon om mijn (prime) lens of lenzen vooraf te kiezen, en enkele stappen vooruit of achteruit te zetten als het moet. Met een zoom blijf ik meestal staan en vind ik het jammer dat de lens niet nog meer tele of wijd is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                            Na al die tijd ben ik het gewoon om mijn (prime) lens of lenzen vooraf te kiezen, en enkele stappen vooruit of achteruit te zetten als het moet. Met een zoom blijf ik meestal staan en vind ik het jammer dat de lens niet nog meer tele of wijd is.
                            Bewijs dat het 'tussen de oren zit', want zo werk ik ook met een zoom en stel eerst het brandpunt in en kijk dan pas in de zoeker.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prime lenzen tegenover zoom lenzen

                              Toch wel moeilijk te vergelijken, primes tov zooms. Dat primes ietwat verder te pushen zijn op vlak van diafragma is één ding. Dat je daarentegen de fysische ruimte nodig hebt om te cadreren is iets anders. Toch wel appelen en peren...

                              Cheers,
                              F.

                              Comment

                              Working...
                              X