Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera gestorven .... is er nog hoop ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera gestorven .... is er nog hoop ?

    Door een ongelukkig voorval is er vandaag een klets water over m'n Nikon 5700 heen gegaan. Resultaat, de camera lijkt te zijn gestorven. Wanneer ik hem op "on" zet, doet hij volledig niets meer. Heb hem al een tijdje op de verwarming gelegd, om evt te drogen maar niets wil helpen. Iemand enige ideëen wat ik nog zou kunnen doen ?

    Ik heb normaal gezien, de camera hoogdringend nodig deze zaterdag. Ik vrees dat ik snel op zoek zal moeten gaan voor een nieuwe compacte prosumer camera (5700 / 8700)
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

  • #2
    Als er water in het binnenwerk is gekomen terwijl het toestel stroomvoorziening had (= er zat een geladen batterij in...) is er veel kans dat er zich een kortsluiting heeft voorgedaan... en dat er dus componenten kapot zijn. "laten drogen" zal dan niet veel meer helpen, het kwaad is reeds geschied....

    en herstellen zal wel lukken, maar niet voor zaterdag!
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

    Comment


    • #3
      ik zou hem dagen laten drogen in een ruimte waar het 35 graden droge lucht is.

      kan gerust dat een beetje water nog de boosdoener is en als het weg is hij gewoon weer werkt.

      het bestte zou zijn als het electronische uit elkaar kan.

      maar ik neem aan dat het water over de camera ging en hij geen dompelbad heeft gehad.

      laat hem eerst eens lang drogen.
      laat hem komende dagen uit inv kortsluiting.

      anders is het uitelkaar bij de leverancier of iemand die er verstand van heeft

      sterkte
      FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
      Canon EOS600d

      Comment


      • #4
        Jammer dat je hem terug aangezet hebt... Eerste reflex zou moeten zijn: Batterij verwijderen, dan urenlang in de oven op 30 a 40 graden (geen microgolf natuurlijk), eventueel met luchtcirculatie. Alle klepjes open. 24 of 48 uur later pas weer spanning op zetten en checken of de schade al geschied was of niet.

        Check ook zorgvuldig je batterij. Als die onder kortsluiting is geweest, kan het zijn dat ze vervormd is of verkleurd. Probeer ze in dat geval NIET meer op te laden.

        Wat is trouwens 'een klets'? Spreken we over een golf? (zuur en zout water zijn betere geleiders als ik me goed herinner dan gewoon zuiver water). Als het zout water in de electronica is gesukkeld kan er ook wel hier en daar corrosie zijn.

        Ik wens je het beste, en hoop dat hij alsnog weer gewoon z'n ding wil doen...

        Koen

        Comment


        • #5
          Mja mijn eerste reflex was misschien wel te impulsief. Direct het water afkuisen en testen of hij nog werkt. Hij deed gewoon totaal niets meer. Hij heeft al anderhalve dag liggen drogen op de verwarming, spijtig genoeg niets

          Gelukkig was het geen zout water .... vandaag eens bellen naar de beuckelaer. Alleszins bedankt voor de antwoorden.
          Frank
          http://www.mirrorshades.be

          Comment


          • #6
            Langsgeweest bij de beuckelear .... ze verklaren hem "pertotale". Ook als ze hem zouden maken, zou het kunnen dat de camera 2 weken erna stuk gaat door corrosie.
            Frank
            http://www.mirrorshades.be

            Comment


            • #7
              Oei! Da's geen al te beste conclusie!

              Misschien eens horen in de koopjeshoek of de fotowinkels in de buurt of ze geen tweedehandsje hebben... Nu er zoveel Nikon-gebruikers een D70 willen of een CP8700 zijn er misschien wel die hun CP5700 voor een prijsje van de hand doen?

              Vertel eens wat die 'klets' water was, want ik vind het wel erg zorgwekkend dat het materiaal zo gevoelig is voor vocht. Tenslotte wil je toch al wel eens een foto nemen bij slecht weer...

              Comment


              • #8
                ik verkoop men CP 5700.... Heb net een D70 gekocht dus mag deze gerust weg!
                Nikon D200

                Comment


                • #9
                  Een vaas gevuld met bloemen & water is omgevallen net voor m'n camera. Spijtig genoeg, is al het water gewoon over m'n camera gegaan. M'n camera lekte echt enorm ... 'k heb genoeg foto's genomen met m'n camera in regenweer, echt nooit problemen gehad. Nu net die stomme vaas

                  Ik ga morgen waarschijnlijk een nieuwe camera kopen. Maar ik geraak er echt niet uit welke. Terug een 5700 waar ik heel tevreden over ben, of de 8700.

                  Het grote nadeel van de 8700 is het ruisgehalte. Ik denk dat ik mag zeggen dat ISO 50 van de 8700 gelijk is aan ISO 100 van de 5700. Maw om hetzelfde ruisgehalte te behouden als m'n 5700, moet ik op een ISO-waarde lager gaan fotograferen, zodat m'n sluitertijden met een stop naar beneden gaan. *Denk* ik toch .... corrigeer mij als ik het verkeerd heb.

                  Die 8MP maakt me weinig uit, da's in mijn ogen een marketingstruck, maar de grotere LCD, realtime histogram en nog wat andere gadgets maken de 8700 wel interessant.

                  Ook fotografeer ik voor 80% in pretparken en kermissen. Om een coaster scherp neer te zetten op foto, heb ik net nood aan die korte sluitertijden van de 5700. Een DSLR is natuurlijk ideaal ervoor.

                  De D70 staat mij ENORM aan, maar een DSLR meesleuren op een kermis of pretpark vind ik redelijk risky en lastig. Denk daarbij nog eens het feit dat ik enorm verliefd ben geworden op een 4-wieler waarvoor ik nu spaar .... dan gaat m'n keuze toch uit naar een 5700 of een 8700.

                  Ik weet momenteel echt niet wat doen .... de 5700 of de 8700 ... als iemand mij kan helpen kiezen ... aarzel niet om me te helpen
                  Frank
                  http://www.mirrorshades.be

                  Comment


                  • #10
                    Van ISO 50 naar ISO 100 is inderdaad een stop verschil, in sluitertijd zou dat hetzelfde zijn als van 1/125 naar 1/60e moeten gaan, en dat kan al wel wat verschil maken op een rollercoaster.

                    Als je nog twijfelt, misschien best terug een CP5700, die zullen aanzienlijk goedkoper zijn, je bent er tevreden van, en in een vorig bericht werd hij zelfs tweedehands werd aangeboden,... en dan kan je na een tijdje nog zien of je in de zuivere prosumers blijft, of naar een DSLR overstapt...

                    Nu ja... je moet zelf een beetje zien. En goed rondkijken, want ik heb al grote prijsverschillen gezien in de CP5700 sinds de 8700 uit is, al heb ik wel niet onthouden wat en hoeveel waar juist, omdat mijn geheugen op de D70 gefixeerd was

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb ooit het volgende aan de hand gehad met een fuji s602. Ik had net de batterij verwisseld toen het begon te regenen (lees druppelen). Toeval wilt dat er een druppel in het batterijcompartiment terechtgekomen is. Gevolg: camera werkte niet meer. Binnengebracht en laten herstellen voor de som van 269 Euro (als ik juist ben hé, tis al een tijdje geleden). Serieus van mijn oren gemaakt en ieder dag de klantendienst van fuji gebeld (heb stiekem bij mijn fotograaf het nummer van zijn correspondent genoteerd). Uiteindelijk heb ik niets moeten betalen, het frappante is dat er door 1 druppeltje water, twee prints volledig geoxideerd waren...
                      Water en digitale camera's, geen goede combinatie...

                      Comment


                      • #12
                        Oei... dat is pech hebben...

                        Toen ik verleden jaar mijn cam + lenzen kocht heb ik maar ineens ook maar een verzekering genomen die zowat alle onheil dekt, incl eigen schade.

                        Moesten we meer doen met die dure jongens en de daarbijhorende risico's.

                        Misschien een tip voor de BD crew?

                        Comment


                        • #13
                          waar heb je die verzekering gevonden en hoeveel moest je daarvoor betalen, want dat lijkt me wel iets interessant...

                          Want vind het soms jammer dat ik geen foto's durf nemen op sommige plekken of bij sommige weersomstandigheden omdat ik bang ben dat er iets met mijn "dierbaarste" gebeurt
                          Nikon D200

                          Comment


                          • #14
                            Bij den "omob".

                            Die hebben een goed voorziene dekking.

                            ik dacht dat ik 90Euro per jaar betaal, OK dat lijkt veel maar het is toch voor een groot kapitaal + voor alles en overal gedekt.

                            Polisprijs is dus afhankelijk van het te dekken bedrag.

                            PS. Camera mag bij inschrijving niet ouder zijn dan 5 jaar.

                            Comment


                            • #15
                              Ik vroeg een all-risk verzekering voor m'n D70, flits en lensje bij m'n agent, maar de maatschappijen waarmee hij werkt, willen dat enkel dekken als je ook je brandpolis met optie diefstal bij hen neemt... Nou moe! En dan was het nog 5%/jaar, dus 50 Euro voor elke 1000... en dan nog met waardevermindering ook: 100-75-50% naarmate jaar 1-2 en 3 aan de beurt zijn. Dat is logisch bij een digitale prosumer, of een DSLR body uit de prosumerklasse, maar toch niet voor een lens of een aardige flits?!

                              Dus als er iemand een echt goede, losse verzekering vindt die diefstal, beroving, accidentele schade en vandalisme wil dekken, zonder dat ik daarbij m'n goede brandverzekering moet verhuizen, let me know!

                              Comment

                              Working...
                              X