Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panorama's fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • panorama's fotograferen

    eventjes opgeschreven hoe ik m'n pano's maak
    (of zou moeten maken)

    - voor een horizontale foto: je foto's in portretstand nemen (voor een vertikale foto: 'landschapsstand') Omdat je anders een erg platte, langgerekte foto zou hebben

    - statief gebruiken -stevig vastzetten - en afstandsbediening (of timer) en zonnekap

    - 'zo waterpas mogelijk' (verlies je minder van je foto bij het plakken)

    - best op 50 mm, heb je minder vertekening

    - diafragma, iso, witbalans en sluitertijd moeten van elke opname dezelfde zijn:

    je licht instellen op het voornaamste onderdeel van je foto, dan overschakelen op manueel. Anders heb je lichtverschillen. Je licht op meerdere punten meten en daarvan het gemiddelde nemen. Op Av stand zetten, zelf diafragma instellen en ISO; letten op je sluitersnelheid. Al deze instellingen overnemen op je M stand

    - diafragma zo rond de F11 - F16

    - focuspunt (manueel) op ongeveer 1/3 van je foto

    - automatische witbalans uitschakelen

    - ISO (100)

    - eens over de ganse lengte pannen van de foto die je van plan bent te maken; door je zoeker (of nog beter via Liveview) controleren of je alles op de foto gaat hebben. Links en rechts een stuk meer mee fotograferen, zodat je gemakkelijk een stuk kan afknippen.

    - Je foto's minimaal 25 % laten overlappen, meestal doe ik zo rond de 40% zelfs. Zorgen dat je zeker geen stukje overslaat.

    - je eerste foto vooraleer je je pano opname begint: eentje van je hand of vinger. Zodat je gemakkelijk weet wanneer je pano moet starten. En om te eindigen nog een foto van je hand.

    - liefst geen filters gebruiken.

    - je RAW foto's tezamen bewerken, zodat je eenzelfde witbalansinstelling verkrijgt, en dan pas aan elkaar stitchen
    - ik gebruik PTGui om te stitchen


    Nog iemand tips of verbeteringen?
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

  • #2
    Re: panorama's fotograferen

    Geheel mee eens, alleen qua bewerking:

    - Gelijkwaardige bewerkingen toepassen door alle foto's in 1 keer te selecteren en bewerken.
    Stitchen door middel van PS CS4/5/6 en daarmee "blend layers" en "blend compo". Super!
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

    Comment


    • #3
      Re: panorama's fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
      - 'zo waterpas mogelijk' (verlies je minder van je foto bij het plakken)
      Zo waterpas mogelijk zou eigenlijk moeten zijn: de draaias loodrecht en de camera hierweer loodrecht op. Je kan nl je camera perfect waterpas zetten op een scheve draaias wat een perfect golvende pano opleverd.

      Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
      - best op 50 mm, heb je minder vertekening?
      Ik gebruikte 10mm op DX en 15mm recta lineair en FE op FX en dat levert mooi overdreven pano's op.

      Sigma 15-30 @15mm op D700.

      Zeker als je in kleine ruimtes of met dingen op de voorgrond een pano wil maken is een panokop wel handig, want dan kun je precies rond het nodalpunt gaan draaien, oo k kun je dan goed in in lagen werken.

      Voor het overlappen gebruik ik altijd het middelste scherpstelpunt: wat daar onder zit, komt op de volgende foto op de zijkant, het zijn te veel foto, maar het is een makkelijk herkenningspunt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: panorama's fotograferen

        photo merge van PS werkt heel goed!
        groeten, Kristof
        Canon EOS 5D mkII

        Comment


        • #5
          Re: panorama's fotograferen

          Ik heb slechts een paar kleine opmerkingen op deze perfecte samenvatting die hier gemaakt werd is. Wanneer je veel diepte in je foto wil behouden en je wil ook nabije voorgrondelementen mee in beeld dan zal je met een objectief van 50mm nooit voldoende scherpte diepte in je beeld kunnen brengen....zelfs niet op de kleinst mogelijke diafragmaopening. Om volledige scherpte diepte vanaf nabije voorgrond tot helemaal op de achtergrond te krijgen kies je beter voor een objectief vanaf 24mm en korter. De 50mm brandpuntsafstand is zeker heel geschikt indien er weinig vertekening in je beeld mag zitten ....maar in heel wat situaties betekent het ook dat je afstand tot je onderwerp erg groot moet zijn.....zeker als je maar in één rij opnames (horizontaal) wil gaan werken. Het lukt ook dikwijls niet om genoeg afstand te laten tot het onderwerp met een 50mm objectief.(binnen in een gebouw bv) Kies een objectief in functie van datgene wat er mogelijk is.....en wat je mee in beeld wil brengen.
          Hou ook rekening hoe langer het brandpunt hoe meer opnames je moet maken om hetzelfde beeld in je pano te krijgen.......zeker in snel veranderende lichtomstandigheden kan dit nadelig zijn.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: panorama's fotograferen

            merci voor de extra uitleg
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

            Comment


            • #7
              Re: panorama's fotograferen

              Ik was me onlangs ook aan het verdiepen in betere pano's trekken. Voor mij zijn die speciale 'pano'koppen voor een statief uitgesluiten om mee te nemen op een rugzakreis wegens te groot en onhandig. Wat ik vroeger altijd deed was ongeveer zoals hierboven beschreven. Wel foto's uit de hand altijd. Na enkele opzoekingen en youtube filmpjes lees ik veel over het 'nodal' punt van je lens. Als ik panos maakte uit de hand draaide ik nogal fel met de camera (beetje gewoon de nek draaien, klik, verder draaien, klik,...). Maar als ik die 'nodal' punt theorie 'beter' wil toepassen bij pano's uit de hand, kan ik beter mijn lens blijven vasthouden en op die as blijven draaien als ik het allemaal goed begrijp. Met een gewoon statief dus vrij ondoenbaar.

              Nog iemand tips?

              Vraagje uit voorgaande tips:
              kan je je WB niet op auto laten staan als je in raw trekt? Je kan ze toch gelijktrekken achteraf (enkel voor RAW)

              Comment


              • #8
                Re: panorama's fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                je licht instellen op het voornaamste onderdeel van je foto, dan overschakelen op manueel. Anders heb je lichtverschillen. Je licht op meerdere punten meten en daarvan het gemiddelde nemen. Op Av stand zetten, zelf diafragma instellen en ISO; letten op je sluitersnelheid. Al deze instellingen overnemen op je M stand
                Vaak gaat dit zeker goed, ik wil echter nog wel eens zonsopkomst of ondergang meepakken. In dat geval pak ik de belichting van het "felste" deel voor de andere foto`s. Anders ga je toch uitgebeten delen krijgen.

                WB is in raw idd achteraf allemaal wel weer gelijk te zetten.
                Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                MIJN WEBSITE

                Comment


                • #9
                  Re: panorama's fotograferen

                  Akkoord met de opstelling en tips.
                  Als programma gebruik ik autopano pro ( of evt giga ) dat naast de automatische algoritmes ook toelaat om heel wat te parametriseren zodat je panorama's nog kunnen verbeteren
                  A picture says more than a thousand words

                  Comment

                  Working...
                  X