Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Rijp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Rijp



    VrijW Brandweer De Rijp

    De brandweer na 1912
    Tijdens de raadsvergadering van 28 augustus 1912 werd goedkeuring gegeven tot het oprichting van een vrijwillig brandweerkorps. Tevens werd toestemming gegeven een tweewielige motorspuit aan te schaffen van het fabrikaat Van der Ploeg (Apeldoorn) met een capaciteit van 600 liter per minuut. Dat het apparaat duurzaam was, blijkt wel uit het feit dat het tot 1945 dienst heeft gedaan in De Rijp.

    Informatie wapenschild

    Oorsprong/verklaring

    Het wapen is samengesteld uit 3 elementen, Ia de haringvisserij, Ib de bootsgezellenbeurs en II de Groenland-visserij.

    De haringvisserij was van groot belang, en ook in het oude wapen van De Rijp stonden 3 gekroonde haringen, echter van goud. Volgens een steen in het plaatselijke museum (daterend van voor de brand van 1654) moesten de haringen gekaakt zijn, wat wordt uitgebeeld door vlak achter de kieuwspleet een stukje ingewanden naar buiten te laten komen (gegeld).

    De bootsgezellenbeurs was een instantie die er voor zorgde dat door piraten en zeerovers gevangen genomen plaatsgenoten vrijgekocht konden worden. De kleur groen is gekozen als symbool voor de landbouw en tevens ter herinnering aan het agrarische wapen van Graft. Deze beurzen bestaan overigens nog steeds, zij het met een andere bestemming.

    De Groenland- of walvisvisserij was eveneens een belangrijke bron van bestaan in De Rijp. Niet alleen de directe visserij was van belang, maar ook waren in het dorp een groot aantal toeleveringsbedrijven (van oa scheepsbeschuit) gevestigd. Er is een verhaal dat de eerste Hollander die een walvis in open zee schoot en doodde uit De Rijp afkomstig was (ene Marten Michielse), althans volgens een plaatselijke kroniek uit 1699. De walvis is spuitend van keel om aan te geven dat het dier gewond is.

    De gemeente had het wapen oorspronkelijk aangevraagd met haringen van goud, identiek zoals in het wapen van De Rijp. De Hoge Raad van Adel had tegen het ingediende wapen een tweetal bezwaren. Ten eerste wilde de Raad de haringen van zilver afgebeeld zien, overeenkomstig oude tekeningen. Ten tweede vond de Raad de herinnering aan Graft wat weinig. Voorgesteld werd om de koe met de boom uit het oude wapen van Graft gedeeld af te beelden met de haringen van De Rijp. Dit ontwerp was dus gewoon een samenvoeging van beide oude wapens. De gemeente wilde echter de herinnering aan walvisvaart en bootsgezellenbeurzen handhaven, maar ging wel akkoord met de wijziging van de kleur van de haringen. Het wapen werd vervolgens zonder verdere bezwaren verleend.

    Last edited by jessey; 9 juni 2012, 06:20.

  • #2
    Re: De Rijp

    Erg mooi maar aan de rechterkant kantje vergeten bij te werken

    Comment


    • #3
      Re: De Rijp

      heel goed.
      wat vind je trouwens van ons Wapen.?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: De Rijp

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        heel goed.
        wat vind je trouwens van ons Wapen.?
        grt,bouk.
        Heel erg leerzaam vindt ik het wapenschild vertelt een stukje geschiedenis.

        Wel jammer dat ik je niet getroffen heb. misschien wel gezien
        Last edited by jessey; 9 juni 2012, 06:24.

        Comment


        • #5
          Re: De Rijp

          Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
          Je bedoeld het wapen dat je op de Waag ziet staan.
          Die vindt ik ook mooie en die haringboot ook.
          toch een vreemd idee, dat als je in ons dorp rondwandeld, je je niet kan voorstellen dat we groot geworden zijn door de walvisvaart hè.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: De Rijp

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            toch een vreemd idee, dat als je in ons dorp rond wandeld, je je niet kan voorstellen dat we groot geworden zijn door de walvisvaart hè.
            grt,bouk.
            Ben iemand tegen gekomen in de kerk die me een beetje heeft rond geleidt en de historie heeft verteld was ook zeer aangenaam en leerzaam.
            Hahaha alles is wel op val afstand. Maar ik heb me geamuseerd in het dorp en heb mijn ogen de kost gegeven.

            Wat mij het meeste verbaasde dat er 3 weeshuizen waren.
            Last edited by jessey; 9 juni 2012, 06:42.

            Comment

            Working...
            X